• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 27 مهر 1401
کد مطلب : 174389
+
-

آژیر گازی در مجلس به صدا درآمد

آژیر 80میلیارد دلاری نیاز صنعت گاز به سرمایه‌گذاری در مجلس به صدا درآمد. زنگ‌ها از سونامی مصرف و خطر افت تولید در پارس‌جنوبی حکایت دارد. به‌گفته کارشناسان صنعت گاز، ممکن است در زمستان امسال انفجاری در مصرف گاز خانگی رخ دهد و چاره راه همان گزینه تکراری است؛ قطع گاز صنایع در اوج مصرف. اما دیروز کمیسیون انرژی مجلس و وزیر نفت نسبت به ناترازی در مصرف گاز هشدار دادند. مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گزارشی خطاب به نمایندگان اعلام کرد: با وجود آنکه ما رتبه سوم بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان را داریم، اما با توجه به آغاز افت فشار در مخازن گازی میدان پارس‌جنوبی و ادامه روند افزایشی مصرف، چالش جدی برای تأمین گاز طبیعی در آینده بسیار نزدیک وجود خواهد داشت. به‌گفته او، با وجود کاهش و قطع گاز در بخش‌های مختلف صنعت، در مواقعی کاهش صادرات و مصرف مقادیر بیشتر نفت کوره در مقایسه با گذشته اعمال خاموشی در صنایع و بخش‌های خانگی محتمل است.

عبور موقت از تنگنای گازی
جواد اوجی، وزیر نفت با بیان اینکه در مصرف گاز در بخش خانگی سالانه بیش از ۶ درصد با افزایش روبه‌رو هستیم، گفت: پارسال با ناترازی ۲۴۰ میلیون مترمکعب گاز زمستان را پشت سر گذاشتیم، امسال نیز برنامه‌های کوتاه‌مدتی برای سپری کردن فصل سرد سال طراحی شده است. او تأکید کرد: مصرف گاز طبیعی کشور در فصل تابستان ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون مترمکعب است، درحالی‌که در فصل سرد سال این مقدار به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد. وزیر نفت با بیان اینکه در بحث دیپلماسی انرژی مذاکراتی با طرف ترکمنستانی داشتیم و توانستیم سوآپ گازی را فعال و از ترکمنستان گاز وارد کنیم، افزود: امسال در وزارت نفت برنامه‌های کوتاه‌مدتی تدبیر کرده‌اند تا در فصل سرد امسال ناترازی گاز نداشته باشیم.وزیر نفت با تأکید بر اینکه برای توسعه صنعت گاز به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش بالادست و پایین‌دست نیاز داریم، افزود: اگر این رقم محقق شود ظرف ۳ تا ۴ سال آینده ناترازی گاز نخواهیم داشت، همچنین برای تأمین هزینه اجرای پروژه‌ها تلاش شده از توان مالی هلدینگ‌های بزرگ همچون هلدینگ‌ها و بانک‌های کشور استفاده کنیم. وزیر نفت گفت: اگر حداقل ۱۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی برای توسعه میدان‌های گازی تخصیص داده شود، همچنین درصدی از منابع ماده ۱۲ به این موضوع اختصاص یابد می‌توان به رفع مشکلات این حوزه کمک شایانی کرد.به گزارش همشهری، فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اگر نفت و ارزآوری آن نباشد جایی با عنوان صندوق توسعه نیز وجود نخواهد داشت، گفت: امروز هیچ اولویتی برای کشور ضروری‌تر از جبران ناترازی گاز نیست.

هدررفت 80میلیارد دلاری
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم گفت: برای جلوگیری از ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور باید جلوی هدررفت سالانه ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلاری انرژی‌ را گرفت. او تأکید کرد: چرا به‌گونه‌ای تدبیر نمی‌کنیم که مردمی که مصرف‌کننده اصلی هستند قدرت خرید آنها را بالا ببریم تا وسایل گازسوز و نفت‌سوز خود را بهینه کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید