• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 28 مهر 1401
کد مطلب : 174540
+
-

افزایش عرضه گوشت قرمز با کاهش عرضه مرغ

براساس گزارش مرکز آمار ایران در شهریور امسال، هم نسبت به شهریور سال قبل و هم نسبت به مرداد امسال، عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور 4درصد افزایش یافت؛ اما همزمان مقدار عرضه گوشت ماکیان و طیور ۱۶درصد کاهش پیدا کرده است. 
به‌گزارش همشهری، طبق اعلام مرکز آمار ایران، مقدار عرضه گوشت قرمز در شهریور۱۴۰۱ نسبت به شهریور سال قبل برای گوسفند و بره ۱۶درصد و برای گاومیش و بچه گاومیش ۱۱درصد افزایش داشته و در مقابل عرضه گوشت بز، بزغاله، گاو و گوساله ۴درصد و گوشت شتر و بچه شتر ۲۵درصد کاهش داشته است. براساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با 27هزار و 764تن، ۴۸درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را شامل شده و گوشت گوسفند و بره با 25هزار و 531تن معادل ۴۴.۱درصد از گوشت قرمز عرضه‌شده را به‌خود اختصاص داده است. در آن‌سوی ماجرا، مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی طیور کشور در شهریور۱۴۰۱ با ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد در این ماه عرضه گوشت ماکیان (مرغ و خروس) ۱۶درصد، بوقلمون ۲۷درصد، بلدرچین ۵۴درصد و سایر انواع طیور ۴۱درصد کاهش داشته و عرضه گوشت شترمرغ ۱۹درصد افزایش یافته است. طبق این گزارش در شهریورماه امسال وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور بالغ‌بر 148هزار و 555تن گزارش شده، که سهم گوشت ماکیان (مرغ و خروس) بیش از سایر انواع طیور بوده است. گوشت ماکیان (مرغ و خروس) با 146هزار و 72تن، ۹۸.۳درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به‌ خود اختصاص داده و گوشت بوقلمون با هزار و 148تن، شترمرغ یا ۱۳۲تن و سایر انواع طیور با ۸۶۳تن، به‌ترتیب یک‌درصد، ۰.۱درصد و ۰.۶درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به‌ خود اختصاص داده‌اند.
همچنین در شهریورماه سال‌جاری تعداد ۶۲.۸میلیون رأس دام سبک شامل ۴۶.۵میلیون رأس «گوسفند و بره» و ۱۶.۳میلیون رأس «بز و بزغاله» در دامداری‌های کشور موجود بود که نسبت به‌ مدت مشابه سال قبل ۰.۶درصد کاهش داشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید