• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 23 مهر 1401
کد مطلب : 173929
+
-

بارسا دوباره در دسته دوم

ژاوی خودش مربی بزرگی نیست،پس چرا بارسای او باید تیم بزرگی باشد؟

بارسا دوباره در دسته دوم

اینترمیلان با یک پیروزی مقابل ویکتوریا پلژن که بسیار محتمل است، به دور یک‌هشتم لیگ قهرمانان اروپا صعود می‌کند. با تساوی خانگی 3-3 بارسلونا مقابل اینتر حالا تنها یک‌معجزه می‌تواند این تیم را به دور بعدی لیگ قهرمانان اروپا ببرد. معجزه این استکه اینتر در هر دوبازی آینده مقابل پلژن و بایرن برنده از زمین خارج نشود و بارسلونا هر دوبازی بعدی‌اش را ببرد.به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط باید برای دومین فصل پیاپی شاهد سقوط بارسا به لیگ اروپا باشیم. ژاوی فصل پیش هم تیمش را به لیگ اروپا فرستاد و آنجا به‌دست اینتراخت حذف شد. درصورت هبوط بارسا به لیگ اروپا، لیگ اروپای این فصل با حضور این تیم و تیم‌هایی مثل منچستر‌یونایتد، آرسنال، اتلتیکو، یوونتوس، سه‌ویا و احتمالا میلان رقابت جذابی خواهد شد و خودش یک ‌لیگ قهرمانان جذاب است.
چیزی که کارشناسان و روانشناسان را نگران می‌کند، نحوه رفتار بارسایی‌هاست. آنها فصل پیش وقتی در سوپرجام به رئال باختند، جشن گرفتند چون معتقد بودند که بهتر از حریف بازی کرده‌اند. وقتی ال‌کلاسیکوی برگشت لالیگا را بردند، با وجود اختلاف امتیاز فاحش با رئال صدرنشین، بازهم جشن گرفتند و کری خواندند. در بازی برگشت این فصل مقابل اینتر در بامداد پنجشنبه وقتی گل اول را توسط دمبله زدند، داخل زمین و کنار نیمکت چنان قشقرق و ولوله‌ای برپا کردند که انگار در ثانیه آخر مسابقه گل صعود به فینال یا قهرمانی لالیگا را زده‌اند. به‌نظر می‌رسد فعلا سقف آرزوی آنها کوتاه است؛ با یک‌پیروزی کم‌اثر در ال‌کلاسیکو یا حتی باخت سزاوارانه سر به آسمان می‌سایند و با یک‌گل زودهنگام در مسابقه‌ای که در نهایت به حذف آنها مقابل 90هزار تماشاگر خودی منجر می‌شود، در پوست خود نمی‌گنجند. این شخصیتی است که ژاوی به بارسا تزریق کرده؛ ژاوی خودش مربی بزرگی نیست، پس چرا بارسای او باید تیم بزرگی باشد؟
نگاهی به آمار ژاوی در لیگ قهرمانان ثابت می‌کند که او نجات‌دهنده بارسلونا نیست؛ 6بازی و تنها یک‌برد مقابل تیم نگون‌بخت ویکتوریا پلژن و 3‌شکست و 2‌تساوی. فصل گذشته بارسا با هدایت او برابر بایرن در آلیانز آرنا 3بر صفر شکست خورد و در نوکمپ مقابل بنفیکا متوقف شد تا راهی لیگ اروپا شود. در فصل جاری نیز بارسا بازهم در زمین بایرن بازنده شد و در 2‌مصاف با اینتر نیز یک‌بازی را یک بر صفر باخت و هفته گذشته هم به تساوی 3-3رسید. در لیگ اروپا هم یکی در میان بردند و مساوی کردند تا اینکه به اینتراخت یک‌مساوی و یک‌برد هدیه کردند و حذف شدند. باشگاه در این تابستان بخشی از دارایی‌های آینده خود را پیش‌فروش کرد تا ستاره‌های مورد نظر سرمربی‌اش را بخرد. ترکیبی که او در اختیار دارد، یکی از گران‌ترین ترکیب‌های جهان است؛ بازیکنانی که دستمزدهای نجومی و عجیب می‌گیرند. با این همه خرید دفاعی و هجومی، بار تیم تنها روی دوش لواندوفسکی است و همچنین تراشتگن که بارها خود ژاوی در کنفرانس‌های مطبوعاتی از عملکردشان تمجید کرده است. او پس از شکست از بایرن گفته بود که ضعف در تمام‌کنندگی علت ناکامی بود. در شکست بازی رفت برابر اینتر همه‌‌چیز را به داوری نسبت داد و در بازی برگشت با اینتر هم اشتباهات فردی را مقصر جلوه داد. در آستانه ال‌کلاسیکوی فردا عصر حال بارسا اصلا خوب نیست.
ژاوی پس از هزینه 153میلیون یورویی در تابستان که بارسا را به ششمین باشگاه ولخرج در انتقالات تبدیل کرد، هنوز نتوانسته در بازی‌های بزرگ، بزرگی خودش را اثبات کند. البته هزینه بارسلونا در نقل‌وانتقالات بیش از چیزی است که اعلام شده، چون آپشن‌های قراردادهای بازیکنان جدید درصورت فعال شدن می‌تواند این تیم را تا رده نخست ولخرج‌ترین باشگاه اروپایی در نقل‌وانتقالات تابستان گذشته بالا ببرد.


بارسا معمولا برای پیروزی بر اینتر کار سختی ندارد؛ مگر آنکه پای یک دیدار حساس در میان باشد. بارسایی‌ها 12سال پیش در جوزپه مه‌آتزا 3 بر یک باختند و اینتر در نوکمپ با یک‌تساوی بدون گل این تیم را حذف کرد؛ اتفاقی که باعث شد مورینیو در ورزشگاه بارسلونا دور افتخار بزند.


ژاوی خیلی مواقع مثل رونالد کومان به‌جای پذیرش اشتباهاتش از بازیکنان خودی انتقاد می‌کند و شکست‌ها را گردن آنها یا داور می‌اندازد. این درست است که داور در بازی رفت اشتباه کرد و یک‌پنالتی برای بارسلونا نگرفت اما این دلیل نمی‌شود ضعف‌های تیم او توسط خودش نادیده گرفته شود. او این‌بار علاوه بر دمبله و خط حمله، از پیکه هم انتقاد کرد و انگشت اتهام را به سمت او گرفت و حتی از لیگ قهرمانان هم انتقاد کرد که چرا این‌قدر بی‌رحم است!


    مسی پستی را پس از شکست تلخ مقابل اینتر لایک کرد که جنجالی شد. پستی که او لایک کرد، توسط لائوتارو و با عکس شادی پس از گلش به بارسا منتشر شده بود. پذیرش اینکه مسی پست هموطن و هم‌تیمی‌اش در تیم ملی آرژانتین را لایک کرده، برای خیلی از بارسایی‌ها سخت بود و نشریه اسپرت کاتالونیا هم تیتر زد: «دردناک‌ترین لایک مسی برای بارسایی‌ها».
    بارسا آخرین‌بار، 7‌فصل پیش با برتری 3بریک مقابل یوونتوس، قهرمان لیگ قهرمانان شد و فصل بعد در یک‌چهارم‌نهایی به اتلتیکو باخت. آنها در فصل 17-2016مقابل یووه حذف شدند. رم در یک‌چهارم‌نهایی فصل 18-2017 شکست 4 بر یک دور رفت را با برتری 3 بر صفر دور برگشت جبران کرد و فصل بعد لیورپول با زدن 4‌گل در بازی برگشت، برتری 3بر صفر بارسلونا در بازی خانگی دور رفت را خنثی کرد. در فصل 20-2019، افتضاح شکست 8بر 2مقابل بایرن و در فصل 21- 2020 این بار در نخستین مرحله حذفی، پاری‌سن‌ژرمن، بارسا را در نوکمپ تحقیر کرد. در همه این چند فصل با مسی هم مفتضحانه حذف می‌شدند اما بدون او حتی به دور حذفی هم نمی‌رسند.
    بارسلونا با تنها 3‌پیروزی مقابل پلژن و دیناموکیف در 13‌دیدار اروپایی اخیر، بدترین برهه خودش در میادین فراکشوری را پشت سر می‌گذارد.
    دمبله هم همچنان گل می‌زند و مورد انتقاد قرار می‌گیرد. ژاوی از او هم انتقاد و هم تعریف کرده. او در حالی در 12‌بازی این فصل 3گله شده که فصل قبل در 32‌بازی تنها 2‌گل زد.
    آنچلوتی علاقه زیادی به بارلا دارد و اگر در رئال‌مادرید ماندنی باشد، او را جذب خواهد کرد. این بازیکن ایتالیایی بهترین بازیکن 2‌بازی رفت و برگشت بود و همه جای زمین دیده می‌شد. او باز هم به بارسلونا گل زد.
    هاکان چالهان‌اوغلو در ۲‌بازی مقابل بارسلونا روی ۲‌گل تأثیر مستقیم داشته است. این درحالی است که همه هافبک‌های میلان روی هم در ۸‌مسابقه اخیرشان در لیگ قهرمانان روی ۲‌گل تأثیر مستقیم گذاشته‌اند.
    لائوتارو مارتینس سرانجام پس از 8‌مسابقه پایش به گلزنی باز شد.  او البته مرد بازی‌های بزرگ است. او 5گل به میلان، 4گل به ناپولی و لاتزیو، 3گل به یوونتوس و آتالانتا، 2‌گل به بارسا و رئال و یک‌گل به دورتموند، لیورپول و رم زده است.
    دمبله تعداد گل‌هایش را با گریزمان برابر کرد. بازیکنان فرانسوی با بیشترین گل برای بارسا‌؛ 49‌گل تیری آنری، 35‌گل دمبله و گریزمان.
    بارسلونا در این فصل 7گل در لیگ قهرمانان دریافت کرده که 4‌تای آنها در 20دقیقه اول نیمه دوم دریافت شده.
    نوکمپ هنوز آن قلعه اروپایی سابق نیست. از زمان شکست 2‌فصل پیش مقابل یوونتوس در مرحله گروهی، بارسلونا تنها 2‌بازی از 7‌بازی خانگی خود در لیگ قهرمانان اروپا را برده است.
    در  مسابقات لیگ قهرمانان تنها ۴‌تیم موفق به زدن ۳‌گل در یک نیمه مقابل بارسلونا در نوکمپ شده‌اند؛ دینامو کی‌یف مرحوم لوبانوفسکی (1997)، بایرن مونیخ یوپ هاینکس (2013)، پاری‌سن ژرمن پوچتینو (2021) و اینترمیلان سیمونه اینزاگی (2022).

این خبر را به اشتراک بگذارید