• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 27 مهر 1401
کد مطلب : 174480
+
-

جزئیات تازه از حادثه زندان اوین

دادسرا
جزئیات تازه از حادثه زندان اوین

 3روز پس از حادثه آتش‌سوزی درزندان اوین و تلاش تعدادی از زندانیان برای فرار از آنجا که به جانباختن 8نفر از آنها منجر شد تعدادی از زندانیان جزئیات تازه‌تری از این حادثه را بازگو کردند که نشان می‌دهد عاملان درگیری علاوه بر کارگاه خیاطی، آمفی تئاتر و کتابخانه و چند بخش دیگر زندان را نیز به آتش کشیدند.
به گزارش همشهری، شامگاه شنبه زندان اوین شاهد یکی از بی‌سابقه‌ترین حوادث در عمر 51ساله خود بود. یکی از بخش‌های زندان دچار آتش‌سوزی شده و دود و حتی شعله‌های آتش از بیرون زندان مشخص بود. گروهی از زندانیان اندرزگاه 7که محل نگهداری سارقان است با هدف فرار از اوین، بخش‌هایی از زندان را به آتش کشیده بودند و با ایجاد آشوب و درگیری به‌دنبال گریختن از زندان بودند. در جریان این حادثه 8نفر از زندانیان به‌دلیل دودگرفتگی ناشی از آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند و شمار زیادی نیز مصدوم شدند.

فرار نافرجام
هرچند یک روز پس از این حادثه جزئیات این حادثه منتشر شد و همشهری نیز در گزارش مفصلی به شایعه‌های مطرح شده در این‌باره از زبان مقامات آگاه پاسخ داد اما روز گذشته حشمت‌الله حیات‌الغیب، مدیرکل زندان‌های استان تهران نیز در توضیحاتی تکمیلی ناگفته‌های این حادثه را بیان کرد. او گفت: حدود ساعت 20:45 شنبه تعدادی از زندانیان سارق در زندان درگیری ایجاد کردند. آنها با جدا کردن میله‌های تخت آنها را به سنگ و در و دیوار زندان می‌کشند و آن را صاف و تیز می‌کنند. سپس با جمع کردن ظرف‌های پلاستیکی و آب کردن آن برای تیزی که ساخته‌اند دسته می‌سازند و تبدیل به چاقو می‌کنند. در این حادثه آنها از همین تیزی‌های دست‌ساز برای درگیری استفاده کردند. او ادامه داد: زندانیان آشوبگر بعد از درگیری، به قصد تخریب اماکن زندان، قسمت کارگاه اشتغال زندانیان را به آتش کشیدند اما با حضور به موقع گروه‌های امدادی و آتش‌نشان، آتش‌سوزی مهار شد و با حضور نیروهای امنیتی، قضایی، بسیج، یگان ویژه و... بلافاصله زندانیان به محل دیگری انتقال پیدا کردند و هیچ زندانی در جریان این درگیری موفق به فرار نشد و نیروهای امنیتی غائله را خاتمه دادند.

حادثه به روایت زندانیان
در این بین چند نفر از زندانیان نیز برای نخستین مرتبه جزئیاتی از این حادثه را بازگو کردند. یکی از آنها گفت: آمدیم دیدیم یک عده‌ای همه جا را آتش زده‌اند و می‌خواهند فرار کنند. بیشتر از افرادی بودند که به جرم سرقت به زندان افتاده بودند. در عرض چند دقیقه همه‌جا دچار آتش‌سوزی شد و اما بعد آتش‌نشانان توانستند آتش را خاموش کنند. زندانی دیگری نیز گفت: حدود ساعت 9 درگیری و آتش‌سوزی اتفاق افتاد. دیدم عده‌ای می‌خواهند فرار کنند و همه‌جا را آتش زده‌اند. بیشتر زندانیان سرقتی بودند. با فندک‌ها شروع کردند به آتش زدن پتوها. بوی سوختگی همه‌جا را گرفته بود. یک عده کتابخانه را آتش زده بودند. یک عده آمفی‌تئاتر را و عده دیگری سراغ خیاطی رفته بودند. حادثه در اندرزگاه 7 اتفاق افتاده بود اما هرکاری که کردند نتوانستند فرار کنند.

رسیدگی به شرایط خانواده قربانیان
با وجود اینکه شماری از مصدومان این حادثه از عاملان آتش‌سوزی و درگیری هستند اما رئیس قوه قضاییه دستور داد تا به وضعیت سلامتی آنها به‌طور دقیق رسیدگی شود. به‌دنبال این دستور صبح دیروز تعدادی از مسئولان سازمان زندان‌ها با حضور در بیمارستان محل بستری حادثه دیدگان آتش‌سوزی زندان اوین، در جریان رسیدگی به وضعیت درمانی آنها قرار گرفتند. برخی از عوامل اصلی درگیری و آتش‌سوزی شنبه شب بازداشتگاه اوین، نیز در میان حادثه‌دیدگان حضور دارند که با دستور رئیس قوه قضاییه، نسبت به پیگیری جدی تکمیل درمان این افراد نیز اقدامات جدی در حال انجام است.
همچنین، چند تیم ویژه از سازمان زندان‌ها به نمایندگی از رئیس قوه قضاییه، مسئول رسیدگی به امور خانواده‌های حادثه‌دیدگان و متوفیان حادثه شده‌اند. بنابر دستور رئیس قوه قضاییه، این تیم مسئول هستند ضمن حمایت از خانواده‌های مددجویان متوفی، برای رسیدگی و تامین نیازهای بازماندگان اقدام کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید