خبر: بابک احمدی، رئیس انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته میگوید: از مجموع ۹۰۰لکوموتیو موجود در کشور هماکنون ۴۵۰ لکوموتیو یعنی معادل نیمی از آنها متوقف هستند و این مسئله، اصلیترین علت کاهش سرعت سیر قطارها در شبکه ریلی کشور است. بهگفته او، دلیل توقف لوکوموتیوها، تخصیص نیافتن اعتبارات است چراکه منابع تعهد شده به راهآهن تاکنون تعلق نگرفته و توقف حدود ۲۰۰دستگاه از این لوکوموتیوها به همین دلیل بوده است.
نقد: آمارها حاکی از این است که علاوهبر لوکوموتیوهای متوقفشده قبلی در 3سال اخیر، توقف لوکوموتیوها با سرعت بیشتری در حال رخدادن است و سالانه حدود ۵۰لکوموتیو بهدلیل تأمین نشدن قطعات و نگهداری از چرخه فعالیت خارج شده و حالا که تعداد لوکوموتیوهای از خط خارج شده به ۱۵۰تا۲۰۰دستگاه رسیده، حوزه ریلی، فشار بیشتری احساس میکند. دلیل این اتفاقات نیز مشخص است؛ شرکت راهآهن نیز قادر به نگهداری ناوگان نیست. این توقفها باعث شده لکوموتیو بهاندازه کافی وجود نداشته باشد که همین مسئله نیز فشار به لوکوموتیوهای موجود را افزایش میدهد. در این وضعیت برای برونرفت از این بحران، دولت باید منابع مورد نیاز را تخصیص دهد تا لوکوموتیوهای متوقف شده فعال شوند که البته این راهحل نیز بهصورت موقتی و مثل مسکن است. حوزه ریلی، بهعنوان ارزانترین و ایمنترین حوزه حملونقلی که نقش بیبدیلی در توسعه کشورها دارد، در ایران به دلایل مختلف ازجمله شبهانحصاری بودن آن و نبود یک نهاد تنظیمگر(رگولاتوری) مستقل و قدرتمند، شرایط بدی دارد. البته که تلاشهای انجام شده برای افزایش سهم این صنعت از بار و مسافر کشور قابلتقدیر است اما نکته اینجاست که این صنعت نیز مانند صنعت هوایی با مشکلات عدیده بنیادین روبهرو شده و به فرض موفقیت تلاش متولیان حوزه برای استفاده از ظرفیتهای ترانزیتی و ریلی کشور، با مشکلات زیرساختی بزرگی مواجه خواهد شد.
خوابگاه لوکوموتیوها
در همینه زمینه :