• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 30 مهر 1401
کد مطلب : 174643
+
-

آزمایش موفق فرود نرم مریخ‌نورد جدید ناسا

فضا
آزمایش موفق فرود نرم مریخ‌نورد جدید ناسا

ناسا تاکنون با اتکا به چترهای پیشرفته، کیسه‌های هوای عظیم و جت پک‌ها، موفق شده است 9بار مریخ نوردهای خود را روی سطح مریخ بنشاند. اما حالا مهندسان این آژانس در حال آزمایش‌هایی هستند تا ساده‌ترین راه برای رسیدن فضاپیماها به سطح مریخ را پیدا کنند. به گزارش ناسا، مهندسان در این آزمایش به جای کاهش سرعت فرود فضاپیما، یک طرح آزمایشی کاوشگر به نام SHIELD (دستگاه فرود با انرژی بالا و سقوط ساده) را با یک پایه آکاردئونی مانند و تاشو که انرژی یک ضربه سخت را جذب می‌کند، توسعه دادند. طراحی جدید می‌تواند هزینه فرود روی مریخ را با ساده کردن فرایند ورود و فرود و گسترش گزینه‌ها برای مکان‌های فرود احتمالی، به‌شدت کاهش دهد.
لو گیرش، مدیر پروژه SHIELD از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در جنوب کالیفرنیا، گفت: ما فکر می‌کنیم می‌توانیم به مناطق ارزشمندتر و البته سخت‌تری برویم. به این ترتیب در تلاش برای قرار دادن یک مریخ‌ نورد میلیارد دلاری با سیستم‌های فرود فعلی‌ ریسک از بین رفتن آن هم کمتر می‌شود. شاید حتی بتوانیم چندین مورد از اینها را در مکان‌‌های مختلف با دسترسی سخت بفرستیم تا یک شبکه بسازیم.
ولیبور کورمارکویچ عضو تیم SHIELD گفت: اگر فرود آوردن یک جسم سخت مثل فضاپیما روی زمین کاری شدنی است، احتمالا روی مریخ هم انجام شدنی است. پس اگر بتوانیم یک فرود موفقیت آمیز روی مریخ انجام دهیم، می‌توانیم مطمئن باشیم که SHIELD می‌تواند روی سیارات یا قمرهایی با جو متراکم‌تر نیز به راحتی با کمترین آسیب فرود بیاید.
برای آزمایش این تئوری، این تیم از یک برج قطره‌‌ای برای آزمایش چگونگی مقاومت لوله‌های نمونه مریخ نورد Perseverance در فرود روی زمین استفاده کردند. این دستگاه که نزدیک به 27متر طول دارد، دارای یک زنجیر غول پیکر به نام سیستم پرتاب کمانی است که می‌تواند یک جسم را با همان سرعتی که روی مریخ فرود می‌آید، روی زمین نیز بنشاند.
کورمارکویچ قبلا در صنعت خودرو کار کرده است و آزمایش‌هایی را برای تصادف خودرو طراحی کرده است. او گفت: تست‌‌هایی که ما برای SHIELD انجام داده‌ایم به نوعی شبیه یک نسخه عمودی از آزمایش‌‌های خودرو است. اما به جای دیوار، توقف ناگهانی به‌دلیل برخورد به زمین است. تنها در 2ثانیه آزمایش انجام شد و انتظار به پایان رسید: پرتاب‌کننده کمان SHIELD را با سرعت تقریبا 177کیلومتر در ساعت به زمین کوبید. این همان سرعتی است که یک کاوشگر مریخ پس از کاهش سرعت اتمسفر از سرعت اولیه 23335کیلومتر در ساعت هنگامی که وارد جو مریخ می‌شود به سطح نزدیک می‌شود. در آزمایش‌های قبلی SHIELD از یک منطقه فرود خاکی استفاده شد، اما این بار یک صفحه فولادی به ضخامت ۵سانتیمتر روی زمین گذاشت تا فرود سخت‌‌تری از آنچه یک فضاپیما روی مریخ تجربه می‌کند ایجاد شود. شتاب ‌سنج آنبورد نشان داد که SHIELD با نیرویی در حدود یک‌میلیون نیوتن برخورد کرده است. فیلم دوربین پرسرعت نشان داد که SHIELD با یک زاویه خفیف برخورد کرده، سپس قبل از واژگونی حدود یک متر به هوا پریده است. پس از باز کردن نمونه اولیه و بازیابی محموله الکترونیکی شبیه‌سازی‌ شده، تیم مهندسان متوجه شد که دستگاه‌های داخلی و حتی تلفن هوشمند جاسازی شده در آن سالم مانده‌اند. گیرش گفت: تنها سخت‌افزاری که آسیب دید، برخی از قطعات پلاستیکی بود که نگران آن نبودیم. به‌طور کلی، این آزمون موفقیت‌آمیز بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید