• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 30 مهر 1401
کد مطلب : 174701
+
-

تنش آبی در پاییز‌کم باران

یک ماه از فصل پاییز گذشته و خبری از بارندگی‌های پاییزی نیست. در این شرایط به‌واسطه تأثیر منفی خشکسالی‌های اخیر بر ذخیره آبی سدهای کشور و استمرار مصرف آب کشور مانند فصل تابستان، حفظ پایداری شبکه توزیع آب شرب در برخی مناطق کشور سخت‌تر شده است.
به گزارش همشهری، آمارهای رسمی حوزه آب از کاهش آب موجود در مخازن سدها به 36.3درصد از ظرفیت مخازن حکایت دارد و همین مسئله سختگیری در مصرف آب شرب و همچنین مدیریت انقباضی در رهاسازی آب غیرشرب را ناگزیر کرده است.

وضعیت سدها
آخرین آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد در شرایط فعلی، ۱۸میلیارد و ۳۲۰میلیون مترمکعب آب در سدهای کشور ذخیره شده که این مقدار با توجه به ظرفیت 50.5میلیارد مترمکعبی سدها، از کاهش میزان پرشدگی سدها به 36.3درصد ظرفیت مخازن حکایت دارد. به‌عبارت‌دیگر، هم‌اکنون به‌طور میانگین، حدود 63.7درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است. طبق آمارهای حوزه آب، در 23روز سپری‌شده از سال آبی جاری (اول مهر تا شامگاه 23مهر) میزان ورودی آب به سدهای کشور معادل 600میلیون مترمکعب بوده که مقایسه آن با ورودی 740میلیون مترمکعبی در مدت‌زمان مشابه سال قبل، بیانگر کاهش 18.9درصدی ورودی آب به سدهاست. 
همچنین در این بازه زمانی، خروجی آب از مخازن سدهای کشور نیز با کاهش 17.7درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل روبه‌رو بوده و از یک‌میلیارد و 690میلیون مترمکعب در سال قبل به یک‌میلیارد و 390میلیون مترمکعب رسیده است. نکته قابل توجه این است که با به تعویق افتادن بارش‌های پاییزی، میزان ورودی آب به مخازن سدها عملاً کمتر از نصف میزان خروجی آنهاست. با استمرار این وضعیت، مخازن سدها هر روز خالی‌تر می‌شوند و همزمان، فشار به منابع زیرزمینی تأمین آب شرب به‌شدت افزایش خواهد یافت.

بی‌توجهی مصرف‌کنندگان آب به کاهش ذخایر
در شرایطی که تشدید بحران در حوزه آب از ظاهر آمارهای این حوزه نیز کاملاً مشهود است، متأسفانه در حوزه مصرف توجهی به این مسئله نمی‌شود و طبق آمارها، همچنان وضعیت مصرف آب شرب مانند فصل گرم تابستان است. معاون بهره‌برداری شرکت تأمین و تصفیه شرکت آبفای تهران می‌گوید: نمودارهای مرکز کنترل و پایش نشان می‌دهد حجم ذخایر آب تهران با شیب زیادی در حال کاهش و البته میزان مصرف در حال افزایش است.
به گزارش رسانه‌ها، عبدالحسین مجدی‌زاده با اشاره به وضعیت مصرف آب شرب در کشور و به‌خصوص پایتخت، می‌افزاید: ایران برای سومین سال متوالی با تنش آبی و خشکسالی مواجه است و برای عبور از این شرایط سخت، مشترکان باید حداقل ۲۰درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. شرایط ناپایدار آبی در تهران به‌گونه‌ای است که آمارهای ارائه‌شده از سوی مدیر مرکز کنترل آب تهران نشان می‌دهد مصرف لحظه‌ای آب تهران به 43.3هزار لیتر در ثانیه رسیده است.
 حسین سرایی، مدیر مرکز کنترل آب تهران با اشاره به اینکه میزان ذخیره مخازن آب تهران 827هزار و 300مترمکعب است، می‌گوید: در شرایط فعلی، مصرف لحظه‌ای آب در پایتخت، 43هزار و 300لیتر در ثانیه است که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود شهروندان ضمن خودداری از مصرف آب شرب برای مقاصد غیرضروری، متولیان حوزه آب را در مدیریت و پایدارسازی شبکه توزیع همراهی کنند. به‌گفته سرایی، مهر امسال برای سومین سال متوالی خشک و کم‌باران بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید