• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 23 مهر 1401
کد مطلب : 174002
+
-

موزه در نقش کلاس درس

میراث من
موزه در نقش کلاس درس

از مهم‌ترین کارکردهای موزه آموزش و انتقال مفاهیم تاریخی و فرهنگی است .تا آنجا که در آخرین تعریف موزه: موزه نهاد غیرانتفاعی و دائمی در خدمت جامعه است که به تحقیق، جمع‌آوری، نگهداری، تفسیر و نمایش میراث ملموس و ناملموس می‌پردازد. موزه‌ها برای عموم باز، در دسترس و فراگیر هستند، تنوع و پایداری را تقویت و به‌صورت اخلاقی، حرفه‌ای و با مشارکت جوامع فعالیت و با هم ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین تجربیات متنوعی را برای آموزش، لذت، تامل و به اشتراک گذاشتن ارائه می‌دهند.
موزه‌ها در واقع با نمایش آثار، روایتی از چیستی و سیر تحول موضوعی را بازگو می‌کنند که بازدید‌کننده حین بازدید با مشاهده مصادیق و مستندات محتوی را عمیقا درک می‌کند و غالبا آن را برای مدت‌ها به‌خاطر می‌سپارد. کودکان و نوجوانان از مهم‌ترین گروه‌های مخاطب موزه‌ها هستند به‌گونه‌ای که در بسیاری از کشورها بخش‌های ویژه‌ای برای فراهم کردن بسته‌های آموزشی به کودکان، طراحی رویدادهای ویژه کودکان و امکانات حین بازدید درنظر گرفته می‌شود، در انگلستان موزه‌ها در تعامل تنگاتنگ با مدارس رفتار می‌کنند و بسیاری از کلاس‌های درسی در موزه‌ها برگزار می‌شود. 
در موزه کودک و دانش‌آموزان می‌توانند آنچه را پیش‌تر خوانده‌اند از نزدیک مشاهده کنند که طبیعتا میزان فراگیری و به ذهن‌سپاری موضوع را دوچندان می‌کند.
در ایران نیز طی سال‌های اخیر موزه‌ها به‌صورت موردی یا با تاسیس بخشی ویژه کودکان تلاش کرده‌اند مفاهیم تاریخی و هنری را با بیانی درخور فهم کودکان به این گروه از بازدید‌کنندگان منتقل کنند. بعضا با طراحی بازی‌ها و کارگاه‌های ساخت تجربه‌های مفرح و آموزنده‌ای را برای کودکان ایجاد کرده‌اند که شور و علاقه‌ای برای بازگشت کودک به موزه و همچنین ایجاد علاقه و انگیزه نسبت به موضوعات تاریخی و هنری به‌وجود آورده‌اند.
 اگرچه بخش زیادی از آمار بازدید‌کنندگان موزه به بازدید‌های دانش‌آموزی اختصاص دارد، اما عموم موزه‌ها برنامه ویژه یا متفاوتی برای این گروه سنی ندارند و دانش‌آموزان نیز به این بازدید‌ها به چشم اردوی تفریحی نگاه می‌کنند.
 اگرچه از این منظر هم خللی به کارکرد موزه وارد نمی‌شود، اما نیکوتر آن‌است که در کنار کارکرد تفریحی به نقش آموزشی موزه هم توجه بیشتری شود. ‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید