• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 23 مهر 1401
کد مطلب : 173928
+
-

به‌دنبال آسیب دیدن 600مخزن زباله در تهران

شیوه جمع‌آوری پسماند تغییر می‌کند

در شرایطی مخازن زباله از برخی نقاط شهر تهران جمع‌آوری شده است که شهردار تهران از موقتی بودن این اقدام خبر می‌دهد. بعد از ناآرامی‌ها در شهر تهران، برخی اقدام به آتش‌زدن مخازن زباله کردند که به‌گفته علیرضا زاکانی، تاکنون 600مخزن زباله آسیب دیده است. شهرداری تهران برای اینکه از آسیب دیدن مخازن بزرگ زباله در سطح شهر جلوگیری کند، به‌طور موقت به جمع‌آوری این سطل‌ها اقدام کرده است.  به گزارش همشهری، شهردار تهران در این رابطه گفت: «جمع‌آوری مخازن موقت است و به این دلیل انجام شده که آشوبگران از مخازن و زباله‌های موجود در آنها استفاده کرده و راهبندان ایجاد می‌کردند؛ لذا مخازن معابر اصلی که ممکن بود مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، موقتا جمع‌آوری شد.» با این حال، خبرگزاری مهر از آشفتگی تهران پس از جمع‌آوری مخازن زباله خبر داد و اینکه این اقدام سبب سردرگمی شهروندان و قرار دادن زباله‌های خانگی در اطراف مخازن زباله شده‌ است. در هفته‌ گذشته رئیس شورای شهر تهران نیز نسبت به تخریب مخازن زباله واکنش نشان داد. مهدی چمران اعلام کرد که تهیه مجدد این مخازن زمان می‌برد و اینکه وقتی این مخازن آتش‌زده می‌شود، چاره‌ای جز جمع‌آوری نیست. رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: « جمع‌آوری مخازن در تمام مناطق شهر نیست و تنها در برخی نقاط است.» شهردار تهران نیز عنوان کرده: «تا هفته پیش ۴۳دستگاه اتوبوس، ۲۵دستگاه آتش‌نشانی و ۶۰۰مخزن توسط آشوبگران خسارت دیدند.»

60هزار مخزن
مخازن سطح شهر تهران نزدیک به 60هزار عدد است که سال‌هاست در مناطق 22گانه پایتخت در دسترس شهروندان قرار دارد. این مخازن که پیش تر پلاستیکی بود، اکنون اغلب فلزی شده است و زباله خانگی در داخل این مخازن قرار می‌گیرد. در هفته‌های اخیر به‌دلیل ناآرامی‌ها، شهرداری تهران تصمیم گرفته که در برخی معابر، این مخازن را جمع‌آوری کند. در شرایطی که روز گذشته مشاهدات عینی از برخی از نقاط خیابان ولیعصر نشان داد حجم زباله‌ای که اطراف مخازن جای خالی آنها  قرار دارد، زیاد نیست. سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران که مسئولیت رسیدگی به وضعیت نظافت سطح شهر تهران را برعهده دارد، ظاهرا تمهیداتی اندیشیده است. البته علاوه بر پاکبانان شهرداری تهران، به‌نظر می‌رسد زباله‌گردها و کتفی‌ها نیز در کاهش حجم زباله در معابری که مخزن زباله وجود ندارد، نقش داشته‌اند. به‌گفته شهردار تهران، قرار است در آینده تمهیداتی اندیشیده شود تا کل مخازن بزرگ زباله از سطح شهر جمع‌آوری شده و جمع‌آوری پسماند از شرایط فعلی خارج شود.

مخازن جدید
در سال‌های گذشته مخازن زباله برای جمع‌آوری در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته بود. یکی از مشکلات این مخازن ابعاد بزرگ آن است که گفته می‌شد سبب ایجاد ترافیک در برخی معابر می‌شود. یکی دیگر از مشکلات سر باز بودن این مخازن است. اینکه در بسیاری از مواقع زباله‌تر و خشک تفکیک نشده داخل مخازن قرار می‌گیرد و تولید شیرابه می‌کند. این شیرابه یکی از معضلات جدی سازمان مدیریت پسماند برای نظافت شهر تهران محسوب می‌شود؛ به‌خصوص اینکه در بهار و تابستان با گرم شدن هوا، بوی تعفن شیرابه مخازن زباله شهروندان را اذیت می‌کند. سازمان مدیریت پسماند در مدیریت ششم شهرداری تهران تلاش کرده تا با ایجاد فضای مناسبی برای شهروندان، آنها را به تفکیک زباله از مبداء تشویق کند. بنابراین، مراکز بازیافت پسماند در مناطق 22گانه تعبیه شد تا شهروندان پسماند خشک ارزشمند خود را به این مراکز تحویل دهند و در ازای آن از پول نقد گرفته تا اقلامی را دریافت کنند. هم‌اکنون مراکزی مانند گل‌ماند، هایپرماند و... جزو پرطرفدارترین مراکز بازیافتی محسوب می‌شوند. یکی دیگر از مشکلات مخازن زباله این است که شهروندان در گذشته ساعت 9شب پسماند خود را بیرون از خانه می‌گذاشتند، اما بعد از اینکه مخازن بزرگ در معابر قرار گرفت، برخی شهروندان در هر ساعتی از شبانه‌روز اقدام به قرار دادن زباله در مخازن می‌کنند. همین روند علاوه بر اینکه ایجاد مشکلاتی از قبیل شیرابه می‌کند، انگیزه زباله‌گردی را هم افزایش می‌دهد.  اکنون رئیس شورای شهر تهران معتقد است که در آینده شیوه جمع‌آوری پسماند از سطح شهر تهران تغییر خواهد کرد. مهدی چمران در این رابطه گفته است:‌ «برنامه‌ریزی برای شیوه جدید جمع‌آوری زباله انجام شده که البته این اقدام ارتباطی با جریانات اخیر ندارد و در آینده جزئیات آن اعلام خواهد شد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید