• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 7 آبان 1401
کد مطلب : 175379
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2RRlj
+
-

معاون ورزش بانوان سازمان ورزش شهرداری در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد

ورزش به گستردگی تمام بانوان تهرانی

گپ
ورزش به گستردگی تمام بانوان تهرانی

مهدی اسماعیل‌پور- روزنامه‌نگار

 «سالن ورزشی خیلی از محل سکونتم دور است»؛ «برای 2ساعت ورزش در روز، باید مبلغ زیادی را ماهانه به یک ‌باشگاه خصوصی بپردازم و از توان من خارج است» و... اینها دلایل برخی از بانوان برای ورزش نکردن است. به گزارش همشهری، واقعیت آن است که با وجود گسترش امکانات ورزشی در محله‌های شهر تهران اما همچنان بسیاری از دختران و بانوان، برای ورزش کردن با مشکلاتی روبه‌رو هستند. اندک فضاهای ورزشی که در همه ساعات روز تنها به بانوان، خدمت ارائه کنند، نبود سالن‌ها و زمین‌های ورزشی در برخی از محله‌ها و... ازجمله مشکلات در این خصوص است. به همین ‌خاطر توسعه و گسترش ورزش بانوان یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های شهرداری تهران شده که مورد تأکید علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت هم قرار گرفته است. در همین راستا، از ابتدای سال برای بانوان برنامه‌ها و رویدادهای ورزشی گوناگونی اجرا شده است که مسابقات «قهرمان شهر» ازجمله مهم‌ترین آنهاست. علاوه‌بر این به‌زودی چند رشته ورزشی و ایستگاه تندرستی و مجموعه ورزشی جدید به امکانات و داشته‌های ورزشی بانوان پایتخت افزوده خواهد شد. به همین‌خاطر با مرجان میرزایی‌قاضی، معاون ورزش بانوان سازمان ورزش شهرداری تهران گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

بسیاری از دختران و زنان و مادران شهر تهران، دلایلی مثل نبود امکانات ورزشی ارزان‌قیمت و باشگاه‌های مربوط به شهرداری را دلیل ورزش نکردن عنوان می‌کنند؛ برای این منظور شهرداری چه کاری می‌تواند انجام دهد؟
ما، محله‌محوری، خانواده‌محوری و مسجدمحوری را جزو رویکردهای اصلی سازمان ورزش شهرداری تهران در بحث ورزش بانوان آورده‌ایم. در همین ارتباط برنامه‌ها را به 3بخش ایستگاه‌های ورزش شهروندی، رقابت‌ها و رویدادهای ورزشی و آموزش و برگزاری دوره‌های آموزشی برای شهروندان و مربیان ورزش بانوان تقسیم کرده‌ایم که ایستگاه‌های ورزش شهروندی در محله‌ها و مناطق 22گانه شهر تهران فعال شده‌اند. در این بخش ایستگاه‌های ورزشی عمومی و تخصصی را داریم که در بخش تخصصی ورزش‌هایی چون بدمینتون، تنیس روی میز، دارت، دستگاه‌های بدنسازی پارکی و... را داریم. ایستگاه‌های شادمانه مخصوص کودکان و ایستگاه‌های سالمندی هم برای بانوان 60سال و بالاتر فعال است.
برخی بانوان   به دلایل خاصی علاقه‌ای به ورزش در فضاهای همگانی و باشگاهی ندارند. برای این قشر از بانوان کاری نمی‌توان انجام داد؟
برای این بانوان، ایستگاه‌هایی در داخل مساجد فعال شده‌اند. از طرفی باید گفت که ایستگاه‌های تندرستی جدا از بوستان‌ها، مجموعه‌های ورزشی و زمین‌های چمن، در مساجد و مجتمع‌های مسکونی دارای 100واحد مسکونی و بیشتر و هر فضایی که مناسب محصور و مسقف باشد، برگزار می‌شود.
در همه ایستگاه‌ها مربی هم حضور دارد؟
بله. در تمام ایستگاه‌ها از مربیان و متخصصان دوره دیده و دارای کارت مربیگری استفاده می‌شود که با برگزاری دوره‌ها و سمینارهای مختلف دانش‌افزایی، تخصص و علم و اطلاعات آنها در مواردی چون تغذیه، ورزش سالمندی، ورزش بانوان، ورزش کودکان، ورزش برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای، مهارت‌های ارتباطی و... به‌روزرسانی شده و ارتقا پیدا می‌کند. هدف سازمان ورزش شهرداری تهران جذب بانوان برای حضور حداکثری آنها در برنامه‌ها و رویداد‌های ورزشی است.
چه رویدادها و مسابقاتی را در برنامه دارید؟
در این بخش، برنامه‌های ما به 2بخش افراد سالم و اقشار خاص دسته‌بندی می‌شود که در همین راستا از ابتدا تا انتهای سال مسابقات متنوع و گوناگونی با عناوین مختلف در مناطق 22گانه شهر تهران برگزار می‌گردد. منظور از اقشار خاص کودکان کار، سالمندان، معلولان ذهنی و حرکتی، افراد کم‌توان جسمی، کم‌بینایان و نابینایان، بانوان کم‌شنوا و ناشنوا، بانوان رهایافته از دام اعتیاد و... است. در این بخش مهم‌ترین رویداد مسابقات «قهرمان شهر» است که بانوان تهرانی از 354محله پایتخت به‌صورت تیمی یا انفرادی در 8رشته ورزشی والیبال، بسکتبال، داژبال، بدمینتون، آمادگی جسمانی، تنیس روی میز، شنا و ژیمناستیک با یکدیگر رقابت می‌کنند تا در نهایت قهرمان شهر در هر کدام از این رشته‌ها مشخص و معرفی شود. مرحله محله‌ای مسابقه «قهرمان شهر» در شهریور به پایان رسید و نفرات و تیم‌های برتر هر محله مشخص شدند.
 مرحله منطقه‌ای‌و نهایی چه زمانی برگزار می‌شود؟
در آبان ماه مرحله منطقه‌ای را داریم و تا پایان سال قهرمان شهر در هر رشته مشخص خواهد شد.
آیا مسابقات دیگری هم برگزار خواهد شد؟
برخی مسابقات در مناسبت‌های مختلف برگزار شد که تعدادی از آنها همچنان ادامه دارد. ازجمله مسابقات «المپیاد خورشید» که به مناسبت هفته سالمند و هفته کودک برگزار شد و طی آن مادربزرگ‌ها در کنار نوه‌های خودشان یک تیم ورزشی تشکیل داده و با هم رقابت کردند. مسابقات «مینی‌فوتبال محلات» نیز در حال برگزاری است که اختتامیه آن در هفته‌های آتی برگزار خواهد شد. مسابقات «پارا المپیا» هم که از 24مهر آغاز شده تا اواسط آذرماه ادامه دارد. گل‌بال، ویلچررانی، دارت و ایردارت، تیراندازی با سلاح، بهکاپ، شطرنج، پارتیله، شنا، بوچیا و مسابقات ایستگاهی رشته‌هایی هستند که طی آن بانوان دارای معلولیت و همچنین کم‌توان جسمی و ذهنی ازجمله اتیسم، کم‌شنوا و ناشنوا، کم‌بینا و نابینا، سندروم داون و... با یکدیگر رقابت می‌کنند.علاوه‌بر اینها برای روزهای آینده مسابقه دو ماراتن با کالسکه را داریم که با حضور پدر و مادر و فرزند برگزار می‌شود. مسابقات المپیاد فرزندان شهدای مدافع حرم شهر تهران و مسابقات ویژه بانوان رها یافته هم از دیگر برنامه‌هایی است که در آینده‌ای نزدیک اجرا خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید