• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 27 مهر 1401
کد مطلب : 174465
+
-

پیگیری دیپلماسی اقتصادی در‌دوحه

رایزنی‌های دیپلماتیک معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در دوحه با محوریت «دیپلماسی اقتصادی» ادامه‌دارد و محسن رضایی پس از گفت‌وگو با امیرقطر، با دیگر مقام‌های عالی‌رتبه قطری نیز دیدار کرد؛ رایزنی‌هایی که چشم‌انداز توسعه مناسبات دوجانبه را روشن‌تر از قبل کرده ‌است.
به‌گزارش همشهری، با آغاز به‌کار دولت سیزدهم، تهران و دوحه گام‌های روبه‌جلویی در راستای گسترش همکاری‌های سیاسی - اقتصادی برداشته‌اند و سفر امیرقطر به تهران از یک‌سو و حضور رئیسی در دوحه ازسوی دیگر نشان داد دوطرف از آمادگی لازم برای افزایش سطح مناسبات برخوردارند.
این درحالی‌است که برگزاری جام‌جهانی2022 در قطر زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های دوجانبه در ماه‌های اخیر و به یکی از مهم‌ترین محورهای رایزنی‌های مقام‌های دوطرف تبدیل شده‌است. برهمین اساس هم هست که معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به‌منظور افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری‌اسلامی در آستانه جام‌جهانی2022 قطر و پیگیری توافق‌های سران 2کشور، به دوحه سفر کرده ‌است.
رایزنی‌های معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در دوحه حکایت از آن دارد که مقام‌های 2کشور درحال ریل‌گذاری برای توسعه مناسبات دوجانبه هستند. برهمین اساس هم بود که معاون اقتصادی رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با نخست‌وزیر قطر روابط سیاسی تهران و دوحه را الگویی مناسب برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی بین 2کشور دانست و اظهارکرد که همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در بخش‌های مختلف باید به سطح عالی ارتقا یابد.
رضایی روابط 2کشور را «عمیق» و «برادرانه» توصیف و براین نکته تأکید کرد که عزم سران ایران و قطر و رایزنی‌های مستمر مقام‌های عالی‌رتبه 2کشور، زمینه‌ساز جهش در مناسبات اقتصادی فی‌مابین است؛ رویکردی که به‌نفع ملت‌های 2کشور خواهد بود. وی همچنین دراین گفت‌وگو از آمادگی جمهوری‌اسلامی برای ارائه هر نوع کمک و یاری برای برگزاری هرچه موفق‌تر جام‌جهانی2022 فوتبال در دوحه خبرداد.
نخست‌وزیر قطر نیز دراین دیدار روابط 2کشور را راهبردی ارزیابی و تأکید کرد که توافق‌های امیر قطر و رئیس‌جمهور ایران در همه بخش‌ها، ازجمله اقتصاد و تجارت، باید به‌طورکامل اجرایی شود.
خالد بن‌خلیفه عبدالعزیز آل‌ثانی با اشاره به اینکه زمینه‌های متنوعی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه‌وجود دارد، اضافه‌کرد: دوحه برای افزایش مناسبت با تهران در همه بخش‌ها آمادگی دارد و دراین راستا برخی موانع موجود باید به‌طورکامل رفع شود.

پشتوانه‌ای برای فعالان اقتصادی ایران و قطر
حضور در نشست هم‌اندیشی انجمن تجارت قطر یکی دیگر از برنامه‌های معاون‌اقتصادی رئیس‌جمهور در سفر به دوحه بود. رضایی دراین نشست با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای توسعه روابط تجاری تهران - دوحه وجود ندارد، گفت: تأکیدها و توافق‌های رئیس‌جمهور و امیر قطر بهترین پشتوانه برای فعالان اقتصادی ایران و قطر است تا حجم مبادلات تجاری 2کشور را به‌طور چشمگیر افزایش دهند.
وی تصریح کرد: تجار و فعالان بخش‌خصوصی ایران و قطر با توجه با اراده سران 2کشور برای توسعه روابط، می‌توانند همکاری‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف و در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای داشته باشند. رضایی به اشتراکات فرهنگی و تاریخی ملت‌های منطقه اشاره کرد و گفت: افزایش هماهنگی و همکاری تجار و بازرگانان ایرانی و قطری به پیشرفت دو ملت منجر خواهد شد.
رضایی ادامه‌داد: یکی از راه‌های افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و قطر، همکاری‌های پولی و بانکی میان 2کشور است که باید ازسوی مسئولان مربوطه پیگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید