• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 12 آبان 1401
کد مطلب : 175881
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/سرزمین لی‌لی‌پوت برای کودکان

متروی شهید باقری

  سرزمین لی‌لی‌پوت برای کودکان
اگر می‌خواهید بدانید فرزندتان به چه شغلی علاقه دارد یا آنها را با کارهای بزرگ‌ترها بیشتر آشنا کنید، به شما این امکان در سرزمین رؤیایی لی‌لی‌پوت داده شده است. سرزمین رؤیایی لی‌لی‌پوت با رویکرد به آموزش مشاغل برای کودکان ایجاد شده است. در این شهربازی کودکان 2تا 12ساله می‌توانند مشاغل مختلف را تجربه کنند. برخی از مشاغل این پارک دندانپزشکی، آتش‌نشانی، فروشندگی، آشپزی و شیرینی‌پزی، پلیس، پزشکی و پرستاری، ملوانی، خلبانی، خانه‌داری و مکانیکی هستند. این مجموعه، غرفه‌های متنوعی با رویکرد سرگرمی و آموزش برای کودکان دارد. کودکان در یکی از غرفه‌ها یاد می‌گیرند که از مواد به ظاهر دورریختنی با کمک خلاقیت می‌توان وسایل قابل استفاده ساخت. در غرفه‌ای دیگر، با ایجاد محیطی مشابه شبکه معابر شهری در ابعادی کوچک‌تر، کودکان احترام به خط سفید و رانندگی بین خطوط را یاد می‌گیرند. در غرفه آتش‌نشانی، مهارت اکتشافی و حس اعتماد به نفس پس از خاموش‌کردن آتش در کودکان تقویت می‌شود و کودکان قدرت ابراز وجود و رهایی از ترس و کمرویی و خجالت را پیدا می‌کنند. سرزمین لی‌لی‌پوت به خانواده‌ها فرصت می‌دهد در کنار یک روز تفریحی متفاوت برای فرزندشان، او را با مشاغل مختلف آشنا کنند و استعدادهای کودک را بشناسند. سرزمین لی‌لی‌پوت در محله تهرانپارس قرار دارد و با متروی شهید باقری، می‌توانید به آنجا برسید.

متروی جوانمرد قصاب

  بقعه جوانمرد قصاب
بقعه جوانمرد قصاب از مکان‌های دیدنی تهران است. این اثر تاریخی در نزدیکی شهرری واقع شده است. جوانمرد قصاب یک شخصیت نیمه‌تاریخی و نیمه‌افسانه‌ای به‌حساب می‌آید. بعضی از اهالی منطقه اعتقاد دارند که این مکان آرامگاه ابوالعباس قصاب آملی معروف به ابوالعباس قصاب جوانمرد است. روایت‌های مختلفی در مورد این شخص موجود است. بقعه متعلق به دوره قاجاریه است که بعدها مرمت و بازسازی شده است. محله جوانمرد قصاب از محلات قدیمی شهرری به‌حساب می‌آید. نمای داخلی آرامگاه دارای رسمی بندهای زیباست. داخل سازه با ملات، کاه‌گل و گچ اندود شده که روی آن با سیمان پوشانده شده است. در نمای جنوبی و شرقی آرامگاه قاب‌بندی مشاهده می‌شود. در ورودی واقع در ضلع غربی با تبعیت از قوس درگاه که تیزه‌دار است به‌صورت چوبی بوده اما امروزه تخریب شده است. بنای بقعه جوانمرد قصاب به شکل چهار‌ضلعی بود و طول و عرض آن از هر دو‌طرف حدود 10متر است. داخل بقعه قبری وجود دارد که از سطح زمین یک متر ارتفاع دارد. محل زندگی جوانمرد قصاب نیز در بغداد بوده است. علاوه بر شهر‌ری در شهرهای دیگر ایران مانند دزفول نام جوانمرد قصاب را در بقاعی می‌بینیم. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این بنای تاریخی، ایستگاه جوانمرد قصاب است.

متروی تجریش


  بازار تجریش
بازار سرپوشیده تجریش از معروف‌ترین بازارهای قدیمی تهران به‌شمار می‌رود که حتی گردش در آن لذتبخش است و گردشگران داخلی و خارجی زیادی در سفر به پایتخت، بازدید از این بازار را در برنامه‌ خود می‌گنجانند. این بازار که در شمال تهران و در منطقه شمیرانات قرار دارد، 2 محله قدیمی سرپل و تجریش را به هم متصل می‌کند. در بازار تجریش می‌توانید اجناس متنوع و متفاوتی را پیدا کنید و به ‌قول معروف از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در آن فروخته می‌شود. بازار تجریش بهترین جا برای خرید میوه‌های نوبرانه یا میوه‌های کمیابی مثل بلوبری مکزیکی و آووکادو آمریکایی است که شاید حتی اسمش به گوش‌تان نخورده باشد. سمنوی عمه لیلا که از قدیمی‌ترین سمنوفروشی‌های تهران است، در این بازار یک شعبه دارد و گز و سوهان داریوش در میانه‌های بازاچه هم باعث شده تا عطر گز اصفهان در شمال پایتخت به مشام برسد. بنابراین بازار تجریش به تنهایی یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت است. برای رسیدن به این محل کافی است از ایستگاه متروی تجریش خارج شوید و کمی به سمت میدان تجریش پیاده‌روی کنید. دسترسی به بازارچه با استفاده از اتوبوس‌های تندرو خط 7هم امکان‌پذیر است. اگر در انتهای خط یعنی پایانه تجریش پیاده شوید به چند قدمی بازار تجریش می‌رسید.

متروی قلهک

  موزه آب
موزه آب در بخش مرکزی مجموعه سعدآباد، یکی از جاهای دیدنی تهران است و سر زدن به این مکان در این بحران کم آبی پایتخت خالی از لطف نخواهد بود. ساختمان موزه به دوران قاجار و پهلوی دوم تعلق دارد که شامل 2 بخش اصلی و فرعی می‌شود. بخش فرعی این ساختمان، دفتر مخصوص محمدرضا پهلوی بود که برای پذیرایی از مقامات درباری و مراجعین شاه استفاده می‌شد. عملیات بازسازی و مرمت کامل 2 ساختمان و محوطه‌سازی‌ آن پس از تهیه طرح‌های مختلف، توسط مؤسسه گنجینه ملی آب ایران وابسته به وزارت نیرو به سرانجام رسید و در تابستان سال 1378تحت عنوان موزه آب در دسترس عموم شهروندان قرار گرفت. در این موزه، اسناد و مدارک مربوط به آب مثل دفترچه میراب، وقف‌نامه‌ها و ابزار و ادوات مربوط به آب مثل فنجان آبی، ساعت آبی، لوازم حفر چاه و قنات و تندیس دانشمندان آب‌شناس و میراب‌های قدیمی در معرض دید عموم قرارگرفته‌اند. یادتان باشد که قبل از ورود به محوطه اصلی موزه از ماکت همه سدهایی که بعد از پیروزی انقلاب ساخته شده دیدن کنید. برای رفتن به موزه آب باید از ایستگاه متروی قلهک خارج شوید و چند دقیقه‌ای به سمت خیابان یخچال و کوچه کی‌نژاد پیاده‌روی کنید.

متروی میدان ولیعصر

  سینما «استقلال»

سینما استقلال تهران در سال‌۱۳۳۹ در خیابان ولیعصر تهران توسط شمس‌الدین زاینده‌رودی احداث شد. نام پیشین سینما «استقلال» تهران سینما امپایر بود که چندین سال پس از تأسیس آن در سال‌۱۳۶۰ نام این سینما تغییر یافت. هم‌اکنون این سینما تحت نظر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است. سینما «استقلال» تهران به‌عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین سینماهای تهران شناخته می‌شد. از این‌رو امروزه این سینما برای بسیاری از افراد زنده‌کننده خاطرات آنها است. این سینما مساحتی حدود ۸۰۰ متر دارد و ظرفیت آن به ۷۰۰ نفر می‌رسد. در سال ۱۳۷۸ سینما استقلال تهران بازسازی شد، ولی پس از بازسازی ظرفیت سینما به ۵۱۷ نفر کاهش پیدا کرد. این سینما در همان سال‌۱۳۳۹ کار خود را با نمایش فیلم «شب‌های اروپایی» آغاز کرده و تا امروز پذیرای افراد علاقه‌مند به سینما بوده است. سینما استقلال همچنین به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سینماهای نمایش فیلم‌های جشنواره بین‌المللی تهران نیز فعالیت می‌کند. سینما استقلال در خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ولیعصر قرار دارد. اگر شما هم علاقه‌مند هستید در سینما استقلال به تماشای فیلم‌های روز بنشینید، کافی است از متروی خط‌۳ برای رفتن به میدان ولیعصر استفاده کنید، پس از رسیدن به آن جا به راحتی به سینما خواهید رسید.

بی‌‌آر‌تی میدان بهمن

  فرهنگسرایی برای سینمادوستان

فرهنگسرای بهمن در سال ۱۳۷۰ و در بخش جنوبی تهران قرار دارد. این فرهنگسرا با هدف گسترش فرهنگ و ایجاد مکانی مناسب برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی احداث شده است. یکی از بخش‌هایی که در این فرهنگسرا قابل توجه است و به خوبی به آن پرداخته شده، سینمای آن است. یکی از سالن‌های فرهنگسرا، سالن سینما تراس «بهمن» است که برای ۳۵۰ نفر ظرفیت دارد. سالن انتظار این بخش ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد. در این سالن امکاناتی مانند اتاق صدا، سقف متحرک، چشم‌انداز تابستانی و... وجود دارد. چشم‌انداز تابستانی، یکی از خاص‌ترین مشخصات این سالن است. نمایش فیلم، اجرای انواع کنسرت، انواع سمینار و نکوداشت، سخنرانی و همایش در سالن سینما تراس بهمن برگزار می‌شود. تالار شهید آوینی نیز نخستین سالن این مجموعه به شمار می‌رود. این سالن امکانات فوق‌العاده‌ای از لحاظ نور و صدا دارد. چندین اتاق گریم، جایگاه تماشاگران و معلولان گرامی و... در این بخش وجود دارد. فرهنگسرای بهمن در اتوبان بعثت، میدان بهمن قرار دارد. اگر شما هم علاقه دارید که برای تماشای فیلم به فرهنگسرای بهمن بروید، بهترین راه رسیدن به این فرهنگسرا استفاده از بی‌آر‌تی ترمینال جنوب به پایانه افشار است. البته متروی جوادیه هم فاصله کمی با آن دارد.

متروی تئاترشهر

  قدیمی‌ترین پیتزافروشی تهران

«پیتزا داوود» در کوچه لولاگر تهران نخستین پیتزافروشی تهران است. این پیتزافروشی سال۴۰ تأسیس شد، اما فقط قدمت و وجود عبارت نخستین پیتزافروشی تهران دلیلی برای شهرت اینجا نیست بلکه ویژگی‌های خاص صاحب رستوران و به قول معروف اخلاق و منش آقا داوود است که خیلی‌ها را به خیابان نوفل‌لوشاتو می‌کشاند. این مغازه خیلی قدیمی بسیار کوچک است و همه مشتری‌ها روی صندلی پلاستیکی در وسط کوچه لولاگر می‌نشینند و درحالی‌که یک صندلی دیگر را به‌عنوان میز استفاده کرده‌اند پیتزایشان را می‌خورند. پیتزا «داوود» در خیابان حافظ و خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر قرار دارد. اگر علاقه‌مندید که طعم پیتزا را در قدیمی‌ترین پیتزافروشی تهران بچشید رفتن به این محدوده از شهر تهران بسیار راحت است. ایستگاه متروی سعدی (خط ۱) بهترین گزینه است. از ایستگاه سعدی که محیط شلوغی هم دارد، خارج شوید. سوار اتوبوس‌های میدان بهارستان به سمت جمهوری شده و در ایستگاه پل حافظ پیاده شوید. به سمت شمال خیابان حافظ رفته و وارد خیابان نوفل‌لوشاتو شوید. سراغ کوچه لولاگر را از هر کسی بگیرید، شما را راهنمایی خواهد کرد. در ضمن شما می‌توانید از خط ۴ مترو هم استفاده کنید. در ایستگاه تئاتر شهر از مترو خارج شده و با چند دقیقه پیاده‌روی به خیابان حافظ و ابتدای کوچه لولاگر برسید.

متروی مدافعان سلامت

   کباب‌ترکی‌های خوشمزه

کباب ترکی ازجمله غذاهایی است که از فرهنگ کشور همسایه یعنی ترکیه وارد ایران شده است اما آنقدر محبوب و خوشمزه است که حالا در هر خیابان و محله‌ای یک مغازه برای فروش آن وجود دارد. یکی از این رستوران‌ها، رستوران «نشاط» است. رستوران «نشاط» در سال۱۳۵۰ افتتاح و به‌خاطر پرفروش بودن کباب ترکی‌هایش به کباب ترکی نشاط معروف شد. این پاتوق قدیمی کباب ترکی، دونرکباب‌هایش به حدی لذیذ است که نمی‌توان به‌ راحتی آن را رد کرد. حجم زیاد و پرملات‌بودن ساندویچ کباب ترکی نشاط و مخلفات دیگر آن، این رستوران را معروف کرده است. صف‌های طولانی ماشین و جمعیت زیادی که مقابل آن وجود دارد، خصوصاً در آخر هفته و روزهای تعطیل، دلیل دیگری بر پرطرفدار‌بودن ساندویچ‌های اینجا و تبدیل‌شدنش به بهترین کباب‌ترکی است. اگر شما هم از علاقه‌مندان کباب‌ترکی هستید، می‌توانید برای خوردن این غذای ترکی به رستوران «نشاط» بروید. با توجه به شلوغی شهر تهران و کمبود جای پارک در خیابان ستارخان، یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی مناسب برای دسترسی به این محدوده، مترو است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این رستوران، ایستگاه متروی «مدافعان سلامت» است. در این ایستگاه پیاده شده و با کمی پیاده‌روی یا با استفاده از تاکسی خود را به این رستوران برسانید و از طعم یک کباب‌ترکی لذیذ بهره‌مند شوید.

متروی حسن‌آباد

  آتشکده آدریان

آتشکده آدریان که از دوره قاجار به یادگار مانده تنها ساختمان آتشکده زرتشتیان در تهران است و قدمت آن به سال 1293برمی‌گردد. عمارت آتشکده آدریان از سنگ مرمر ساخته شده است و ستون‌هایی با سر گاو در آن به چشم می‌خورند که در دین زرتشت نماد آفرینش به‌حساب می‌آید. مراسم زرتشتیان تهران در مناسبت‌های مختلف در این ساختمان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به بازدید از بناهای مذهبی و تاریخی هم می‌توانند در طول هفته از این آتشکده بازدید کنند. مدرسه تاریخی فیروز بهرام که مرکز آموزش زرتشتیان است، در همسایگی همین بنای تاریخی قرار دارد. مسیر دسترسی به آتشکده زرتشتیان از ایستگاه متروی حسن‌آباد امکانپذیر است. بعد از خروج از ایستگاه مترو حدود 200متر پیاده بروید تا به خیابان سی‌تیر برسید تا از آنجا به خیابان میرزا کوچک‌خان و آتشکده آدریان برسید. یک ایستگاه اتوبوس هم در خیابان امام خمینی(ره) و مقابل ورودی خیابان سی‌تیر قرار گرفته و بیشتر اتوبوس‌هایی که از مسیر خیابان امام‌خمینی(ره) عبور می‌کنند در این ایستگاه توقف دارند. به همین راحتی می‌توانید نمادی از سبک زندگی و دوره و زمانه زرتشتیان را از نزدیک مشاهده کنید.

بی‌آر‌تی میرداماد

  مجموعه تنیس استقلال

درست است که به موسم سرما نزدیک شده‌ایم و بسیاری از ورزشکاران به سالن‌های سرپوشیده پناه برده‌اند اما در همین خنکای پاییز هنوز خیلی‌ها به زمین‌های تنیس می‌روند و با این ورزش مهیج خودشان را سرگرم می‌کنند. شاید از خودتان بپرسید که در این وضعیت آب و هوایی پیش‌بینی‌ناپذیر پاییز و زمستان، ما را چه به زمین تنیس و ورزش تنیس؟ مجموعه ورزشی تنیس استقلال از قدیمی‌ترین زمین‌های تنیس تهران است که از سال 1347فعالیتش را شروع کرده و هم‌اکنون با 12زمین تنیس خاکی پذیرای علاقه‌مندان به این ورزش است. این مجموعه ورزشی، زمین بیلیارد و سالن تنیس روی میز هم دارد که با سرد شدن هوا رونق بیشتری می‌گیرند. تنیس از معدود رشته‌های ورزشی است که سن و سال نمی‌شناسد و از کودک 7ساله تا سالمندان 70ساله می‌توانند به آن بپردازند. برای رسیدن به زمین‌های تنیس مجموعه ورزشی استقلال کافی است سوار اتوبوس‌های بی‌آرتی خط 7شوید و در ایستگاه میرداماد که درست روبه‌روی این مجموعه ورزشی واقع شده پیاده شوید. متروی میرداماد هم نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مجموعه است که کافی است با رسیدن به متروی میرداماد، با یک تاکسی خودتان را به آنجا برسانید.

متروی میدان محمدیه

   سرای وکیل‌التجار

وکیل‌التجار یک لقب رسمی دولتی است که در دوره قاجار به‌دلیل اعتبار و حسن‌شهرت به تاجران داده می‌شد و آقای میزانی ازجمله تجاری بود که موفق به کسب این لقب شده بود. یکی از زیباترین سردرهای قدیمی و ارزشمند تهران، سردر بنای سرای میزانی وکیل‌التجار است که از تزئینات گچبری و کاشی‌کاری معماری سنتی الهام گرفته است. این سرا در گذشته در میانه هسته مرکزی شکل‌گیری شهر تهران و در مرکز بافت تاریخی این شهر احداث شد و نشان از اصالت و هویت تاریخی منطقه دارد. سازه اصلی بنا مربوط به 120سال پیش و دوره قاجار بود که به‌دلیل تعریض میدان، بخشی از آن تخریب شد اما میرزا محمدباقر میزانی این بنا را در سال1308شمسی دوباره احیا و از آن به‌عنوان محل کسب‌وکار استفاده کرد. مکان این سرا در آن زمان از مهم‌ترین و معتبرترین بنگاه‌های تجاری تهران و محل فروش خشکبار بود. بعد از میزانی، پسرش اداره آن را بر عهده گرفت و برای مدتی از این مکان به‌عنوان کارخانه قندریزی استفاده می‌شد. نوادگان میرزا محمدباقر میزانی در طول سال‌های گذشته با احترام به فرهنگ ایران‌زمین، در مدت 6سال آن را مرمت و بازسازی کردند. سرای وکیل‌التجار با 1400متر زیربنای قابل‌استفاده، در سال1396با کاربری جدید کافه و رستوران سنتی، به‌صورت رسمی افتتاح شد. نزدیک‌ترین مترو به این مکان نیز متروی میدان محمدیه است.

متروی فردوسی

   فاموری

در میان هیاهو و شلوغی خیابان جمهوری، خسته و غمگین در گوشه دنج یکی از کوچه‌ها، همچون پیرزنی چشم‌انتظار همدمی برای هم‌صحبتی نشسته و بیش از 100سال از عمرش می‌گذرد. چه آدم‌ها که به‌خود ندیده و چه قصه‌ها که نشنیده است! یکی از آن آدم‌ها، آقای مقدم پارچه‌فروش بود که هم‌دوره با احمدشاه قاجار می‌زیسته است. پس از او بسیار آمدند و رفتند و نامی از خود به جای نگذاشتند و خانه دست‌به‌دست، به خانم فاموری رسید و او بود که وظیفه داشت چاره‌ای پیدا کند تا این خانه قاجاری متروک، در چشم رهگذران بدرخشد. فاموری دستی به سر‌و‌رویش کشید، نام خودش را بر سردرش گذاشت و هم‌صحبت روزگارش شد و از سال1378پاتوقی برای همه مردم شد. خانم فاموری از آجرها گرفته تا تراس طبقه بالا یا ستون‌های اصلی خانه، همه را رنگ و رویی تازه بخشید. حتی حوض فیروزه‌ای مستطیل‌شکل وسط حیاط را هم با فواره‌های کوچک آب دوباره به راه انداخت. دورتادور این خانه که حیاط و باغچه‌های کوچک وجود داشت که در روزگاری نه چندان دور بسیار باصفا بود؛ فاموری آنها را هم سر‌و‌سامان داد تا همه‌‌چیز بوی اصالت داشته باشد. خانم فاموری قصد داشت کسب‌وکاری در این خانه راه‌اندازی کند و به همین دلیل طبقه همکف را آشپزخانه کرد تا از مهمانانی که در این خانه تردد داشتند پذیرایی کند. او همچنین در طبقه بالا با 4اتاق اقامتگاهی برپا کرد تا پذیرایی خود را تکمیل کند. اکنون این خانه جانی تازه گرفته و در چوبی آن همیشه به روی مهمانان باز است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید