• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 24 مهر 1401
کد مطلب : 174075
+
-

دروازه واردات تنگ‌تر شد

فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی به ۱۵۵۰کد تعرفه رسیده و 600‌ردیف تعرفه نیز مشمول ممنوعیت موقت واردات شده است

فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی همچنان در حال افزایش است؛ به‌گونه‌ای که طبق اعلام سخنگوی گمرک ایران، در سال 1401تعداد کد تعرفه‌های کالاهای ممنوعه وارداتی به 1550کد رسیده و علاوه بر این 600ردیف تعرفه نیز مشمول ممنوعیت موقت شده‌اند. در این میان برخی کد تعرفه‌ها نیز مشمول بررسی ثانویه و سختگیرانه در زمان ثبت سفارش هستند که عملاً واردات آنها غیرممکن یا بسیار سخت است.
به گزارش همشهری، در جریان تنش ارزی سال 1397، به‌منظور مدیریت منابع ارزی کشور و ممانعت از خروج ارز در شرایط جنگ اقتصادی، واردات 1339کد تعرفه در گروه 4کالایی که اقلام مصرفی یا دارای مشابه خارجی بودند، ممنوع اعلام شد. البته این فهرست قابل به‌روزرسانی بود و گرچه انتظار می‌رفت با رفع محدودیت‌های ارزی، بخشی از ممنوعیت‌ها برطرف شود، به ‌مرور زمان تعداد بیشتری از کالاها وارد این فهرست شدند تا جایی که طبق اظهارات سخنگوی وزارت صنعت، در سال‌جاری واردات کالاهای 1550کد تعرفه ممنوع است، واردات 600ردیف تعرفه موقتا ممنوع اعلام شده و واردات برخی از کالاها نیز مشمول بررسی ثانویه و سختگیرانه در زمان ثبت سفارش هستند که طبیعتاً واردات آنها سخت‌تر و پیچیده‌تر از شرایط عادی خواهد بود.

ممنوعیت واردات برای حمایت از تولید
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: یکی از اقدامات انجام شده برای حمایت از تولید داخل، ممنوعیت واردات کالاهای غیرضروری و لوکس است که در این راستا و با توجه به شرایط کشور، از سال ۱۳۹۷ براساس تصمیم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی کشور، ورود این اقلام شامل ۱۳۳۹قلم کد تعرفه ممنوع شد. امید قالیباف می‌افزاید: با بررسی‌های بعدی و لزوم به‌روزرسانی فهرست یاد شده و افزودن اقلام دارای تولید داخل، تعداد کالاهای مشمول ممنوعیت واردات در پایان سال ۱۳۹۷ به ۱۳۹۲ ردیف تعرفه رسید. طبق اظهارات سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ادامه تعداد کدهای تعرفه کالاهای ممنوعه وارداتی در سال 1400به 1537کد و در سال‌جاری به ۱۵۵۰کد رسیده است.
 به گزارش همشهری، در این بازه زمانی، محور اصلی سیاستگذاران، کاهش خروجی ارز کشور بابت تأمین نیازهایی بوده که یا غیرضروری تشخیص داده می‌شوند یا تأمین آنها از طریق تولید داخل امکان‌پذیر است. در این میان، بزرگ‌ترین تغییری که در فهرست ممنوعیت‌های وارداتی انجام شد، رفع مشروط ممنوعیت واردات خودرو بود که مراحل قانونی و آیین‌نامه‌ای آن انجام شده و به‌زودی باید خودروهای وارد شده با قانون جدید وارد بازار کشور شوند.

فهرست دوم ممنوعیت‌های وارداتی
در کنار فهرست بلندبالایی که از سال 1397به‌عنوان مبنای اصلی ممنوعیت واردات تدوین شده، سیاستگذار ارزی و تجارت خارجی فهرست دیگری هم برای کالاهای مشمول ممنوعیت موقت واردات در نظر گرفته‌اند. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی از سال 1397تاکنون تغییراتی داشته و ۶۰۰ ردیف تعرفه نیز هم‌اکنون در گروه ۲۷، مشمول ممنوعیت موقت هستند. طبق اظهارات قالیباف، علاوه بر این دو فهرست، برخی از کد تعرفه‌های دارای اقلام مشترک با اقلام مشابه تولید داخل نیز مشمول بررسی ثانویه و سختگیرانه در زمان ثبت سفارش قرار گرفته است. او با بیان اینکه فهرست کالاهای مشمول با توجه به داخلی‌سازی‌ محصول و سایر متغیرها و همچنین شکسته شدن سرفصل‌ها به کد تعرفه‌های دقیق‌تر هر سال بازنگری می‌شود، می‌افزاید: در پایان سال ۱۳۹۸ تعداد کالاهای مشمول منع واردات به ۱۵۱۹ردیف تعرفه، در سال ۱۳۹۹ به ۱۵۳۹ردیف، در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۳۷ردیف و در سال‌جاری نیز به ۱۵۵۰ردیف تعرفه رسید. 
قالیباف با اشاره به اینکه ازجمله اقلام ممنوعه گروه چهارم کالایی، شامل پوشاک، لوازم‌خانگی، محصولات کشاورزی دارای تولید داخل و لوکس و اقلام مصرفی غیرضروری مانند آلات موسیقی است، تصریح کرد: علاوه بر این ممنوعیت‌های دائم، تعداد ۶۰۰ردیف تعرفه نیز هم‌اکنون مشمول ممنوعیت موقت شده که فهرست این اقلام با توجه به درخواست بازرگانان، نیاز کشور و نظر تخصصی نهادهای مسئول، قابل بسط و یا تحدید است.  به‌گفته این مقام مسئول، از سال ۱۳۹۷ تاکنون ممنوعیت واردات برای این تعرفه‌ها، طبق ضوابطی در فرایندها و سامانه‌های تجارت خارجی شامل سامانه جامع تجارت، سامانه‌های بانک مرکزی و سامانه‌های گمرکی اعمال شده است. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید می‌کند: در کنار این ممنوعیت‌ها، برای اطمینان از استفاده حداکثری ظرفیت‌های تولید داخلی، برخی کد تعرفه‌های دارای اقلام مشترک با اقلام دارای مشابه تولید داخل نیز مشمول بررسی ثانویه و سختگیرانه در زمان ثبت سفارش قرار گرفته است.

جزئیات کالاهای ممنوعه واردات
2 گروه کالایی ۴ و ۲۷ که مشمول ممنوعیت واردات هستند. گروه کالایی 4که ۱۵۵۰ قلم از کالاهای آن مشمول ممنوعیت واردات شده، کالاهای لوکس یا دارای تولید مشابه ساخت داخل را شامل می‌شود و براساس مصوبه سران قوا در سال ۱۳۹۷ و اختیاری که به وزیر صمت برای افزایش تعداد این کالاها داده شد، ورود آنها به کشور ممنوع شده است. گروه ۲۷ نیز مجموعه کالاهایی است که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت در فهرست کالاهای ممنوع برای واردات قرار گرفته‌اند و ۶۰۰قلم کالا را شامل می‌شود. این کالاها با مجوز دفاتر تخصصی وزارت صمت، مجوز واردات دریافت می‌کنند. به گزارش ایسنا، برخی از محصولات کشاورزی، انواع چای، غذا برای سگ و گربه، انواع صابون، کفپوش و پادری، انواع زیورآلات چرمی، صنایع‌دستی، لباس‌های زنانه و دخترانه، مردانه و پسرانه، پتو و زیرانداز سفری، عصا، شلاق و تازیانه، قوطی کمپوت و کنسرو، قاب عکس، ماشین لباسشویی، چرخ دوزندگی، شیرآلات بهداشتی، آمبولانس و انواع عروسک ازجمله کالاهای گروه ۴ هستند. ازجمله کالاهای گروه ۲۷ نیز می‌توان به انواع ماهی‌های خوراکی، پرندگان زینتی، سگ و گربه معمولی، صدف‌ها، سوپ و آبگوشت و فرآورده‌های مربوط به آنها، مواد پاک‌کننده دندان، تابوت، نخ ابریشم، آبگرمکن‌های خورشیدی، روده و شکمبه حیوانات اشاره کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید