• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 1 آبان 1401
کد مطلب : 174770
+
-

تنگنای پولی

چهره روز
تنگنای پولی

علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها را یک ضرورت می‌داند و می‌گوید: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌ها می‌توانند از محل فروش اموال مازاد، نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام کنند. او در عین حال می‌افزاید: تمامی بانک‌ها می‌توانند براساس مجوز اعطا شده به آنان و برای تجهیز منابع، به اندازه ۲۳۰۰میلیارد تومان اوراق سپرده عام منتشر کنند. این اوراق امکان مناسبی برای تجهیز منابع و جبران کمبود نقدینگی در اختیار بانک‌ها می‌گذارد و در بازار سرمایه قابل انتشار و معامله خواهد بود.
ناگفته پیداست که بانک‌ها با تنگنای شدید منابع مواجه هستند و با استفاده از ابزارهایی چون اوراق سپرده با نرخ بالاتر از نرخ سود سپرده‌های علی‌الحساب ممکن است بتوانند بخشی از منابع خود را تجهیز کنند اما واقعیت مسلم این است که شبکه بانکی کشور از چالش ناترازی، حجم بالای تسیهلات تکلیفی و تحمیلی و البته شکاف سنگین در کفایت سرمایه رنج می‌برد. 
از سوی دیگر سیاست‌های چندساله برای بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها هم چندان مؤثر واقع نشده چرا که افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها فاقد کیفیت لازم   و حتی افزایش سرمایه آنها از محل فروش اموال مازاد هم سخت، پیچیده و دشوار است. راه حل این است که افزایش سرمایه بانک‌ها از محل آورده نقدی سهامداران صورت گیرد. درخصوص بانک‌های دولتی، البته این دولت است که به‌عنوان سهامدار باید نقدینگی جدید را برای بهبود شاخص کیفیت سرمایه بانک‌ها درنظر بگیرد. در غیراین صورت تنگنای پولی، بانک‌ها را با بحران مضاعف و سنگینی مواجه خواهد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید