• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 آبان 1401
کد مطلب : 175164
+
-

آغاز به‌کار صندوق حمایت از بیماران خاص، صعب‌العلاج و نادر

 در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت و با حضور وزیر بهداشت، جمعی از معاونان وزارت بهداشت، نمایندگان مجلس، صندوق حمایت از بیماران خاص، صعب‌العلاج و نادر رونمایی شد. براساس اعلام وزارت بهداشت، قرار است در فاز اول، ۲۶بیماری خاص، صعب‌العلاج و نادر در قالب این صندوق با بودجه‌ای بالغ بر ۵هزار میلیارد تومان تحت حمایت قرار بگیرند. این بیماری‌ها وارد سامانه‌های بیمه سلامت شده و خدمات، بسته‌ها و قیمت‌ها هم در آن مشخص شده است. این در حالی است که به تأکید معاون درمان وزارت بهداشت قرار است بیماری‌های دیگری هم به این صندوق اضافه شوند و در فازهای بعدی مجموع بیماری‌های تحت پوشش صندوق، به ۴۴بیماری خاص، صعب‌العلاج و نادر خواهد رسید.

واریز 1220میلیارد تومان به صندوق
محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست با خبرنگاران درباره جزئیات آغاز به‌کار این صندوق می‌گوید: «محاسبه ما برای این صندوق، بودجه ۱۸هزار و۲۰۰میلیارد تومانی برای امسال بوده که 5هزار میلیارد در نظر گرفته شد. تا هفته قبل ۱۲۲۰میلیارد تومان از سازمان برنامه دریافت کردیم و قول هم گرفتیم منابع تا پایان سال به درستی تخصیص یابد. البته خیرین و بیمه‌های تکمیلی هم باید به این موضوع ورود کنند.» به‌گفته او بسته و خدمات به بیماران با توجه به نوع بیماری خاص، متفاوت است: «ممکن است یک بیماری تا ۱۰۰درصد تحت پوشش قرار بگیرد و بیماری دیگری ۹۰درصد. با تصویب کارگروه درمان و بیمه‌ها این پوشش بیمه‌ای برقرار خواهد شد. البته 5درصد از منابع هم به‌صورت خارج از ضوابط برای بیماری‌هایی که هزینه زیادی دارند، درنظر گرفته شده است که کمیسیون‌های استانی درباره آن تصمیم می‌گیرند. سقف پرداختی این کمیسیون‌ها در استان‌ها ۵۰میلیون است و بالاتر از این مبلغ به ستاد اصلی می‌آید.» این مسئول در پاسخ به سؤالی درباره اینکه قرار بود این صندوق از ابتدای سال‌جاری افتتاح شود و با وجود 8ماه تأخیر، آیا پرداختی‌های پیش از این مدت هم تحت پوشش این صندوق خواهد بود، توضیح می‌دهد: «توافق این بوده که از ابتدای مهر شروع به‌کار کنیم. اسناد قبلی بعد از یک ماه از آغاز به‌کار سامانه‌ها، ارزیابی خواهد شد تا لکه‌گیری انجام شود. 2هزار میلیارد تومان هم برای این بیماران، تسهیلات درنظر گرفتیم که با معرفی بانک عامل این فرایند انجام می‌شود.» او درباره اینکه چه بیماری‌هایی در فاز اول، تحت پوشش صندوق خواهند بود، بیان می‌کند: «۵ بیماری اصلی که تاکنون بیماری خاص درنظر گرفته شده، در لیست قرار دارند. همچنین بخشی از خدمات بیماری ام‌اس هم اضافه شده تا پوشش ۱۰۰درصدی داشته باشند. سکته مغزی، بیماری‌های عصبی عضلانی، ‌ام‌پی‌اس، سرطان‌ها و ... هم در این لیست وجود دارند.» ناصحی در پاسخ به سؤال همشهری درباره جمعیت تحت پوشش این صندوق هم عنوان می‌کند: «بیماری‌های صعب‌العلاج از یک دیابت شروع می‌شود و اکنون 4میلیون بیمار دیابتیک وجود دارد. دیگر بیماری‌ها هم به‌صورت پراکنده در تمام کشور وجود دارند و در این‌باره یک سامانه در وزارت بهداشت راه‌اندازی شده که اطلاعات اولیه بیماران ثبت خواهد شد. در بیمه سلامت، طبق آماری که در اختیار داشتیم میانگین 3سال از جمعیت بیماران درنظر گرفته شده است.»

افزودن تدریجی ۲۰ بیماری دیگر
«تا امروز ۲۶ نوع بیماری از طریق معاونت درمان به‌عنوان بیماری صعب‌العلاج و خاص به بیمه سلامت معرفی شده و حدود ۲۰بیماری دیگر هم به‌تدریج به صندوق اضافه خواهیم کرد.» این مطلب را هم سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت اعلام و به جزئیات بیشتری از تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص، صعب‌العلاج و نادر اشاره می‌کند: «یک زمانی فردی به بیماری محدودی مبتلا می‌شود که در مدت زمان مشخصی بهبود می‌یابد، اما گاهی هم فرد به یک بیماری مبتلا می‌شود که یا تا آخر عمر همراه اوست و یا اینکه هزینه درمان کمرشکن دارد. این بیماران -خاص، نادر و صعب‌العلاج -نیازمند توجه ویژه هستند. تدبیر اندیشیده شده، شکل‌گیری صندوقی با بودجه ۵هزار میلیارد تومان بود که در اختیار بیمه سلامت قرار گرفت. این به آن معنا نیست که منابعی که قبلا برای این بیماران اختصاص می‌یافت حذف شود، بلکه این صندوق، علاوه بر مبالغ قبلی است.» به‌گفته کریمی ممکن است منابع برای پوشش همه بیماری‌ها کفایت نکند، اما تلاش این است که در بودجه۱۴۰۲ منابع افزایش پیدا کند تا کار بهتر انجام شود: «در این‌باره از حدود ۳۰۰نوع بیماری نادر شناسایی شده طبق روال فعلی، تعداد بیماری‌ها به‌تدریج افزایش پیدا خواهد کرد. تعداد افراد تحت پوشش صندوق هم شناور است چرا که ممکن است روزانه به تعداد بیماران اضافه ‌شود و یا تعدادی فوت ‌کنند.»‌   کریمی در پاسخ به سؤال همشهری درباره ارائه این خدمات در مراکز دولتی و خصوصی هم توضیح می‌دهد: «ارائه خدمت به بیماران خاص و صعب‌العلاج در ذیل این طرح تنها در مراکز دولتی، فعال نیست بلکه در قالب خرید خدمت در برخی مراکز خصوصی هم فعال هستند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید