• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 2 آبان 1401
کد مطلب : 174863
+
-

پیام اقتدار به دوستان و دشمنان

پاک‌آیین: پیام مهم رزمایش اقتدار این بود که جمهوری‌اسلامی حضور نیروهای فرامنطقه‌ای را در کنار مرزهای خود تحمل نمی‌کند

راهبرد
پیام اقتدار به دوستان و دشمنان

برگزاری رزمایش اقتدار نیروی‌زمینی سپاه ‌پاسداران در منطقه ارس که به‌مدت 3روز انجام شد، واکنش‌های گسترده‌ای را در محافل سیاسی - رسانه‌ای منطقه به‌همراه داشت؛ رزمایشی که به «پاسخ قاطع» جمهوری‌اسلامی نسبت به هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه تعبیر شد.
به‌گزارش همشهری، اگرچه رزمایش اخیر براساس برنامه سالانه نیروی‌زمینی سپاه‌پاسداران انجام شده‌ است، اما کارشناسان معتقدند نمی‌توان برگزاری آن را در مقطع کنونی، با تحولاتی که در منطقه قفقاز در جریان است و با دور جدیدی از تنش‌ها میان جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان همراه شده‌، بی‌ارتباط دانست.
جمهوری‌اسلامی در روزهای اخیر نقش‌آفرینی ویژه‌ای در این حوزه داشته و کوشیده نقش متوازن‌کننده‌ای در برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای ایفا کند. بر این اساس از یک‌سو برگزاری رزمایش اقتدار در منطقه ارس و ازسوی دیگر سفر اخیر وزیر امورخارجه ایران به ایروان حکایت از آن دارد که تهران تحولات منطقه قفقاز را با حساسیت بالایی دنبال می‌کند و علاوه بر فعالیت‌های دیپلماتیک، کوشیده در حوزه میدانی و امنیتی نیز اقدام‌های مقتضی برای حفاظت از منافع‌ملی را انجام دهد.

ایران از مرز مشترک خود با ارمنستان چشم‌پوشی نمی‌کند
در این میان اما همزمان با تحولات جاری در منطقه، سفر وزیر امورخارجه کشورمان به ارمنستان انعکاس‌ گسترده‌ای به‌دنبال داشت و آمادگی 2کشور برای توسعه مناسبات دوجانبه، که با افتتاح سرکنسولگری کشورمان در شهر «قاپان» ارمنستان همراه بود، نشان‌دهنده عزم راسخ ایران در نقش‌آفرینی مؤثر در تحولات حوزه قفقاز است.
برهمین اساس هم بود که حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با همتای ارمنستانی خود در ایروان، با تأکید بر اینکه جمهوری‌اسلامی هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه را تحمل نمی‌کند، گفت که ایران چنین تحرکات سوئی را خط قرمز خود می‌داند و برای جلوگیری از آن تلاش خواهد کرد.
برگزاری رزمایش اخیر در منطقه ارس و همچنین رایزنی‌های انجام شده در جریان سفر وزیر امورخارجه ایران به ارمنستان نشان می‌دهد که جمهوری‌اسلامی به‌هیچ‌عنوان از 28کیلومتر مرز مشترک خود با ارمنستان چشم‌پوشی نخواهد کرد و از خطوط راهبردی تعریف شده در حوزه‌سیاست ‌خارجی عقب نمی‌نشیند. با وجود اینکه تحولات اخیر در منطقه حکایت از آن دارد که باکو می‌کوشد تسلط بر کریدور «زنگه‌زور» را به ارمنستان تحمیل کند، اما در مقابل تحرکات جمهوری‌اسلامی در حوزه دیپلماتیک و همچنین نظامی گویای این است که ایران از همه ظرفیت‌های خود، برای جلوگیری از هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه قفقاز استفاده خواهد کرد.

اهداف رزمایش اقتدار

سفیر پیشین ایران در جمهوری‌آذربایجان با اشاره به اهداف راهبردی رزمایش اخیر در منطقه ارس که ازسوی نیروی‌زمینی سپاه‌پاسداران برگزار شد، به همشهری گفت: سپاه‌پاسداران هرساله در مناطق مختلف کشور، اقدام به برگزاری «رزمایش اقتدار» می‌کند که امسال و در روزهای اخیر در شمال‌غرب کشور و در منطقه ارس برگزار شد.
محسن پاک‌آیین با اشاره به اینکه رزمایش اخیر سپاه پاسداران امسال در یک منطقه راهبردی مهم در مرز ایران با کشورهای ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان برگزار شده‌ است، افزود: هدف اصلی از برگزاری این رزمایش را باید در راهبردهای نظامی مدنظر فرماندهان مسئول جست‌وجو کرد. درواقع کسب آمادگی‌های لازم برای دفاع از اقتدار ایران و افزایش توان دفاع مرزی ازجمله اهدافی است که برای رزمایش اقتدار ترسیم شده‌ است.
وی با بیان اینکه برگزاری رزمایش اقتدار در منطقه ارس 2پیام روشن و واضح برای دوستان و دشمنان ایران به‌همراه دارد، عنوان ‌کرد: یک پیام ویژه و شفاف این رزمایش برای دوستان ایران و به‌ویژه همسایگان ماست؛ مبنی بر اینکه جمهوری‌اسلامی به‌دنبال تامین امنیت مرزها و تمامیت ارضی کشورهای منطقه‌است و در این زمینه همواره نقش ثبات‌ساز را ایفا کرده و همچنان به اجرای چنین نقشی متعهد است.
پاک‌آیین ادامه ‌داد: ازسوی دیگر باید به این نکته هم اشاره کرد که برگزاری رزمایش اقتدار حکایت از آن دارد که جمهوری‌اسلامی به‌دنبال برقراری حداکثری صلح و ثبات در منطقه است و می‌کوشد از بروز تنش‌های ثبات‌زدا در منطقه جلوگیری کند؛ راهبردی که قطعا یک ضلع آن، گسترش همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای منطقه قفقاز خواهد بود و همه ملت‌های منطقه از آن سود می‌برند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: باید درنظر داشت که تحرکات اخیر ایران، در حوزه‌های دیپلماتیک و همچنین نظامی، به‌نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود و زمینه‌ساز برقراری صلح و ثبات خواهد شد. راهبردهای مدنظر جمهوری‌اسلامی در این منطقه بر این مبنا استوار شده‌ است که امنیت و ثبات منطقه‌ای باید ازسوی بازیگران بومی محقق شود و نباید راه را برای نقش‌آفرینی نیروهای فرامنطقه‌ای باز گذاشت. پاک‌آیین افزود: جمهوری‌اسلامی با گام‌های ثبات‌سازی که برداشته، نشان داد از آمادگی لازم برای تامین امنیت و صلح در منطقه برخوردار است و می‌تواند نقش بی‌بدیلی را در این عرصه ایفا کند.

پیامی برای بدخواهان
وی با اشاره به پیام دوم برگزاری رزمایش اقتدار نیروی‌زمینی سپاه پاسداران در منطقه ارس گفت: دومین پیام روشن و قاطع این رزمایش خطاب به بدخواهان و دشمنان ایران و صلح منطقه‌ای بود؛ پیامی که مخاطب آن بیش از همه رژیم صهیونیستی بود که با سوءاستفاده از اختلاف‌های ‌مرزی موجود در منطقه، می‌کوشد به‌نفع سیاست‌های ثبات‌زدای خود «ماهی‌گیری» کند.
پاک‌آیین ادامه‌داد: در واقع این رزمایش هشداری خطاب به رژیم‌صهیونیستی به‌حساب می‌آید که جمهوری‌اسلامی تحرکات دشمنان را در مرزهای خود با دقت و حساسیت ویژه رصد می‌کند و اقدام‌های آنان را زیرنظر دارد. نکته اینجاست که ایران از جنگ‌افروزی‌های دشمنان فرامنطقه‌ای آگاه است و چنانچه احساس کند ضرورت دارد، اقدام‌های لازم را در این عرصه انجام خواهد داد.
این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: پیام مهم رزمایش اقتدار در منطقه ارس خطاب به دشمنان این بود که جمهوری‌اسلامی حضور آنها را در کنار مرزهای خود تحمل نمی‌کند؛ موضوعی که به دوستان منطقه‌ای و همسایگان نیز اعلام و بر آن تأکید شده‌ است.
پاک‌آیین عنوان کرد: علاوه‌بر اینها مقام‌های کشورمان بارها تأکید کرده‌اند که ایران با تغییر مرزهای جغرافیایی منطقه مخالف است؛ چراکه این موضوع زمینه لازم برای بروز جنگ‌ها و مناقشات آینده را فراهم می‌کند و مصیبت‌های فراوانی برای ملت‌های منطقه به‌همراه خواهد داشت.

مصائب حضور نیروهای فرامنطقه‌ای
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بروز چنین مناقشه‌هایی پای نیروهای بیگانه را به منطقه باز می‌کند، ادامه داد: در همین درگیری‌های اخیر که میان جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان به‌وقوع پیوست، با وجود اینکه چند روز بیشتر طول نکشید و دوطرف اعلام آتش‌بس کردند، اما شاهد بودیم مقام‌های آمریکایی به ارمنستان سفر کردند و سازمان امنیت و همکاری اروپا هم اعلام کرد برای رفع اختلاف‌های مرزی، گروه‌های ناظر اعزام خواهد کرد. پاک‌آیین افزود: اگر پای نیروهای فرامنطقه‌ای به قفقاز باز شود، این منطقه‌ به محلی برای رقابت قدرت‌های بزرگ و تحرکات سوء آنان تبدیل خواهد شد که دود آن درنهایت به چشم ملت‌ها می‌رود و دراین میان منافع آنها، قربانی رقابت‌های فرامنطقه‌ای خواهد شد و باید در انتظار از بین رفتن صلح و ثبات منطقه‌ای نیز باشیم. وی ادامه داد: طرف‌های مناقشه باید اختلاف‌های مرزی خود را از راه گفت‌وگو و مذاکره رفع کنند و مسیر را برای حضور بازیگران فرامنطقه‌ای هموار نکنند.

مکث
نقش مخرب صهیونیست‌ها

دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به نقش مخرب رژیم صهیونیستی دراین زمینه، عنوان کرد: باید درنظر داشته‌باشیم که صهیونیست‌ها با هر دوطرف مناقشه در قفقاز رابطه و مراوده دارند. آنها از یک‌سو به جمهوری‌آذربایجان سلاح می‌فروشند و ازسوی دیگر با ارمنستان همکاری اطلاعاتی و امنیتی دارند. پاک‌آیین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی درحال ترغیب و تحریک دوطرف برای بالابردن سطح تنش‌ها و درگیری‌هاست، افزود: جمهوری‌اسلامی تحولات این منطقه را با حساسیت ویژه‌ای رصد می‌کند و نشان داده‌ایم که با اقتدار از امنیت و تمامیت ارضی خود و کشورهای منطقه حفاظت خواهیم کرد. ازسوی دیگر ایران با ایفای نقش بی‌طرف فعال، کوشیده طرف‌های درگیر را به رفع اختلاف‌ها از مسیر گفت‌وگو ترغیب کند؛ راهبردی که در سفر اخیر وزیر امورخارجه کشورمان به ارمنستان نیز پیگیری شد. وی ادامه ‌داد: ما با جمهوری‌آذربایجان روابط دوستانه‌ای داریم و هیأت‌های سیاسی و اقتصادی درحال رفت‌وآمد میان 2کشور هستند و این حکایت از آن دارد که جمهوری‌اسلامی خواهان روابط صمیمانه با همه همسایگان است. با وجود این، پیام روشن ما این است که هیچ کشوری نباید از مسیر نظامی‌گری به‌دنبال تغییر مرزهای منطقه باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید