• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 27 مهر 1401
کد مطلب : 174454
+
-

رئیس‌جمهور در دوازدهمین همایش بنیاد ملی نخبگان تشریح کرد

حمایت ویژه دولت از نخبگان

دولت
حمایت ویژه دولت از نخبگان

رئیس‌جمهور حمایت مالی، حقوقی و همچنین تسهیلگری در صدور مجوزها، به‌ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را ازجمله حمایت‌های لازم دولت از نخبگان برشمرد و گفت: فراهم کردن زمینه برای نقش‌آفرینی بیشتر نخبگان گره‌گشای بسیاری از مشکلات کشور در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی دیروز در دوازدهمین همایش بنیاد ملی نخبگان که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه امروز اراده جدی دولت حمایت و توجه به نخبگان است، افزود: ظرفیت نخبگان کشور قطعاً زمینه بسیار مناسبی برای تحقق ایده دولت مردمی در ایجاد تحول در زمینه‌های علمی و عملکردی خواهد بود. وی در ادامه با اشاره به فلسفه تشکیل بنیاد نخبگان، تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان که با ایده و نظر حکمت‌آمیز رهبرمعظم انقلاب، به‌منظور شناسایی و حمایت از نخبگان کشور تشکیل شد، در سال‌های فعالیت خود اقدام‌های مفید و مؤثری هم داشته است، اما آنچه انجام شده، همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد و باید با توجه و استفاده از تجربیات گذشته گام‌هایی نو درجهت شناسایی و حمایت از نخبگان برداشت.

آفات نخبگی
رئیسی در ادامه برخورداری از استعداد برتر، روحیه کار و تلاش مضاعف و تلاش برای رفع نیازهای کشور را از شاخصه‌های نخبگی برشمرد و گفت: نخستین شکر این نعمت برای صاحب آن، یعنی نخبگان، آن است که این نعمت را متعلق به خدا بداند و در مسیر رضایت او مورد استفاده قرار دهد، از خود برتربینی، که از آفات نخبگی است، پرهیز کند و همه استعداد، خلاقیت و ابتکار خود را درجهت گره‌گشایی از نیازهای مردم و کشور به‌کار گیرد.
رئیس‌جمهور به‌کارگیری نخبگی در مسیر رفع نیازهای مردم و کشور را بسیار ارزشمند دانست و بر اهمیت نقش والدین، معلمان و استادان در مسیر رشد و پیشرفت نخبگان تأکید کرد.

تفاوت «دانشگاه پیشرو» و «دانشگاه پیرو»
رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه میان «دانشگاه پیشرو و دانشگاه پیرو» تفاوت زیادی وجود دارد، گفت: دانشگاه پیشرو تلاش دارد نماد نوآوری و خلاقیت باشد، خود را در کنار نظام مسایل کشور تعریف کند و با بهره‌گیری از مجرب‌ترین استادان و بهترین دانشجویان و دانش‌پژوهان مسائل را بشناسد و درجهت حل آنها پیشقراول باشد، اما دانشگاه پیرو بدون توجه به توانمندی‌های داخلی و نیروهای مبتکر، نوآور و خلاق کشور به‌دنبال آن است تا ببیند دیگران چه می‌خواهند و چه می‌کنند. وی با بیان اینکه ما نسبت به استفاده از علم و دانش و تجربه کشورهای دیگر هیچ محدودیتی نداریم، تصریح کرد: البته قطعاً با نسخه‌های ارائه شده ازسوی دیگران با احتیاط برخورد می‌کنیم. کارشناسان، دانشمندان و پژوهشگران نسخه‌های ارائه شده ازسوی دیگران را به دقت بررسی می‌کنند که آیا متناسب با زیست‌بوم و مسائل کشور در حوزه‌های مختلف هست یا نه؟
رئیسی همچنین در تشریح تفاوت «نخبه وابسته با نخبه مستقل»، گفت: نخبه مستقل می‌خواهد آزادانه بیندیشد، خلاقیت داشته باشد، نیاز مردمش را بشناسد و تمام دانش و استعداد خود را در جهت رفع آنها به‌کار گیرد و خود را وابسته به قدرت و پول دیگران نکند.

حربه جذب نخبگان
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در گذشته شاهد غارت و دست‌اندازی دشمنان به ثروت و منابع کشور و سرزمین‌مان بودیم، اما امروز با حربه برنامه‌ریزی برای جذب نخبگان و استعدادهای کشورمان مواجهیم، گفت: دشمن دراین جنگ شناختی که علیه ما به‌راه انداخته، به‌دنبال غارت قشر پیشرو و نخبه کشور است و از این جهت ما مسئولان وظیفه داریم ضمن حفظ جایگاه و کرامت نخبگان، زمینه را برای فعالیت و تداوم پیشرفت این قشر ارزشمند در کشور فراهم کنیم.
رئیسی همچنین تأکید کرد: بنیاد ملی نخبگان وظیفه دارد حمایت‌های دولت از نخبگان را به شکل عملی پیگیری کند و ملجأ و پناهی برای نخبگان در جهت برطرف‌سازی خواسته‌ها و نیازهای آنها باشد.
وی بسیاری از مشکلاتی را که برای بشریت درحال اتفاق افتادن است را ناشی از به خدمت گرفتن علم و دانش نخبگان ازسوی قدرت‌های استکباری دنیا دانست و تصریح کرد: اگر هریک از نخبگان ما به کشور دیگری مهاجرت کرد، ولو با شرایط و امکانات خوب مشغول به‌کار شد، اما باید از خود بپرسد که محصول فعالیت و علم و دانش او به‌دست چه‌کسی خواهد افتاد و در چه مسیری مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

2نمونه «نخبه واقعی»
رئیس‌جمهور شهید چمران و شهید سلیمانی را مصداق و نمونه عینی، نخبه واقعی برای کشور دانست و گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی نخبه‌ای بود که توانایی و توانمندی خود را در خدمت تأمین امنیت کشور به‌کار گرفت و امروز نام او به‌عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم در دنیا می‌درخشد. رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به نخبگان را در راستای عدالت آموزشی، پرورشی و تربیتی دانست و گفت: در حوزه حکمرانی و مدیریتی نیز به‌کارگیری نخبگان بسیار اثربخش بوده‌است.

مکث
هشدار رئیسی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

رئیس‌جمهور در دوازدهمین همایش بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهمیت نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه تولید کشور، تجاری‌سازی و بازاریابی برای محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را ازجمله وظایف دولت در زمینه حمایت از این شرکت‌ها عنوان و اظهارکرد: بار دیگر اعلام می‌کنم هیچ سازمان و نهادی حق ندارد، مشابه محصول باکیفیت و استانداردی را که در داخل کشور تولید می‌شود، از خارج وارد کند. این کار تخلف سازمانی محسوب می‌شود و ظلم و جفا به تولیدکنندگان کشور است. سیدابراهیم رئیسی با اشاره به اقدام‌های دولت در زمینه توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، اضافه‌کرد: دراین زمینه فعال‌سازی مسیرهای ریلی شمال و جنوب در راستای توسعه همکاری ترانزیتی با کشورهای همسایه آغاز شده و به دستاوردهای بسیار خوبی هم رسیده‌ایم و با وجود عقب‌ماندگی‌ها از گذشته در این زمینه، این مسیر ادامه خواهد یافت.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید