• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 26 مهر 1401
کد مطلب : 174318
+
-

با جان باختن4نفر از مصدومان آتش‌سوزی در اوین، شمار قربانیان به 8نفر رسید

دستور ویژه قاضی القضات درمورد حادثه زندان اوین

پیگیری
دستور ویژه قاضی القضات درمورد حادثه زندان اوین

جان ‌باختن 4نفر از مصدومان حادثه آتش‌سوزی در زندان اوین، شمار قربانیان این حادثه دلخراش را به 8نفر افزایش داد. قربانیان این حادثه دلخراش در حالی افزایش پیدا کرد که رئیس قوه قضاییه حادثه رخ داده را یک جنایت دانست و به مسئولان قضایی دستور داد تا با همکاری نیروهای امنیتی، عوامل اصلی این جنایت را شناسایی کنند.
به گزارش همشهری، شامگاه شنبه وقوع آتش‌سوزی در کارگاه خیاطی کارآفرینی زندان اوین، نیروهای امدادی زندان را برای نجات زندانیان به تکاپو انداخت. ماجرا از این قرار بود که چند نفر از زندانیان با هدف ایجاد تنش و فرار از زندان، ابتدا چند پتو را در بند به آتش کشیدند و در ادامه با ورود به کارگاه خیاطی آنجا را که مملو از پارچه بود، آتش زدند و ابعاد آتش‌سوزی را وسیع‌تر کردند. آنها قصد داشتند با این کار، راهی برای فرار خود باز کنند اما همزمان با عملیات اطفای حریق و امدادرسانی به حادثه دیدگان، مأموران محافظ زندان مانع از فرار
 زندانیان شدند.
در جریان این حادثه، هرچند 70نفر از زندانیان نجات پیدا کردند، اما 4نفر از آنها به‌دلیل دودگرفتگی جان خود را از دست دادند و 61نفر نیز مصدوم شدند. با وجود تلاش‌های انجام شده برای مداوای زندانیان حادثه دیده اما 4نفر از آنها که وضعیت وخیمی داشتند، روز گذشته جان باختند تا شمار قربانیان حادثه آتش‌سوزی شنبه شب زندان اوین به 8نفر افزایش پیدا کند که همه ۸ فرد فوت شده از زندانیان بند جرایم مربوط به سرقت بودند. همچنین ۶نفر از مجروحان حادثه همچنان در بیمارستان و تحت درمان و رسیدگی‌های پزشکی هستند و حال عمومی آنها مساعد و رو به بهبود است. بنابر اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، هویت همه فوت‌شدگان به اطلاع خانواده آنها رسیده و متعاقب دستور قضایی، اسامی آنها به‌صورت عمومی نیز منتشر خواهد شد. از سوی دیگر رئیس قوه قضاییه حادثه رخ داده در زندان اوین را یک جنایت دانست و به مسئولان سازمان زندان‌ها و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه دستور داد تا با همکاری نیروهای امنیتی، عوامل اصلی جنایت رخ داده را شناسایی کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، در جریان جلسه شورای‌عالی قضایی با اشاره به این حادثه در بخشی از زندان اوین، گفت:‌ آنچه در زندان اوین رخ داد، جنایتی بود که به‌دست عده معدودی از عوامل دشمن صورت گرفت. در جریان این جنایت شاهد بودیم که عده قلیلی اقدام به آتش زدن کارگاهی کردند که به‌منظور اشتغال‌زایی زندانیان و کمک به خانواده آنها دایر شده بود. در جریان این حادثه، سالن اجتماعاتی را آتش زدند که با هدف شکوفایی استعدادها و آموزش زندانیان ایجاد شده بود.
وی ادامه داد: عوامل دشمن در واقع دست روی نقاطی گذاشتند که نقاط قوت سازمان زندان‌ها در امر باز اجتماعی کردن زندانیان است. طی مدت یک سال و نیم اخیر، اقدامات بسیاری در حوزه ارتقا  و بهبود وضعیت زندانیان و زندان‌های کشور در ابعاد مختلف صورت گرفته است. از اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی زندانیان و کمک به خانواده‌های آنها تا ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی مددجویان به‌ویژه در ایام کرونا. بنابراین در جنایت اخیر رخ داده در زندان اوین، دقیقاً به آتش‌زدن مراکزی مبادرت کردند که سبب ارتقای وضعیت زندانیان و کمک به خانواده‌های آنها می‌شد و با این کار ضمن انجام اقدامی که سبب جان‌باختن و مجروحیت تعدادی از زندانیان شد، موجبات اضطراب خانواده‌های زندانیان را نیز فراهم کردند.
رئیس عدلیه در ادامه تأکید کرد: قطعاً کارگاهی که محل اشتغال‌زایی زندانیان و کمک به خانواده‌های آنها در زندان اوین بود، مجدداً دایر می‌شود؛ به مسئولان سازمان زندان‌ها نیز تکلیف کرده‌ام که نسبت به تکمیل درمان مجروحان حادثه زندان اوین حتی مجرمی که دستانش در این قضیه آلوده است، اهتمام داشته باشند. همچنین مسئولان سازمان زندان‌ها موظفند کمک‌ها و حمایت‌های لازم را از خانواده‌های متوفیان این حادثه به عمل آورند و هیأت‌هایی را نیز برای ملاقات با آنها اعزام کنند.
قاضی‌القضات همچنین تصریح کرد: در همان ساعات نخستین حادثه آتش‌سوزی در بخشی از زندان اوین، ترتیبات تماس همه زندانیان این ندامتگاه با خانواده‌های‌شان فراهم شد؛ با این حال مجدداً دستور می‌دهم چنانچه فردی در زندان اوین هنوز با خانواده خود تماس برقرار نکرده، هر چه سریع‌تر مقدمات مکالمه او با خانواده‌اش فراهم شود.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اضطراب خانواده‌های زندانیان زندان اوین بعد از این حادثه گفت: خانواده‌های مضطرب می‌خواهند با فرد زندانی خود صحبت کنند و تا صدای او را نشنوند، آرامش نمی‌گیرند. ما در قبال قضایایی نظیر اغتشاشات و یا همین حادثه اخیر زندان اوین نباید به‌صورت هیجانی و احساسی عمل کنیم و همه اعم از مردم، مأموران و زندانبانان باید اصول اسلامی، اخلاقی، انسانی و قانونی را لحاظ و مراعات کنند و باید بدانیم که هدف و خواست دشمن آن است که ما قانون مداری و اخلاق مداری را زیرپا بگذاریم که قطعاً چنین نخواهد شد.
رئیس قوه قضاییه در ادامه به مسئولان سازمان زندان‌ها و مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه دستور داد تا با همکاری نیروهای امنیتی، عوامل اصلی جنایت رخ داده در زندان اوین را شناسایی کنند و آنها را به دادسرا معرفی کرده و مسئولان دادسرا نیز به سرعت به پرونده آنها رسیدگی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید