• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 28 مهر 1401
کد مطلب : 174538
+
-

بازوی پژوهشی وزارت صنعت تحلیل کرد

نقش عوامل 4گانه در افزایش حجم سرمایه‌گذاری خارجی

یک دهه است که روند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران به جز 2سال بعد از توافق هسته‌ای نزولی است حالا اما آن طورکه گزارش‌های آنکتاد نشان می‌دهد بعد از چندین سال نزول، روند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال2021 میلادی اندکی افزایش یافته است، بر همین اساس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گزارشی تحلیل کرد با به کارگیری 4عامل می‌توان به تداوم این روند کمک کرد.
به‌گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش‌های کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) در مورد حجم سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در جهان نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی 1582میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور‌های جهان انجام شده که نسبت به سال پیش از آن، 619میلیارد و 171میلیون دلار بیشتر است. سهم ایران از این میزان سرمایه‌گذاری در جهان 0.09درصد است. و ایران اکنون در جایگاه هشتادم جهان از نظر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است. این آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد از سال2020 میلادی روند سرمایه‌گذاری خارجی در جهان معکوس شده و سهم کشور‌های در حال توسعه نسبت به کشور‌های توسعه یافته در جذب سرمایه‌گذاری خارجی افزایش یافته است به‌طوری که هم‌اکنون تقریباً سه چهارم افزایش رشد سرمایه‌گذاری جهانی مربوط به کشورهای توسعه یافته است.
با وجود رشد قابل توجه سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای در حال توسعه، طبق گزارش آنکتاد روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در یک دهه گذشته به جز 2سال بعد از توافق هسته همواره منفی بود در واقع روند سرمایه‌گذاری خارجی در ایران طی یک دهه گذشته به یک سوم کاهش یافته است. طبق این گزارش اما در سال2021 روند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران اندکی بهبود یافته و 6درصد افزایش یافته است. بر همین اساس روز گذشته مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با انتشار گزارشی تحلیلی عواملی که می‌تواند منجر به رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شود را تشریح کرد.

نقش عوامل چهارگانه
طبق این تحلیل عواملی همچون ایجاد زمینه و فراهم کردن زیرساخت قانونی، مقرراتی و عملیاتی لازم برای به کارگیری روش‌ها و ابزارهای متنوع و نوین تامین مالی، تصویر‌سازی‌ و تدوین و طراحی بسته‌های تشویقی و برنامه‌های عملیاتی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، تنظیم و اجرای سیاست‌های پولی، مالی و ارزی مناسب، کنترل تورم و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی از طریق رفع تدریجی تحریم‌ها می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران مؤثر باشد. این مؤسسه همچنین در توضیح اثر‌گذاری این عوامل توضیح داده است: توسعه بخش خصوصی یک کشور با سرمایه‌گذاری داخلی و رشد جذب سرمایه خارجی گره خورده است. سرمایه‌گذاران، چه داخلی و چه خارجی، به یک محیط خوب سرمایه‌گذاری یا یک محیط توانمندساز نیاز دارند. این افراد جایی که فرصت‌های سودآور را می‌یابند سرمایه‌گذاری و تلاش می‌کنند تا از ریسک و خطر دوری کنند. منابع طبیعی، بازارهای داخلی بزرگ و هزینه‌های کمتر تولید در صنایع صادراتی، جذب‌کننده سرمایه‌گذاران است. محیط سرمایه‌گذاری یک عامل مهم موفقیت در ارتقای سطح سرمایه‌گذاری یک کشور محسوب می‌شود و بر نرخ رشد اقتصای آن کشور تأثیر می‌گذارد. این مؤسسه با تأکید بر اینکه مهم‌ترین چالش سرمایه‌گذاری در ایران ناشی از چالش‌های ساختاری اقتصاد ایران است تحلیل می‌کند: ریسک بالای اقتصادی کشور عمدتاً به‌دلیل تحریم‌های خارجی، نبود ثبات اقتصادی، درک نادرست سرمایه‌گذاران از جایگاه اقتصادی ایران، موانع حقوقی و ضعف و نا کارآمدی سیستم قضایی در حمایت از سرمایه و سرمایه‌گذار خارجی برمی‌گردد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید