• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 10 آبان 1401
کد مطلب : 175653
+
-

دفع روزانه حملات سایبری به زیرساخت‌های کشور

امنیت
دفع روزانه حملات سایبری به زیرساخت‌های کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه حملات متنوع دشمن به زیرساخت‌های ارتباطی کشور به‌صورت روزانه دفع می‌شود، گفت: رعایت اصول پدافندی در توسعه زیر ساخت‌های ارتباطی کشور یک ضرورت است. به گزارش روابط‌عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور در مراسم نکوداشت پدافند غیرعامل، با بیان اینکه پدافند غیرعامل در حوزه فناوری اطلاعات بسیار پررنگ‌تر از سایر حوزه‌هاست، گفت: در این عصر تمام زندگی مردم وابسته به فناوری اطلاعات شده و این نشان می‌دهد که حوزه کاری ما با لحظه به لحظه زندگی مردم در ارتباط است، لذا رعایت اصول پدافندی و تأمین امنیت این زیرساخت‌ها و اطمینان حاصل کردن از عدم‌آسیب‌پذیری آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
وزیر ارتباطات با اشاره به ناکامی حملات سایبری متعددی که در زیرساخت‌های کشور انجام می‌شود، گفت: در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات ما هر لحظه با حملات دشمن به حوزه‌های زیرساختی و پلتفرم‌های داخلی مواجه هستیم که عموماً با هوشیاری و تدابیر بخش‌های ذیربط با ناکامی روبه‌رو می‌شوند. زارع‌پور با اشاره به تلاش‌های گسترده دشمن برای از بین بردن اعتماد کاربران به سرمایه‌های داخلی، ادامه داد: دشمن بیشترین توان خود را بر این حوزه متمرکز کرده است و با اقدامات کوری همچون حملات منع خدمت توزیع‌شده(DDOS) تا ترور اجتماعی و تخریب پلتفرم‌های ایرانی به‌دنبال ناکارآمد و ناامن جلوه دادن پلتفرم‌های ایرانی است. وزیر ارتباطات با تأکید بر ضرورت امن‌سازی‌ و ارائه طرح «پایداری خدمات در شرایط بحران» برای تمام زیرساخت‌های ارتباطی و خدمات فناورانه مهم کشور، گفت: وزارت ارتباطات با تمام توان برای توسعه اقتصاد دیجیتال و ارائه خدمات با کیفیت و امن، پشت سر جوانان نخبه کشور و شرکت‌های دانش بنیان ایستاده است و از تمام ظرفیت‌های خود برای حفظ حقوق پلتفرم‌های ایرانی و کاربران آنها استفاده خواهد کرد.

با 90درصد حملات مقابله شده
رئیس سازمان پدافند غیرعامل هم در سالروز شکل‌گیری این سازمان اعلام کرد که طی 20روز گذشته با 120حمله سنگین سایبری از نوع DDoS به زیرساخت‌ها مقابله شد.
به‌گفته غلامرضا جلالی، این حجم از تهدیدات سایبری تاکنون علیه کشوری صورت نگرفته است، اما با 90درصد آنها مقابله شد.
او با اشاره به اینکه با سامانه‌های بومی که دارای کیفیت خوبی هستند، با این حملات مقابله شد از سنگین‌ترین حمله‌های رسانه‌ای، سایبری و شناختی علیه ایران خبر داد و گفت: اگر این حملات برای هر کشوری رخ می‌داد، از بین می‌رفت.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین با اشاره به شعار «پدافند دانش‌بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها و تداوم کارکردها» برای سال‌جاری گفت: «سطح جدیدی از فناوری‌های نو نیازمند رویکرد دانشی پدافندی است و همایش‌هایی به‌منظور موشکافی این رویکردها برگزار می‌شود.»
جلالی در عین حال یکی از مهم‌ترین رویکردها برای خدمت به مردم را تداوم کارکرد زیرساخت‌های اساسی دانست و یادآوری کرد که برنامه ملی حفاظت از زیرساخت‌های کشور پس از 3سال مطالعه، تنظیم و ابلاغ شد. رئیس سازمان پدافند غیرعامل مسئول امنیت سایبری هر دستگاه را مسئول آن دستگاه دانست و گفت: در سال‌های گذشته یکی دو مدیر که ترک‌فعل کرده بودند به دستگاه قضایی معرفی شدند، اما اقدامی صورت نگرفت. جلالی یادآوری کرد که حملات سایبری در جاهایی صورت می‌گیرد که آسیب‌پذیری داریم و این آسیب‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند، 85درصد حملاتی که در گذشته صورت گرفته است، آسیب‌پذیری و راهکارهایش آشکار است که نیازمند همت مدیران برای مقابله است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید