• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 25 مهر 1401
کد مطلب : 174211
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wjpMg
+
-

خاموشی وعده‌ساز

چند نکته در مورد برکناری عجیب و غیرمنتظره مصطفی آجورلو از مدیرعاملی استقلال

خاموشی وعده‌ساز

بدون تردید خبر برکناری مصطفی آجورلو از مدیرعاملی باشگاه استقلال بسیار عجیب و غیرمنتظره بود. به هر حال آبی‌ها فصل گذشته در حضور او قهرمان بدون شکست لیگ برتر لقب گرفتند و این فصل نیز، درست در زمان برکناری آجورلو استقلال با امتیاز مشابه کنار پرسپولیس در صدر جدول قرار داشت. بحران و مشکل بزرگی هم به چشم نمی‌‎آمد که قرار باشد کار به تشکیل فوری جلسه هیأت‌مدیره و عزل آقای مدیرعامل، آن هم در غیاب خود او بکشد. در نهایت اما چنین اتفاقی رخ داد تا این هم به سیاهه اتفاقات عجیب و غریب فوتبال ایران افزوده شود. آجورلو که دوم مهرماه سال گذشته حکم رسمی مدیریتش را گرفت، حالا یک سال و 20روز بعد برکنار می‌شود. طبیعتا بررسی عملکرد او در استقلال نیاز به یک بحث مفصل جداگانه دارد، اما دست‌کم می‌توان تعدادی از وعده‌های محقق نشده آجورلو در این مدت را مرور کرد.

داستان تبلیغات محیطی
فهرست شکست‌های آجورلو را اتفاقا باید با یک پیروزی آغاز کنیم. بدون تردید جریانی که او شروع کرد و به پشتوانه آن موفق شد حق تبلیغات محیطی را از سازمان لیگ بگیرد و در اختیار باشگاه‌ها (دست‌کم پرسپولیس و استقلال) قرار بدهد، پیشرفت بسیار بزرگی بود. حق تبلیغات این 2 تیم در فرم قبلی پایمال می‌شد و اختصاصی شدن این داستان، به سرخابی‌ها کمک مالی کرد. نکته اما اینجاست که به‌نظر می‌رسد اعداد و ارقام مدنظر آجورلو هرگز محقق نشد. او مدعی بود باشگاهش می‌تواند سالانه 150میلیارد تومان از تبلیغات محیطی کسب درآمد کند و 20درصد آن را هم به فدراسیون بدهد، اما در عمل چنین درآمدی به‌دست نیامد و چندین بار هم گزارش‌هایی در مورد تأخیر در پرداخت سهم فدراسیون به گوش رسید. گفته می‌شود مشکلات مالی استقلال، مخصوصا با توجه به قراردادهای درشت بسته شده در حدی بود که خیلی از چک‌ها پاس نشده و شاید این مسئله هم در برکناری ناگهانی آجورلو بی‌تأثیر نبوده باشد.

حق پخش و ماهواره استقلال
آجورلو در یک سال گذشته برای زنده کردن حق پخش تلویزیونی هم خیلی تلاش کرد. جدال او با سازمان صداوسیما حتی کار را به ایجاد اختلال در پخش تلویزیونی چند بازی آبی‌ها کشاند. اصل مطلب کاملا درست است و هر کسی که در فوتبال دنبال گرفتن این حق باشد، باید مورد حمایت قرار بگیرد. با این حال روشن بود که آجورلو کار سختی دارد و نهایتا هم موفق نشد این بار را به سرمنزل مقصود برساند. او چند ماه پیش وعده داد برای جبران این نقص، شبکه ماهواره‌ای استقلال را راه‌اندازی خواهد کرد که این یکی هم به جایی نرسید و شبکه مزبور یک دقیقه هم روی آنتن نرفت.

درآمد هزار میلیاردی
به‌طور کلی انگار آجورلو به استفاده از ارقام مبالغه‌آمیز عادت دارد. او در یکی از نخستین نطق‌هایش به‌عنوان مدیرعامل استقلال هم با تأکید بر مسائل اقتصادی گفته بود: «قرارداد سال گذشته استقلال با اسپانسر 80میلیارد و با همه مزایای آن حداکثر 110میلیارد تومان بوده است، درصورتی‌که می‌توانیم بالای هزار میلیارد تومان پول در بیاوریم.» اگر چنین پولی در می‌آمد، بعید بود امروز کسی بتواند به آجورلو دست بزند!

ساخت مسکن برای پیشکسوتان
این یکی دیگر خیلی فانتزی بود و از روز اول همه می‌دانستند که به جایی نخواهد رسید. آجورلو اوایل کارش در ملاقات با پیشکسوتان باشگاه گفته بود: «آقای نامداری دوست خوب من، از او خواستم که یک زمین خوب پیدا کند و ۲۰۰واحد ساختمان برای پیشکسوتان بسازد. آنهایی که خانه دارند، برای فرزندان‌شان باشد و آنهایی که ندارند، برای خودشان باشد.» آجورلو که رفت، اما آقای نامداری را پیدا کنید و از او بپرسید زمین مناسب پیدا کرد یا نه!

قصه سربازها
این یکی هم بیشتر از هر چیز دیگری ناشی از اعتماد به نفس بیش از حد آجورلو بود. بعد از مشمول شدن سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند، مدیرعامل وقت استقلال به آنها وعده داد مشکل سربازی‌شان را حل می‌کند و تحت هیچ شرایطی اجازه جدایی به این 2 نفر نخواهد داد. آجورلو آنقدر لفتش داد که امکان حضور این 2 بازیکن در تیم لیگ برتری فجرسپاسی از دست رفت. آنها ناچار شدند در دسته پایین‌تر به ملوان ملحق شوند و آنقدر از نظر روحی به هم ریختند که یک دقیقه هم برای این تیم بازی نکردند. آن داستان، منجر به بگومگوی تند و تیز آجورلو با سیاوش یزدانی شد.


ناصرالجوهری استقلال

در مورد علی فتح‌الله‌زاده که زاپاس همیشگی برای مدیریت استقلال است

هر چقدر عزل ناگهانی مصطفی آجورلو از مدیرعاملی استقلال عجیب و غیرمنتظره به‌نظر می‌رسید، جانشینی علی فتح‌الله‌زاده با او اتفاقی طبیعی و کاملا عادی است. اصولا جناب شوالیه در دسترس‌ترین گزینه برای اشغال صندلی مدیران عامل در استقلال است. از این منظر او را می‌توان با ناصر الجوهری، مربی قدیمی عربستانی مقایسه کرد که بارها و بارها در حد فاصل حضور 2 سرمربی نامدار خارجی روی نیمکت این تیم، از او به‌عنوان سرمربی موقت استفاده می‌شد. جوهری همیشه بود و هیچ‌وقت هم به این پیشنهاد «نه» نمی‌گفت. حالا داستان فتح‌الله‌زاده است که در خانه می‌نشیند و هر زمان صندلی مدیرعامل خالی شد، خودش را به ساختمان باشگاه استقلال می‌رساند!

پنجمین حضور
این پنجمین حضور علی فتح‌الله‌زاده در مسند مدیرعاملی باشگاه استقلال است. او نخستین بار در فاصله آبان 75تا اردیبهشت 82 بر این صندلی تکیه زد و کل‌کل‌هایش با امیر عابدینی، مدیرعامل وقت پرسپولیس خیلی معروف بود. جناب شوالیه مرتبه دوم از اردیبهشت86 تا شهریور87 مدیرعامل استقلال بود و نوبت سوم از خرداد89 تا اردیبهشت93 این مسئولیت را برعهده داشت. چهارمین بار اما داستان عجیبی داشت. او اسفند98 جانشین امیرحسین فتحی (و البته اسماعیل خلیل‌زاده به‌عنوان سرپرست موقت باشگاه) شد، اما کمتر از یک ماه بعد در آستانه سال جدید اعلام انصراف و پشیمانی کرد تا احمد سعادتمند جای او را بگیرد.

پرفرازونشیب
دوران مدیریت فتح‌الله‌زاده در استقلال با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است. اوایل گروه بیشتری از هواداران استقلال با او موافق بودند و البته آقای مدیر هم دستاوردهای خوبی داشت. در ادامه اما از حجم موفقیت‌ها کاسته شد و جای آن را حواشی و البته قراردادهای گران‌قیمت و زیانبار گرفت. استقلال در 3دوره آخر حضور فتح‌الله‌زاده تنها یک‌بار قهرمان لیگ برتر شده که آمار چندان درخشانی نیست. برخی هم عقیده دارند او قبلا هر کاری بلد بوده انجام داده و ایده جدیدی برای اجرا ندارد. تا ببینیم آقای مدیر خوش مصاحبه این بار چه چیزی در چنته دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید