• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 26 مهر 1401
کد مطلب : 174310
+
-

با انجام پروژه‌های جدید نهضت پیاده‌راه‌سازی از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران صورت می‌گیرد

نهضت پیاده‌راه‌سازی ادامه دارد

گزارش
نهضت پیاده‌راه‌سازی ادامه دارد

بعد از اتمام فاز نخست طرح قدمگاه صالحیه تجریش و انجام پروژه پیاده‌راه‌سازی خیابان شهرداری تهران، کریدور سبز خیابان ولیعصر(عج) به خیابان شریعتی متصل می‌شود. قدمگاه صالحیه یکی از طرح‌های سازمان زیباسازی شهر تهران برای ساماندهی، بهسازی و ارتقای کیفی به‌حساب می‌آید که حدفاصل میدان تجریش تا میدان قدس را در بر می‌گیرد.
به گزارش همشهری، قدمگاه صالحیه یک طرح کلی به شمار می‌آید که 13پروژه زیرمجموعه خود دارد.  به‌گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در فاز نخست یک پیاده‌راه به وسعت 6هزارمترمربع تا پایان سال 1401در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. رضا صیادی، درباره جزئیات فاز نخست پروژه قدمگاه صالحیه به همشهری گفت: «در فاز نخست، با اجرای پیاده‌راه به عرض 6متری کریدور سبز خیابان ولیعصر را به خیابان شریعتی وصل می‌کند. همچنین وضعیت نهر نامناسب این محدوده  با انتقال آب‌های موجود(مثلا آب زلال جلوی ساختمان ارگ) به نهر   بهتر می‌شود. در این فاز درخت و سرسبزی هم داریم و پیاده‌رو با کف‌سازی مرتب ایجاد می‌شود.» او ادامه داد: «در فاز نخست، جداره‌سازی و ساماندهی مبلمان شهری و روشنایی صورت می‌گیرد. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی، تعدادی اثر هنری هم در این مسیر ایجاد کند. پشت ایستگاه مترو تجریش نیز یک فضای نامناسب وجود دارد که قرار است اقداماتی  برای مناسب‌سازی پشت ایستگاه مترو انجام شود. بدین‌ترتیب، مجموعه اقداماتی است که در فاز یک پروژه قدمگاه صالحیه انجام خواهد شد.»

 قدم برداشتن زیر سقف قدمگاه
ارتقاء کیفیت محیط وظیفه ذاتی سازمان زیباسازی شهر تهران محسوب می‌شود. در این بین و به‌گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی 5عنصر در ارتقای کیفیت محیط و علم طراحی شهری ساختار شهر را می‌سازند. رضا صیادی گفت: «میدان و خیابان 2 عنصر از این 5عنصر محسوب می‌شوند. از 12سال پیش طرح‌هایی در بهبود شرایط این دو عنصر در تهران انجام شده است تا جداره‌های، کف‌، مبلمان شهری، وضعیت روشنایی این عناصر ارتقا  یابند البته با رویکرد کاملا «‌انسان‌محور».  در دهه‌های اخیر، پایتخت به واسطه ایجاد بزرگراه‌ها، پل‌ها و تونل‌ها از شهری «انسان‌محور» به «خودرومحور» تغییر کرده است. به نوعی سبک زندگی شهروندان تهرانی تغییر کرده و معابر و میدان‌های شهر با کاربری تردد انواع وسائل نقلیه تعریف شده است. همین موضوع، مشکلات بسیاری را برای شهروندان به‌وجود آورده و شهرداری تهران ساماندهی، بهسازی و ارتقای  کیفی میدان‌ها و معابرها را در دستور کار قرار داده است. بر این اساس، سازمان زیباسازی شهر تهران علاوه بر اجرای پروژه قدمگاه صالحیه، طرح‌های انسان‌محور دیگری در محدوده‌های شهرری، بازار شهرستانی، خیابان آیت، خیابان بهار و...  در اولویت قرار گرفته‌اند. معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در این ارتباط گفت: «در برخی از محدوده‌ها موفقیت‌هایی حاصل شد و توانستیم حریف خودروها شویم، مانند میدان امام حسین(ع). هرچند اجرای طرح در این میدان هنوز کامل نشده، اما موفق شدیم این محدوده را از تحرکات خودرویی خالی کنیم. اطراف پروژه امام حسین(ع) مکمل این میدان محسوب می‌شوند و باید پیاده‌راه آن تا چهارراه صفا ادامه پیدا می‌کرد.» شاپور دیوسالار ادامه داد: «یکی از پروژه‌هایی که مکمل میدان امام حسین(ع) بود، همین بازار شهرستانی‌‌است. اگر این بازار را مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که چقدر بی‌نظم، کثیف و پرمسئله است؛ درصورتی که یک فضای زنده شهری را در خود جای داده است. جالب اینکه در همه جای دنیا تلاش می‌کنند کاربری‌هایی را ایجاد کنند که مردم را به‌خود جلب کند. «در شهر تهران چندین محدوده است که به‌طور خودکار چنین وضعیتی دارد، اما متأسفانه بی‌توجهی به آنها موجب عدم‌فروغ‌شان شده است » او تأکید کرد: «بازار شهرستانی یکی از این محدوده‌هاست که در مقیاس منطقه‌ای و محلی ؛ اجناس ارزان قیمت در آن توانسته مردم را جذب کند. با این حال، بازار شهرستانی علاوه بر آسیب‌های اجتماعی، دارای کالبدی هم‌شان و همجوار با میدان امام حسین(ع) نیست درحالی‌که فضاهای شهری تهران به لحاظ اسم‌گذاری‌های خاص باید دو‌ شأن را پاسخگو باشند؛ یکی‌شأن عمومی و دیگری‌شأن مفهومی.»

3ورودی شهر تهران
معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی درباره وضعیت پروژه ورودی‌های شهر تهران هم توضیحاتی ارائه کرد. شاپور دیوسالار درباره 3ورودی‌ای که قرار است در آینده در حریم تهران احداث شود، گفت: «هم‌اکنون کارِ طراحی 3ورودی را برای شهر تهران انجام دادیم. ورودی جنوب که فرودگاه امام(ره) را در بر می‌گیرد که اجرای آن هنوز در فاز صفر است. ورودی شرق که بلوار امام رضا(ع) است و کارِ خیلی خوبی محسوب می‌شود.» او اضافه کرد: «ورودی غرب هم داریم که  هر 3ورودی  نمادی دارد که آستانگی شهر تهران را تعریف می‌کند. ورودی‌ها در محدوده مرزی شهر تهران احداث خواهند شد.»

مکث
عملیات ویژه برای پیاده‌راه تجریش

طراحی توسعه پروژه قدمگاه صالحیه نهایی شده است.
به‌احتمال فراوان فاز نخست پروژه از اواخر هفته جاری شروع می‌شود.
در فاز نخست پیاده‌روی‌ موجود خیابان شهرداری به 6متر عرض توسعه می‌یابند.
در فازهای بعدی یک‌طرفه شدن خیابان شهرداری از میدان تجریش به میدان قدس انجام می‌گیرد که نیاز به تأییدیه نهادهای دیگر ازجمله پلیس راهور دارد.
با یک‌طرفه شدن خیابان، مسیر تردد شرق به غرب خودروها از سمت معابر شمالی و پشت بیمارستان شهدا فراهم خواهد شد.

عملیات شبانه برای ساماندهی بازار شهرستانی‌ها
طراحی‌ ‌مربوط به پروژه بازار شهرستانی‌ نهایی شده است.
اواخر هفته جاری عملیات اجرای پروژه شروع می‌شود.
پروژه 2فاز دارد.
فاز نخست بازار شهرستانی‌ها شامل خیابان مرتجایی را شامل می‌شود که در مقیاس 100متر است.
چنانچه توافقات کامل با کسبه‌های راسته مرتجایی حاصل شود، پروژه تا پایان سال 1401به اتمام می‌رسد.
عملیات پروژه ازساعت 20 به بعد شروع شود.
در بازار شهرستانی‌ یک کف مناسب تعبیه خواهد شد تا کسبه با خودرو بتوانند بارهای خود را جابه‌جا کنند.
ساماندهی جداره‌ها، کره‌کره‌ها و... و همچنین نصب مبلمان شهر و نور بازار اجرا می‌شود.

16 سیاست برای توسعه ورزش شهروندی

 زهرا شمس احسان-رئیس کمیته ورزش شورای اسلامی شهر تهران
ورزش و فعالیت‌های جسمانی به‌عنوان یک واقعیت اجتماعی، جزئی از زندگی روزمره انسان‌هاست. صنعتی‌شدن جوامع و ورود به دنیای فناوری‌های نوین، موجب شده که تمامی ابعاد زندگی انسان ازجمله تحرک او تحت‌تأثیر قرارگیرد. زندگی در دنیای امروز، ابتکار عمل را از انسان گرفته و او را دچار فقر حرکتی کرده است که این فقر حرکتی، مشکلات متعدد جسمی، روانی و اجتماعی را برای وی پدید آورده است. یکی از راهکارهای از بین بردن یا پیشگیری از فقر حرکتی، داشتن سبک زندگی فعال است. ورزش به‌عنوان راه‌حل راهبردی و ورزش همگانی به‌عنوان وسیله‌ای ارزان قیمت و فرحبخش، می‌تواند این مشکل را به نحو مطلوب حل کند. شهروندان می‌بایست انجام فعالیت بدنی را در برنامه‌های روزانه خود قرار دهند و به‌گونه‌ای به آن توجه کنند که ورزش ضامن سلامتی جسمی و روحی آنان است و اگر شهروندان به این نتیجه برسند که بی‌تحرکی، موجب بروز انواع بیماری‌های جسمی در آنها می‌شود و باید چندین برابر هزینه کنند تا با درمان دارویی بتوانند سلامت جسمی خود را بازیابند، قطعا نسبت به انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی اهتمام بیشتری خواهند داشت.  در این خصوص مسئولان و دست اندرکاران ورزش می‌بایست در جهت توسعه فرهنگ عمومی ورزش و آگاه‌سازی جامعه نسبت به فواید ورزش و آثار منفی بی‌تحرکی بر سلامت جامعه، تلاش مضاعفی داشته باشند.
کمیته ورزش دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران، 16سیاست کلان در راستای توسعه ورزش شهروندی با رویکرد توسعه فعالیت بدنی، تکمیل و توسعه زیرساخت‌های ورزشی و تفریحی، هوشمند‌سازی‌، ارتقای کیفیت خدمات ورزشی و محور قرار دادن خانواده، محله و منطقه در برنامه‌ریزی‌ها را تدوین و ابلاغ نموده است و به‌صورت مستمر پیگیر اجرای سیاست‌های ابلاغی خود از مدیریت شهری تهران است . انصافا در طول یک سال گذشته نسبت به سال‌های قبل، برنامه‌ریزی منسجم‌تر و فعالیت‌ها، مسابقات و جشنواره‌های بزرگ ورزشی را تدارک دیده و به مرحله اجرا گذاشته‌اند. اینجانب ضمن تشکر از اقدامات انجام شده، انتظار دارم که مدیریت شهری تهران در ارائه خدمات به شهروندان در مجموعه‌های ورزشی تحت اختیار خود، خدمات با کیفیت‌تری را به مردم ارائه کند تا رضایت شهروندان در این خصوص تامین شود.
 امیدوارم که مدیریت شهری تهران و سایر شهرداری‌های کشور با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با ورزش کشور بتوانند بیش از پیش زمینه بهره‌مندی شهروندان را از امکانات، تجهیزات و برنامه‌های ورزشی فراهم آورند؛ شهروندان بیشتری تحت پوشش فعالیت‌های ورزشی قرارگیرند تا آمادگی جسمانی، نشاط، شادابی و سرزندگی آنان ارتقا پیدا کند.

توجه به مقوله فرهنگسازی در ترافیک

 بهرام نکاحی-مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
اصحاب رسانه می‌توانند پرچمدار و سکاندار رشد و توسعه فرهنگ هر جامعه‌ای بوده و تنویر و آگاهی‌بخشی می‌تواند بزرگ‌ترین ماموریت آنها باشد. قطعا باید در همه زمینه‌ها به‌ویژه مبحث ترافیک از این ظرفیت بیشترین استفاده را ببریم. یکی از چالش‌های جدی کلانشهرها و به‌ویژه تهران موضوع ترافیک و بی‌شمار عوارض ناشی از آن است که ازجمله می‌توان به عارضه آلودگی هوای شهر اشاره کرد. سال‌هاست که در ادوار مختلف، مسئولان و مدیران برای کاهش و رفع ترافیک شهر تهران تلاش کرده و تدابیری اتخاذ کرده‌اند، اما این گره کور به قوت خود باقی است و همچنان با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشات خودشان اشاره داشتند که ضروری است با تکیه بر علم و دانش و استفاده از تجربه و تخصص فعالان حوزه حمل‌ونقل، مشکل ترافیک شهر تهران حل شود. باید توجه داشت که ترافیک یک مسئله الزاما مهندسی نیست. در واقع ترافیک یک مسئله چندوجهی است که بعد فرهنگ و رفتار ترافیکی آن‌ هم بسیار مهم بوده و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. برای ایجاد فرهنگ ترافیکی، بی‌شک باید زیرساخت و سخت‌افزارهای مربوط به آن هم فراهم باشد. فرهنگسازی هم هرگز یک‌شبه و یک‌باره اتفاق نمی‌افتد. ‌ به‌عنوان یک مثال خوب و موفق می‌توان به فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی اشاره کرد. هرچند برای بسط و توسعه این فرهنگ کارهای خوب و طرح‌های ویژه اجرا شد، اما باز هم جا انداختن و نهادینه‌کردن آن در فرهنگ ترافیکی شهروندان زمان‌بر بود و برای این منظور در کنار تصویب قوانین لازم و اقدامات و برخوردهای ایجابی و بازدارنده، آموزش و تبلیغ و ترویج این موضوع درسطوح مختلف جامعه هم به کمک آمد تا به این مرحله‌ای برسیم که امروز در سطح جامعه شاهد آن هستیم. به‌عبارت دیگر برای نهادینه‌شدن فرهنگ بستن کمربند ایمنی، به نوعی تمام ابزارها و سازمان‌ها پای کار آمدند. خودروسازها کمربند ایمنی و دیگر تجهیزات مرتبط را برای تمام سرنشینان وسیله نقلیه فراهم کردند، پلیس نظارت کرد، رسانه‌ها فرهنگسازی‌ کردند و آگاهی دادند، مراکز و مراجع مرتبط در بحث آسیب‌شناسی آمار و تحلیل ارائه کردند، مهدکودک‌ها و مدارس آموزش دادند و... تا در نهایت این موضوع به بار نشست و در واقع همه دست به ‌دست هم دادند تا یک باور عمومی شکل گرفت. شاید هنوز هم افرادی باشند که از این فرهنگ خوب و مبارک انحراف و عدول کرده و از کمربند ایمنی استفاده نکنند، اما امروز یک پایبندی عمومی و حداکثری را در این زمینه شاهد هستیم. در مقوله ترافیک هم لازم است تا یک مسئله عمومی ایجاد شود و شکل بگیرد. البته سخت‌افزار و بسترهای لازم هم باید تهیه و تامین شود. برای مثال اگر موضوع استفاده از اتوبوس مدرسه که تاکنون در کشور ما وجود نداشته است، اجرا و در جامعه نهادینه شود، بخش زیادی از ترافیک شهر تهران به‌ویژه در نیمه دوم سال حل و فصل خواهد شد. با راه‌اندازی اتوبوس مدرسه با استاندارد‌های لازم و ضروری خودش، خودروهایی که برای سرویس مدارس فعال هستند، حدود یک‌دهم تا یک‌بیستم بیشتر کاهش پیدا می‌کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید