• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 26 مهر 1401
کد مطلب : 174364
+
-

کلاه نیم‌میلیارد دلاری بر سر بن سلمان

نگاه
کلاه نیم‌میلیارد دلاری بر سر بن سلمان

جنجال بر سر یکی از مناقشه‌برانگیزترین نقاشی‌های جهان، دوباره سر و صدا به پا کرده و احتمالا بزرگ‌ترین تقلب تاریخ هنر، بر سر محمدبن‌سلمان، ولیعهد همه‌کاره عربستان سایه سنگینی انداخته است.
سال‌هاست که کارشناسان باسابقه و موزه‌های سرشناس دنیا می‌گویند، ‌تابلویی که محمدبن سلمان در سال2017 به‌عنوان اثر معروف لئوناردو داوینچی خریده، اصل نیست. درصورتی که این ادعا درست باشد، فروشندگان زبل، کلاهی 450میلیون دلاری بر سر بن‌سلمان گذاشته‌اند.
سعودی‌ها، در تمام این سال‌ها تلاش کرده بودند تا بر این ماجرای جنجالی سرپوش بگذارند و سر و صداها را بخوابانند، اما حالا دعوت از یک کارشناس بسیار سرشناس به ریاض، ماجرای تقلبی بودن نقاشی معروف سالواتوره موندی را دوباره سر زبان‌ها انداخته است. روزنامه تایمز انگلیس، خبر داده که مارتین کمپ، کارشناس ارشد آثار هنری و مورخ هنر سرشناس انگلیسی، قرار است به ریاض برود و یکی از اهداف اصلی سفرش، تأیید اصالت این نقاشی معروف است. او تأیید کرده که به دعوت سعودی‌ها به ریاض می‌رود و مشتاق است که اصالت این تابلو را بررسی کند. این اثر هنری که پیش‌تر گمان می‌رفت از بین رفته‌، در سال2017 توسط یک شاهزاده گمنام سعودی خریداری شد، اما در همان زمان گفته می‌شد که او عملا مأمور محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان بوده است.
این تابلو مدت‌ها در قایق تفریحی بن‌سلمان آویزان بود تا اینکه برای نمایش به پاریس برده شد. در همان زمان گفته می‌شد که نگهداری غیراصولی از این نقاشی در قایق 600میلیون دلاری، این تابلو را به خطر انداخته است. دولت فرانسه و موزه لوور، در آن زمان از از نمایش آن امتناع کردند؛ به گمان مقامات فرانسوی، این تابلو، صددرصد متعلق به داوینچی نیست. فشارهای ریاض هم بی‌نتیجه بود و همین موضوع، باعث شد تا جنجال‌ها درباره این نقاشی بیشتر شود.
ضربه محکم به اصالت این تابلو را اما موزه معروف پرادو در اسپانیا زد که صراحتا اعلام کرد، چیزی که بن‌سلمان خریده، اصل نیست و در واقع کاری تیمی در کارگاه این نقاش معروف قرن پانزدهم و شانزدهم در ایتالیاست. این موزه نوشته است که داوینچی، در کنار شاگردانش نقشی جزئی در کشیده شدن این نقاشی دارد و بخش‌هایی از تابلو چنان از نظر فنی ضعیف هستند که ممکن نیست کار او باشند. حالا که پای یک کارشناس به این ماجرا باز شده، رسانه‌ها سراغ ماجرای اصالت این تابلو رفته‌اند و کلاهبرداری نیم‌میلیاردی از خاندان سعودی، دوباره توجه آنها را به ‌خود جلب کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید