• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 10 آبان 1401
کد مطلب : 175654
+
-

درمان‌های جدید برای جایگزینی جراحی سرطان پستان

پزشکی
درمان‌های جدید برای جایگزینی جراحی سرطان پستان

بیماران مبتلا به سرطان پستان که در مراحل اولیه تشخیص داده شده و پاسخ خوبی به درمان هدفمند سرطان پیش از جراحی داشتند، ممکن است بدون نیاز به جراحی و فقط با پرتودرمانی با احتمال کم عود بیماری، به زندگی خود ادامه دهند. به گزارش فاکس‌نیوز، این، نتیجه یک مطالعه جدید از سوی محققان دانشگاه تگزاس و مرکز سرطان اندرسون است. این مرکز یکی از قابل اعتمادترین مراکزی است که به‌طور اختصاصی برای درمان و تحقیق روی بیماران سرطانی کار می‌کند.
هنری کوئرر، مسئول تحقیقات مرکز سرطان اندرسون و نویسنده ارشد این تحقیقات به شواهد رو به رشدی که نشان می‌‌دهد داروهای جدیدتر می‌توانند سرطان را به‌طور کامل در برخی موارد ریشه کن کنند اشاره می‌کند و می‌افزاید: نتایج اولیه نشان می‌دهد که می‌توانیم با خیال راحت عمل جراحی را در این گروه منتخب از زنان مبتلا به سرطان پستان حذف کنیم.» کوئرر، استاد انکولوژی جراحی پستان در مرکز سرطان اندرسون MD دانشگاه تگزاس است. نتایج فاز دوم این کارآزمایی در مجله سرطان‌شناسی لنست به چاپ رسیده است.

افزایش شانس بقا با درمان‌های جدید
محققان احتمال عود سرطان پستان را در بیمارانی که پس از دریافت شیمی‌درمانی و پرتودرمانی بدون جراحی در حال بهبودی کامل بودند، بررسی کردند. براساس این مطالعه، 31بیمار از 50بیماری که تحت نظر قرار گرفتند، پاسخ کاملی به شیمی ‌درمانی داشتند و هیچ‌یک پس از میانگین پیگیری 26.4ماهه، عود تومور پستان نداشتند. کوئرر گفت: این نوع سرطان پستان معمولا در سال‌های اول عود می‌کند؛ بنابراین پیگیری کوتاه، نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داد. بیماران قبل از عمل جراحی، درمان‌‌های خاص سرطانی و شیمی‌درمانی را دریافت کردند. او معتقد است: بیماران، اغلب ابتدا جراحی می‌‌کنند، اما این درمان‌‌های هدفمند شانس زنده ماندن را افزایش می‌‌دهند؛ پس بهتر است ابتدا این کارها انجام شود، تومورها کوچک شوند و امکان لامپکتومی در مقابل ماستکتومی فراهم شود.

حذف تومور با نمونه‌برداری وکیوم
این مطالعه، شامل 50زن بالای 40سال مبتلا به سرطان پستان سه‌گانه منفی یا HER2مثبت در مراحل اولیه و ضایعه پستان باقیمانده کمتر از 2سانتی‌متر پس از درمان استاندارد شیمی‌درمانی بود. بیماران یک نمونه‌برداری وکیوم انجام دادند. اگر سرطان در بیوپسی تشخیص داده نمی‌شد، جراحی پستان انجام نمی‌شد و بیماران با پرتودرمانی استاندارد اقدام می‌کردند. از میان شرکت‌‌کنندگان در این مطالعه، نمونه‌برداری وکیوم، 13بیمار را به‌عنوان پاسخ کامل پاتولوژیک شناسایی کرد. کوئرر گفت: شواهدی در تصویربرداری نشان می‌‌داد که تومور به خوبی از بین رفته و به جای عمل، از بیوپسی تصویربرداری استفاده شد و از جراحی در آن بیماران صرف‌نظر شد. او همچنین توضیح داد که نرخ پاسخ بالا، همراه با نمونه‌برداری وکیوم انتخابی هدایت ‌شده با تصویر و پردازش بافت‌‌شناسی دقیق، توانایی پزشکان را برای تعیین بیمارانی که ممکن است نیازی به جراحی نداشته باشند، بهبود بخشیده است.
او گفت که پروتکل بیوپسی طراحی شده توسط کلینیک MD Anderson در تحقیقات قبلی محققان کاملا دقیق بود. کوئرر تأکید کرد: ما این تکنیک را در سال 2018طراحی، آزمایش و اجرا کردیم و دقت 98درصدی را در این پروتکل بیوپسی یافتیم. کوئرر همچنین هشدار داد که قبل از اینکه این فرایند به استاندارد مراقبت تبدیل شود، به تحقیقات بیشتری نیاز است: هم‌اکنون، جراحی استاندارد سرطان پستان هنوز ضروری است.

نیاز به مطالعات گسترده‌تر
درحالی‌که این نتایج قابل توجه و کاملا امیدوارکننده هستند، برای بیماران مهم است که بدانند این شروع نوع جدیدی از درمان برای بیماران منتخب است. کوئرر گفت: پیگیری طولانی‌تر و مطالعات بیشتر قبل از اینکه این رویکرد بتواند در مراقبت‌های معمول سرطان پستان ادغام شود، ضروری است. این دانشمند سرطان‌شناسی معتقد است که محققان به ‌بررسی این بیماران برای نظارت بر نتایج درازمدت آنها ادامه خواهند داد. تیم او اشاره کرد که این یک مطالعه غیرتصادفی کوچک است و قبل از درنظر گرفتن تغییرات در استاندارد مراقبت، به مطالعات تصادفی بزرگ‌تر نیاز است.
سارا پی‌کیت، دکتر و مدیر برنامه کیفیت جراحی پستان در سیستم سلامت نیویورک نیز گفت: این یک آزمایش بسیار جالب و قابل تامل است. کیت که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: در سطح ملی، چند کارآزمایی بالینی برای جلوگیری از جراحی سرطان پستان وجود دارد. با این حال، پیگیری طولانی‌‌مدت لازم است تا این کارآزمایی‌ها به بیماران سرطان پستان تعمیم داده شود و ما بدانیم ارائه آن بی‌‌خطر است. کیت که همچنین مدیر برنامه مراقبت ویژه پستان در سیستم بهداشت است، اضافه کرد: در این کارآزمایی بیماران بسیار کمی که بدون جراحی تحت درمان قرار گرفتند شرکت داشتند. تغییرات در استاندارد مراقبت، شامل یک آزمایش بسیار بزرگ‌تر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید