• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 27 مهر 1401
کد مطلب : 174387
+
-

عبور از بحران با بورس آب

چهره روز
عبور از بحران با بورس آب

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: نیاز صنایع نباید از منابع آب شرب تامین شود. لازم است وزارت نیرو مهلتی را تعیین کند تا این صنایع، ظرف مدت تعیین شده منابع آب جایگزین نظیر پساب به جای آب شرب را فراهم کنند. او در جلسه بررسی مسائل آب، وزارت نیرو را مکلف کرده تا طرح‌ها و برنامه‌های اضطراری برای جلوگیری از بحران کم‌آبی در شهرها و مناطق دارای تنش آبی را به همراه منابع مالی مورد نیاز احصا کند تا تدابیر لازم برای پیشگیری از بحران کم آبی اندیشیده شود. او افزود: در بخش کشاورزی هم باید به‌نحوی برنامه‌ریزی شود که استفاده از منابع آب شرب به حداقل ممکن کاهش یابد؛ ضمن آنکه اشتغال و تولید این بخش نیز دچار آسیب نشود.
اعلام شرایط اضطراری و تعیین ضرب‌الاجل آبی از سوی مرد شماره 2دولت نشان از وضعیت نگران‌کننده منابع آبی دارد و مشکل اینجاست که وزارت نیرو به تنهایی نمی‌تواند بر این چالش فایق‌ آید و ضرورت دارد تا بحران آبی به‌عنوان یک چالش بلندمدت در نظر گرفته شود. یکی از گام‌های مهم در این راه، راه‌اندازی بازار آب و پساب است. به‌گفته اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، راه‌اندازی سامانه اینترنتی بازار آب و پساب تحول بزرگی در اقتصاد صنعت آب و فاضلاب و اجرای پروژه‌های مهم کشور رقم می‌زند. وزارت نیرو امیدوار است با سامانه اینترنتی بازار آب و پساب جهش قابل توجهی در اجرای طرح‌های تامین آب شرب پایدار، جلوگیری از هدررفت آب، تامین آب پایدار برای صنایع و بازچرخانی آب در سراسر کشور رخ دهد. این بازار آنلاین که قرار است به‌زودی اجرایی شود، به‌گفته مدیرعامل آبفا، با ایجاد اتصال مستقیم سرمایه‌گذاران و صنایع به پروژه‌های مرتبط، امکان بهره‌برداری ذینفعان از مزایای این طرح‌ها را فراهم می‌کند.
به این ترتیب انتظار می‌رود معاون اول رئیس‌جمهور به گزارش کارشناسی توجه و از سیاست‌ها و برنامه‌ها برای راه‌اندازی بورس آنلاین آب و پساب حمایت کند تا سرمایه‌گذاران انگیزه کافی برای سرمایه‌گذاری در فرایند مصرف دوباره آب های مصرف شده و استفاده بهینه آن را پیدا کنند. باور کنیم به جای توصیه‌ها، اقدام عملیاتی مبتنی بر تجربه جهانی راهگشا خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید