• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 24 مهر 1401
کد مطلب : 174065
+
-

همشهری برنامه‌های کنترل مصرف را بررسی می‌کند

خطر انفجار مصرف گاز در زمستان 1401

انرژی
خطر انفجار مصرف گاز در زمستان 1401

خطر انفجار مصرف گاز در ماه‌های سرد سال از هم‌اکنون مدیران وزارت نفت را به خط کرده تا با اجرای سیاست‌های کنترل مصرف از بروز قطع گاز در زمستان1401 جلوگیری کنند. پس از عبور از تابستان بدون قطع برق گسترده حالا نوبت به ریل‌گذاری و اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف گاز به‌عنوان انرژی غالب در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش خانگی رسیده و به‌گفته رئیس امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت دیسپچینگ شرکت ملی گاز، مصرف گاز در بخش خانگی در زمستان به شکل شگفت‌انگیزی افزایش می‌یابد. 
مازیار سیاح‌نژاد می‌گوید: در فصل زمستان و در بخش خانگی با انفجار مصرف گاز مواجه می‌شویم و برای تامین گاز خانگی مجبور به محدودکردن گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع خواهیم بود. او میانگین میزان مصرف گاز در بخش خانگی در تابستان را 200میلیون مترمکعب اعلام و تأکید کرد: در زمستان این عدد به بالای ۶۰۰میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

موتورخانه‌ها را دریابید
به گزارش همشهری، اکنون فرصت خوبی در اختیار شهروندان قرار دارد تا پیش از آغاز فصل زمستان و ماه‌های سرد سال، به خرج شرکت ملی گاز ایران، سیستم موتورخانه‌های خود را اصلاح و از میزان مصرف خود کم کنند. سیدجلال نورموسوی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه با اجرای طرح ملی بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری، ۱۶ تا ۳۱درصد در مصرف گاز طبیعی موتورخانه‌ها صرفه‌جویی شده است، از هزینه‌کرد ۱۲۵میلیارد تومانی برای آن طی 2سال اخیر خبر داده است. به‌گفته این مقام مسئول، طی 2سال گذشته از ۱۹۲هزار واحد مشترک ثبت نام‌شده، ۳۴هزار موتورخانه در بخش‌های خانگی و تجاری و ۱۶۵هزار موتورخانه در بخش عمومی است که شامل ساختمان‌های دولتی، اماکن، تاسیسات ورزشی و آموزشی و خیریه‌ها می‌شود. نورموسوی می‌گوید: در این مرحله ناظر شرکت ملی گاز پیش از انجام سرویس‌های مدنظر، از موتورخانه بازدید می‌کند و پس از انجام سرویس هم تغییرات انجام‌شده را ارزیابی و در صورت صحت، تأیید می‌کند و حجم کار را برای دادن مبالغ به پیمانکار مجری تعیین خواهد کرد که وارد سامانه می‌شود و شرکت ملی گاز از منابع داخلی خود هزینه‌های مربوطه را پرداخت می‌کند.

تعویض بخاری‌های پرمصرف
یکی از برنامه‌های وزارت نفت برای کنترل مصرف گاز، جایگزینی بخاری‌های پرمصرف گازسوز با نسل جدید بخاری‌های کم‌مصرف هرمتیک است که متأسفانه اجرای این طرح پیشرفت جدی نداشته است. سرپرست مدیریت هماهنگی گازرسانی شرکت ملی گاز درباره آخرین وضعیت اجرای طرح یادشده اظهار کرد: در بخش نخست قرار بود برای مدارس و 100هزار کلاس انجام شود و بر مبنای نوع بخاری هرمتیک باشد اما اکنون قرار شده براساس مصوبه جدید از بخاری‌های گرید A و B استفاده کنند و اگر بخاری‌های غیرهرمتیک هم باشد قابلیت استفاده دارد، زیرا هرمتیک برای بعضی مناطق از نظر مبحث۱۷ مقررات ملی ساختمان‌ها، ممنوعیت‌ها و محدویت‌هایی دارد.

پالایشگاه‌های گازی آماده فصل سرما
با پیش‌بینی خیزش مصرف گاز در زمستان، وزارت نفت پالایشگاه‌های گازی را در وضعیت آماده‌باش قرار داده و به‌گفته احمد زمانی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز گفت: این شرکت و پالایشگاه‌های گاز کشور در آمادگی کامل برای گذر از فصل سرد قرار دارند و پیش‌بینی‌های لازم برای گذر از پیک زمستان شده است. وی تأکید کرد که تا پایان مهرماه فرایند تعمیر پالایشگاه‌های گازی تکمیل خواهد شد و میزان تولید گاز از مخازن کشور روزانه یک میلیارد مترمکعب بوده و تولید گاز شیرین در کشور روزانه ۸۴۰ تا ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز است.
حسینعلی محمدحسینی، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز با بیان اینکه یک واحد سرمایه‌گذاری در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی، معادل ۱۰واحد سرمایه‌گذاری در بخش تولید انرژی است تأکید می‌کند اگر یک دلار در بخش بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری کنیم، معادل 7 تا ۱۰دلار سرمایه‌گذاری برای تولید نفت و گاز است. این مقام گازی درخصوص برنامه شرکت برای اصلاح تعرفه گاز در بخش خانگی گفت: برای بخش خانگی اصلاح را به‌گونه‌ای در نظر گرفته‌ایم که بدمصرف‌ها، پرمصرف‌ها و یارانه‌بگیران پنهان گاز کنترل شوند و از محل صرفه‌جویی بتوانیم صادرات بیشتری داشته باشیم.

واردات برای عبور از سرما
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران هم از انجام مذاکرات با کشورهای همسایه برای واردات گاز خبر داد و گفت: مذاکرات برای واردات صورت گرفته و در حال پیشرفت است و اکنون آمادگی و زیرساخت برای واردات گاز وجود دارد. محمدرضا جولایی با بیان اینکه الگوی مصرف بخش خانگی و تجاری در 6ماه نخست سال، بیانگر پیش‌بینی افزایش 6درصدی گاز در نیمه دوم سال۱۴۰۱ است، می‌گوید: سال گذشته در بخش خانگی رکورد مصرف ۷۲۰میلیون مترمکعب در روز هم ثبت شد، برای امسال نیز باید منتظر شدت سرما و میزان مصرف بود.
وی درخصوص احتمال قطعی گاز در صورت افزایش مصرف گفت: هر زمان که شبکه توان نداشته باشد و مصرف از تولید بیشتر شود آن زمان با چالش مواجه خواهیم شد، در آن شرایط با اولویت تأمین گاز بخش خانگی، با اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف بخش صنایع نسبت به تأمین پایدار گاز بخش خانگی اقدام خواهیم کرد. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه در بخش نیروگاهی با محدودیت گاز، نیروگاه‌ها باید سوخت مایع مصرف کنند، گفت: اگر مصرف گاز از میانگین سال آینده در بخش خانگی بیشتر شود، باید انتظار قطع گاز در انتهای شبکه را داشته باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید