• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 24 مهر 1401
کد مطلب : 174068
+
-

حذف یک محدودیت صرافی

چهره روز
حذف یک محدودیت صرافی

با اعلام بانک مرکزی، مهلت زمانی سه‌روزه صرافی‌ها برای فروش اسکناس ارز خریداری شده از سامانه نیما به‌جز برای دلار و یورو برداشته شد. احد لواسانی، رئیس سابق کانون صرافان معتقد است با این اقدام، تقاضایی که برای دلار و یورو از محل تقاضای دیگر ارزها وجود داشت از بین می‌رود و با برطرف شدن تقاضای دیگر ارزها در بازار رسمی، معاملات در این بازار تقویت می‌شود.
قبل از ۲۱ فروردین 1397که هنوز سامانه نیما وجود داشت و دلار 4200تومانی وجود نداشت، خریدوفروش ارز به‌صورت اسکناس و حواله برای شرکت‌های صرافی و فعالان اقتصادی در حوزه ارز به‌صورت نامحدود انجام می‌شد، اما بعد از راه‌اندازی سامانه نیما تمامی فعالان بازار ارز باید فعالیت‌های خود را در سامانه نیما انجام می‌دادند و حتی تا حدود ۶ ماه صرافی‌ها از خریدوفروش اسکناس منع شدند. 
پس‌ازآن در اوایل شهریور 1397، اجازه خریدوفروش ارز از طرف بانک مرکزی به صرافی‌ها داده شد و مدتی بعد قانونی به صرافی‌ها از طرف این بانک ابلاغ شد که براساس آن خریدوفروش ارز مستلزم این بود که صرافی‌ها هر ارزی را خریداری می‌کنند ظرف سه روز باید به فروش برسانند. ظاهراً در آن مقطع بحرانی وجود داشت که این تصمیم گرفته شد اما باقی ماندن آن تبعاتی برای این بازار داشت و با توجه به اینکه ارزها باید قبل از 3روز به فروش می‌رسید، نگرانی صرافی‌ها از خرید ارزهای دیگر و ناتوانی از فروش آنها بالا بود درنتیجه متقاضیان خریدوفروش دیگر ارزها باید به بازار غیررسمی مراجعه می‌کردند.
 حالا اما با پیگیری‌های به عمل آمده و پیشنهاد‌های ارائه شده به بانک مرکزی، متولی بازار ارز به این نتیجه رسیده است که محدودیت‌های خریدوفروش سایر ارزها غیراز دلار و یورو برداشته شود. این اقدام، یک مشکل بزرگ معاملات ارزی را برطرف می‌کند اما به عقیده رئیس سابق کانون صرافان، باید ضمن تعدیل قوانین صرافی برای شهرهای کوچک که معاملات ارزی پایین‌تری دارند، باید معامله ارزهای دارای تقاضای پایین میان صرافی‌ها هم مجاز شود تا اگر برای یک ارز در منطقه‌ای تقاضا نبود، آن ارز توسط صرافی‌های همان منطقه و به‌وسیله شبکه معاملاتی بین صرافی‌ها معامله شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید