• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 3 خرداد 1397
کد مطلب : 17531
+
-

فیلیپ راث درگذشت

ادبیات
فیلیپ راث درگذشت

فیلیپ راث نویسنده آمریکایی در 85سالگی درگذشت. راث یکی از تحسین‌شده‌ترین نویسندگان آمریکایی بود که در طول سال‌ها جایزه‌های بسیاری به‌دست آورد.
به‌گزارش همشهری، فیلیپ راث در 1933در نیوآرک نیوجرسی در بخش فقیرنشین شهر به دنیا آمد. او نوه یک خانواده یهودی اروپایی بود. بسیاری از داستان‌های راث درباره جامعه یهودیان آمریکا و زندگی و مسئله‌های هویتی آنهاست. راث تحصیلات خود را در رشته ادبیات انگلیسی در دانشگاه شیکاگو و در مقطع فوق لیسانس به پایان رساند. او سال‌ها در دانشگاه شیکاگو و دانشگاه پنسیلوانیا به تدریس ادبیات اشتغال داشت.

نیتن زوکرمن، شخصیت اصلی بسیاری از داستان‌های راث است. شخصیتی که در دهه 1970در داستان‌های او متولد و شخصیت اصلی بسیاری از رمان‌های بعدی او شد. بسیاری از منتقدان او را همزاد راث می‌دانند.

فریدون مجلسی یکی از اصلی‌ترین مترجمان فیلیپ راث به زبان فارسی است. 3رمان «زنگار بشر»، «شوهر کمونیست من» و «خشم» به ترجمه مجلسی، «رئیس‌جمهور ما» به ترجمه افشین رضاپور، «یکی مثل همه» به ترجمه پیمان خاکسار، «ننگ بشری» به ترجمه زهرا طراوتی، «زوکرمن رهیده از بند»، «حقارت» و «نویسنده پشت پرده» به ترجمه سهیل سمی، «ارباب انتقام» به ترجمه پدرام لعل بخش و «پاستورال آمریکایی» به ترجمه مرضیه خسروی از دیگر آثار فیلیپ راث هستند که بیشترشان در سال‌های اخیر به فارسی ترجمه شده‌اند.
راث یکی از پرافتخارترین داستان‌نویسان آمریکا بود که جوایز بسیاری در کارنامه‌اش داشت. دو جایزه ملی کتاب آمریکا، جایزه پولیتزر، جایزه من‌بوکر، دو جایزه حلقه ملی منتقدان، 3 جایزه پن‌فاکنر، جایزه فرانتس کافکا و جایزه پرنس آستوریاس ازجمله جایزه‌هایی هستند که راث در طول 60سال فعالیت حرفه‌ای به‌دست آورد. 
او نخستین نویسنده آمریکایی بود که کتابخانه ملی آمریکا مجموعه آثارش را در زمان حیاتش منتشر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید