دسترسی طبقه متوسط بهخودرو آسانتر شد
با آغاز فروش اقساطی شاهین از دیروز بعد از سالها این شیوه فروش، بار دیگر به طرحهای فروش خودروسازان بازگشت
تا پیش از شکلگیری تقاضای کاذب در بازار و سرمایهای شدن خودرو فروش قسطی یکی از شیوههای معمول فروش محصولات خودروسازان بود اما در سالهای اخیر شرایط تغییر کرد و نهتنها دیگر خبری از فروش اعتباری نبود، بلکه با به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، قرعهکشی و تشکیل صف خرید به شیوه غالب فروش تبدیل شد. روز گذشته اما یکی از شرکتهای خودروساز دوباره این شیوه فروش را کلید زد.
به گزارش همشهری، از دیروز فروش شاهین سایپا بهصورت قسطی (چکی) آغاز شد و همزمان مدیر صنایع خودرو وزارت صمت از فراهم شدن زمینههای فروش لیزینگی اکثر تولیدات 2 خودروساز داخلی تا سال آینده خبر داد. عبدالله توکلی لاهیجانی گفت: بهتدریج خودروهای دیگر نیز به فرایند فروش اقساطی اضافه خواهند شد و پس از اینکه 50درصد خودروها از فرایند قرعهکشی خارج شدند بدون تردید فروش قسطی تأثیر خود را در بازار میگذارد.
اقدام هوشمندانه
با اینکه روی آوردن دوباره خودروسازان به فروش قسطی خبر خوبی برای متقاضیان واقعی خودرو محسوب میشود، کارشناسان بازار و صنعت خودرو نیز به مانند مدیر صنایع داخلی وزارت صمت بر این اعتقادند که این کار دستکم فعلا تأثیر عمیقی بر بازار ندارد، اما میتواند دسترسی اقشار متوسط بهخودرو را آسانتر کند. یک کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با همشهری با هوشمندانه خواندن اقدام سایپا درباره فروش اعتباری یکی از خودروهای این شرکت، گفت: خودروساز متوجه شده در شرایط رکود تورمی کنونی مردم قدرت خرید ندارند در نتیجه با این کار چند هدف را بهطور همزمان پیش میبرد؛ نخست اینکه با این کار به افزایش نقدینگی خود کمک میکند، در درجه دوم تلاش میکند شاهین را در مقایسه با رقبایی که ایران خودرو به بازار عرضه میکند جذابتر کند تا بتواند در غیاب پراید که تولید آن متوقف شده، قدرت مانور خود را در بازار حفظ کند و درنهایت با این کار درصدد کمک به اقشاری است که قدرت خرید پایینتری دارند تا معاملهگران بازار خودرو تنها اقشار مرفه یا دلالان نباشند.
انگیزه دلالی باید از بین برود
مرتضی مصطفوی افزود: تصور خودروساز و وزارت صمت این بود که با قرعهکشی میتواند بازار را کنترل کند درصورتی که ما بارها اعلام کردیم این روش اشتباه است و مشکل بازار تقاضای سفته بازی است که یکباره برای 20هزار خودرو 10میلیون نفر صف میکشند که بیش از 80درصد این تعداد دلال هستند. لذا خریدار و فروشنده در بازار باید با سامانههای معاملات خودرویی که هرگز ایجاد نشده، رصد و انگیزه دلالی از بازار گرفته شود تا خودبهخود قیمت خودرو پایین بیاید.
تأثیر بر بازار زیاد نخواهد بود
این کارشناس با کمتأثیر خواندن فروش اقساطی بر قیمتهای بازار افزود: اصلیترین دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار نوسانات نرخ دلار است و ربطی بهخودروساز ندارد. بارها اعلام کردیم که متولی بازار خودرو وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی است که باید با ابزارهای نظارتی و مالیاتی نقدینگی سرگردان در بازار خودرو را جمع کند و این مقوله ربطی به وزارت صنعت و خودروساز ندارد. مرتضوی اضافه کرد: بازار خودرو انحصاری و نرخ دلار رو به بالاست. در این شرایط انتظارات تورمی در ذهن دلال وجود دارد و از سوی دیگر بازار رهاست و خودروساز میداند با هر قیمتی فاکتور کند، میفروشد، پس در چنین شرایطی هرگز به سمت اصلاح فرایندهای خود نمیرود مگر اینکه یا دلار پایین بیاید و باثبات شود و یا واردات خودرو به مقدار مؤثر باز شود. به اعتقاد این کارشناس بازار خودرو، با واردات هزار یا 2هزار دستگاه خودرو در بازار اتفاقی نمیافتد و باید حداقل 60تا 100هزار دستگاه خودرو وارد شود تا بتواند روی قیمت در بازار تأثیرگذار باشد که در این صورت خریداری برای خودروساز ایرانی وجود نخواهد داشت و تولیدات آنها روی دستشان میماند.
رقم 1.5میلیون تقاضا، تخیلی است
آمارها نشان میدهد، میزان تولید خودروهای سواری در نیمه دوم سال 11.4درصد افزایش یافته و در مجموع 477هزار دستگاه خودرو سواری تولید شده است، این آمار نشان میدهد شرکتهای خودروسازی در نیمه نخست امسال ماهانه 79هزار و 500دستگاه خودرو سواری تولید کردهاند و چنانچه همین روند تا پایان سال حفظ شود جمع کل تولید شرکتهای خودروسازی در بهترین شرایط به مرز یک میلیون دستگاه میرسد. این درحالی است که معاون وزیر صمت به تازگی وعده داد در نیمه دوم سال ماهانه 100هزار خودرو فروخته و قرعهکشی بر مبنای ثبتنام در سامانه یکپارچه فروش حذف خواهد شد. منطقی همچنین در ابتدای امسال میزان تقاضا در بازار خودرو را 1.5میلیون اعلام کرد؛ رقمی که در غیاب واردات، باید با تولیدات داخلی تامین شود تا با تراز شدن عرضه و تقاضا فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار حذف شود. مصطفوی درباره میزان تولید خودروسازان داخلی گفت: خودروساز بهدلیل تحریم، نقدینگی و همچنین ظرفیتهای تولید، محدودیت دارد و از یک حدی بیشتر نمیتواند تولید کند، اما از سوی دیگر میزان تقاضای واقعی بازار خودرو رقمی نیست که اعلام میشود. وی افزود: زمانیکه بازار شرایط خوبی داشت و اقتصاد کلان ما هم ثبات بیشتری داشت، ظرفیت تولید خودروسازان داخلی یک میلیون و 200هزار دستگاه بود که تمام این تولیدات با فاصله بسیار کم در بازار به فروش میرسید درحالیکه امروز بهخاطر تورم، قدرت خرید مردم کاهش یافته و دیگر این حجم از تقاضا در بازار وجود ندارد. به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو، تقاضای واقعی بازار خودرو در بهترین شرایط بیش از 600تا 700هزار دستگاه نیست و به همین دلیل است که خودروسازان داخلی با آزادسازی واردات خودرو مخالفند چون به این ترتیب خریداری برای محصولاتشان باقی نمیماند.
میزان افزایش درآمد مردم نهایتا 30درصد و میزان افزایش قیمت خودرو 100تا 200درصد بوده است، از سوی دیگر دهکهای یک تا 4 به ندرت خریدار خودروهای بالای 200میلیون تومان هستند و دهکهای 8تا 10نیز سمت خودروهای ایرانی نمیروند، در نتیجه اقشار تأثیرگذار و متقاضی در بازار خودرو، دهکهای 5تا 7یعنی طبقه متوسط هستند که درآمد این اقشار نیز متناسب با تورم بالا نرفته است. میزان تقاضای یک میلیون و 500تخیلی و شعاری است. تحلیلهای بازار خودرو چندان مستند بر دیتاهای آنلاین نیست چون سامانهای برای این کار نداریم در نتیجه این تحلیلها واقعبینانه نیست.