• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 25 مهر 1401
کد مطلب : 174206
+
-

سدها در بحران؛ مصرف آب در اوج

وضعیت سدهای ایران بحرانی است و میزان مصرف آب دوباره اوج گرفته تا جایی که وزارت نیرو دیروز خبر داد: میزان مصرف آب در شهر تهران در روز جمعه 22مهرماه با ثبت 46هزار لیتر در ثانیه، از نقطه اوج مصرف در تابستان نیز عبور کرد.
امسال سومین سال آبی خشک و کم‌بارش پیاپی تهران است و این وضع تنش آبی در طول ۵۰سال گذشته در تهران بی‌سابقه بوده و در هیچ دوره‌ای تهران شاهد چنین شرایط خشکسالی‌ای نبوده است. افزون بر این میانگین مصرف آب پایتخت در روزهای اخیر در هر روز 3میلیارد و 300میلیون لیتر است و با توجه به ذخایر آبی موجود، تهران، شهری مقاوم در مقابل تنش آبی نیست. شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تمام توان فنی و مهندسی و به‌صورت شبانه‌روزی در حال اجرای پروژه‌های تامین اضطراری آب تهران است. وزارت نیرو می‌گوید: الگوی مصرف ماهانه آب در تهران ۱۴مترمکعب برای هر خانوار تعیین شده، اما این عدد هم‌اکنون ۲۲۰لیتر است که ۸۰لیتر بیش از الگو است.
بررسی روند مصرف آب نیمه نخست امسال در استان تهران نشان می‌دهد که تنها 37درصد خانوارهای تهرانی الگوی مصرف آب را رعایت می‌کنند و سایر مصرف‌کنندگان در گروه‌های «پرمصرف»‌ و «بد‌مصرف» ‌قرار داشته‌اند. براساس این آمار 59درصد مشترکان پرمصرفند و مصرف 14 تا 28مترمکعب یعنی تا 2برابر الگو داشته‌اند و 4درصد مشترکان نیز اساسا بد‌مصرف به‌شمار می‌روند و مصرف آب شرب آنها از 28مترمکعب در ماه نیز فراتر رفته است و بنا بر آمارها، این دسته از مشترکان به تنهایی 10درصد از کل آب شرب بخش خانگی تهران را مصرف می‌کنند.

وضعیت بحرانی ذخایر سدها
 آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب نشان می‌دهد، با سپری شدن ۲۳روز از سال آبی(۱۴۰2-۱۴۰1) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۱۸.۳۲میلیارد مترمکعب بوده و میزان ورودی آب به مخازن ۱۸درصد کاهش داشته است. به بیان روشن‌تر ورودی به مخازن سدها در سال آبی جاری به ۶۰۰میلیون مترمکعب رسیده است.  فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب می‌گوید: میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به‌ترتیب ۱۲درصد، ۱۹درصد، ۴۴درصد و ۳۰درصد است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید