• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 16 اسفند 1399
کد مطلب : 125988
+
-

گام جدید استارشیپ برای رسیدن به مریخ

نسخه اس‌ان10 استارشیپ اسپیس‌ایکس در آخرین آزمایش خود هرچند توانست با موفقیت فرود بیاید، اما باز هم منفجر شد

گام جدید استارشیپ برای رسیدن به مریخ

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

ایلان ماسک مدت هاست که رؤیای پرتاب موفق استارشیپ را برای رساندن انسان به مریخ در سر دارد. این پرتابگر فوق سنگین در جدیدترین آزمایش خود هرچند توانست با موفقیت فرود بیاید، اما باز هم لحظاتی بعد منفجر شد. در سومین پرواز آزمایشی در ارتفاع بالا استارشیپ با ناکامی مجدد در فرود روبه‌رو شد، اما همین فرود ناموفق را باید موفقیتی بزرگ در راه آزمایش‌ها دانست. به‌گزارش اسپیس، نسخه اس‌ان10(SN10) مخفف عبارت سریال شماره10(SerialNo.10) استارشیپ بامداد پنجشنبه توانست به ارتفاع 10هزار متری برسد، اما زمانی که درحال تکمیل فرایند فرودش در مرکز «بوکاچیکا» در تگزاس بود، بار دیگر آتش گرفته و منفجر شد. این بار برخلاف دفعات قبل، موشک استارشیپ توانست به‌خوبی روی پد مخصوص فرود بیاید، اما به هرحال این فرود کامل نبود و همراه با آتش‌سوزی به پایان رسید. «جان اینسپراکر» از مهندسان استارت‌آپ اسپیس‌ایکس گفت: «این موشک، فرود موفقیت‌آمیز و بسیار راحتی داشت که پرواز آزمایشی زیبایی را برای استارشیپ رقم زد.»

ناکامی افتخارآمیز
اندکی بعد تصاویری از آنچه از اس‌ان10 باقی مانده بود در توییتر منتشر شد. در این تصاویر بدنه درهم کوبیده شده این موشک 50متری و البته موتورهای رپتور یک میلیون دلاری آن به‌وضوح قابل مشاهده بود. با این حال مهندسان شرکت اسپیس‌ایکس چیزی درخصوص علت انفجار اس‌ان10 بیان نکرده‌اند، ولی کارشناسان می‌گویند که احتمالا مشکل اصلی مربوط به پایه‌های فرود این موشک غول‌پیکر باشد. در عین حال، ایلان ماسک، صاحب و مدیرعامل اسپیس‌ایکس پس از فرود استارشیپ اس‌ان10، این فرود را بدون کم و کاست تلقی کرد، ولی هنگامی که چند دقیقه بعد استارشیپ روی پد فرود منفجر شد، او در صفحه توییتر خود نوشت: «ناکامی افتخارآمیز».

ادامه آزمایش ها
باوجود شکست‌های متعدد استارشیپ در راه فرود، اسپیس‌ایکس همچنان به‌دنبال آزمایش‌های بیشتر است و به‌زودی شاهد رونمایی از جایگزین‌های اس‌ان10 نیز خواهیم بود. استارشیپ درصورت موفقیت می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فضایی بشر محسوب شود؛ چرا که این موشک قرار است در کنار حمل بارهای سنگین به فضا، در نهایت انسان را به مریخ ببرد.

زئوس وارد می‌شود
با صاف بودن هوا شرایط برای حضور عکاسان و علاقه‌مندان به ماجراجویی‌های اسپیس‌ایکس فراهم آمد تا به بوکاچیکا هجوم بیاورند و از دور به تماشای این پرواز بپردازند. در آن زمان بود که آنها یک روبات زردرنگ جذاب چهارپا را دیدند که در حال گشتزنی اطراف محل فرود و البته متلاشی‌شدن اس‌ان10 است. این سگ روباتیک که توسط شرکت بوستون داینامیکس ساخته شده و نامش اسپات (Spot) بوده است، درحال جمع‌آوری اطلاعاتی از وضعیت اس‌ان10 متلاشی‌شده بود که توسط عکاسان شکار شد.

برنامه نهایی
طبق برنامه نهایی شرکت اسپیس‌ایکس، نخستین ماموریت موشک استارشیپ برای ‌ماه مارس سال2024 یعنی 3سال دیگر طرح‌ریزی شده است. این ماموریت بدون حضور خدمه انجام خواهد شد و در صورت موفقیت، آنگاه اسپیس‌ایکس برنامه بعدی‌اش را که ارسال فضانورد به‌همراه استارشیپ است در سال2026 به مرحله انجام خواهد رساند. با این حال تاریخ‌های در نظر گرفته شده، به‌شدت به وضعیت پیشرفت آزمایش‌های استارشیپ بستگی دارد. اگرچه مهندسان و مدیران اسپیس‌ایکس پس از هر ناکامی درخصوص آزمایش‌های استارشیپ آن‌ را گامی رو به جلو قلمداد می‌کنند، اما تا زمانی که یکی از این موشک‌ها سالم روی پد مخصوص فرود نیاید، نمی‌توان درباره موفقیتش اظهارنظر دقیقی داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید