• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 23 مهر 1401
کد مطلب : 173918
+
-

دست پر رئیس‌جمهور از سفر آستانه

ششمین اجلاس «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا»، موسوم به «سیکا» پنجشنبه با حضور سران ۱۱کشور ازجمله رئیس‌جمهور کشورمان در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد؛ نشستی که با سخنرانی سیدابراهیم رئیسی و ترسیم سیمای نوینی از قاره آسیا مبتنی بر نظم عادلانه و مقابله با یکجانبه‌گرایی از سوی او نیز همراه بود.
به‌گزارش همشهری، رئیسی پس‌ از بازگشت از قزاقستان در تشریح دستاوردهای این سفر، به اهمیت این اجلاس اشاره‌کرد و گفت: اجلاس «سیکا» با ۲۸عضو دائم از شرق تا غرب آسیا گسترده شده‌است و به‌عنوان سازوکاری مهم در همگرایی، همکاری و امنیت آسیا نقش ایفا می‌کند. وی اولویت توسعه روابط با همسایگان و تقویت همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را پیام حضور هیأت ایرانی در اجلاس قزاقستان دانست و افزود: در این اجلاس، تأکید داشتیم امنیت منطقه باید حتما «درون‌زا» باشد و دخالت قدرت‌های بیرونی نه‌تنها راه‌حل مشکل نیست، بلکه بر مشکلات دیگر می‌افزاید.

فصل جدید روابط تهران - آستانه
رئیسی با اشاره به فصل جدید روابط میان جمهوری‌اسلامی و قزاقستان در دولت سیزدهم تصریح کرد: آنچه در دیدار با مسئولان قزاقستان بر آن تأکید شد، توسعه روابط اقتصادی و تجاری بود و در این راستا و در گام نخست، قرار شد رقم تجارت 2کشور به ۳میلیارد دلار برسد که این هدف اقتضا می‌کند مسئولان و فعالان اقتصادی کشور برای تحقق این مهم تلاش خود را مضاعف کنند. رئیس‌جمهور در ادامه موضوع ازسرگیری سوآپ نفتی را از دیگر توافق‌های صورت‌گرفته میان ایران و قزاقستان در این سفر اعلام کرد و گفت: اگرچه از حدود ۱۰سال قبل این روند آغاز شده بود، اما در ادامه به‌دلیل مشکلاتی متوقف شده بود که در این سفر برای ازسرگیری سوآپ نفتی توافق شد.
رئیسی تبادلات پولی و ارزی را از دیگر محورهای مطرح‌شده عنوان کرد و افزود: لغو روادید ۱۴روزه از طرف ایران و قزاقستان نیز زمینه خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تسهیل شرایط برای بخش خصوصی فراهم کرده است.

شتاب در روابط منطقه‌ای ایران
رئیس‌جمهور همچنین به بحث و گفت‌‌وگو پیرامون همکاری‌ها در حوزه انرژی، حمل‌و‌نقل و ترانزیت با کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس اشاره کرد و گفت: در این رابطه با مقام‌های قطری هم دیدار و گفت‌وگویی صورت گرفت که با توجه به روابط همسایگی و تأکید مسئولان 2کشور برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی، استفاده از ظرفیت این کشور برای صادرات به‌خود قطر و نیز کشورهای ثالث توافق شد. از سوی دیگر مسئولان قطری از همکاری‌های جمهوری‌اسلامی برای برگزاری جام‌جهانی در این کشور قدردانی کردند. رئیسی با بیان اینکه ارتباط جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه و آسیا شتاب قابل‌توجهی گرفته، خطاب به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان گفت: با توجه به زمینه بسیار خوبی که فراهم شده‌است، هم مسئولان مرتبط و هم فعالان اقتصادی و تولیدی، برای استفاده هرچه بهتر از این فرصت برنامه‌ریزی کنند. رئیس‌جمهور با گله از کندی در برخی سامانه‌های اداری و بوروکراسی، بر سرعت و دقت هرچه بیشتر انجام کارها برای گره‌‌گشایی از مشکلات و جبران عقب‌ماندگی‌ها تأکید کرد. وی با بیان اینکه سهم جمهوری‌اسلامی در ترانزیت منطقه متناسب با ظرفیت‌های عظیم موجود در کشور نیست، بر جبران عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه تأکید کرد. رئیسی زمینه توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه را برای شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مناسب دانست و ابراز امیدواری کرد با همت جوان‌ها و فعالان اقتصادی، همکاری‌ها با کشورهای همسایه در این زمینه هم افزایش یابد.

توسعه همکاری‌های ایران و قطر
سفر 2روزه رئیس‌جمهور به قزاقستان درحالی پایان یافت که رئیسی علاوه ‌بر حضور و سخنرانی در اجلاس سیکا، با تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر و الهام علی‌اف، رئیس‌‌جمهور جمهوری‌آذربایجان نیز در حاشیه این اجلاس به‌صورت خصوصی گفت‌وگو کرد؛ دیدارهایی که گفته می‌شود در 2حوزه سیاسی و تجاری با دستاوردهایی همراه بوده ‌است.
در دیدار رئیس‌جمهور کشورمان و امیر قطر دوطرف درباره راه‌های ارتقای روابط دوجانبه، به‌ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری گفت‌وگو کردند. رئیسی در این دیدار با استقبال از رشد ۳۵درصدی روابط تجاری دوطرف در یک‌سال گذشته، ظرفیت‌های موجود در 2کشور را برای توسعه و گسترش هرچه بیشتر روابط و ارتقای سطح همکاری‌ها مناسب توصیف کرد. شیخ تمیم نیز از آمادگی کشورش برای عملی‌کردن ارتقای روابط 2کشور به سطح راهبردی خبرداد و استقرار رایزن تجاری در سفارت قطر در تهران را از اقدام‌های انجام‌شده برای تسهیل روابط تجاری 2کشور دانست و از همکاری جمهوری‌اسلامی در آماده‌سازی زمینه‌های برگزاری هرچه بهتر جام جهانی قدردانی کرد.

 تغییر در مرزهای ژئوپلیتیک منطقه مردود است
دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان نیز از دیگر برنامه‌های حضور رئیسی در آستانه بود؛ گفت‌وگویی که با توجه به تحولات اخیر در منطقه قفقاز و موضع جمهوری‌اسلامی در این زمینه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و مورد توجه رسانه‌ها نیز قرار گرفت. رئیسی در این دیدار با بیان اینکه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان باید مورد احترام قرار گیرد، افزود: از نظر ایران، هرگونه تغییر در مرزهای تاریخی و ژئوپلیتیک منطقه و تغییر در وضعیت ترانزیتی ایران و ارمنستان مردود است. رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه جمهوری‌اسلامی نخستین کشوری بود که از آزادسازی خاک قره‌باغ استقبال کرد، گفت: ایران آمادگی دارد ظرفیت عظیم خود را برای حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان به‌کار گیرد. علی‌اف هم در این دیدار، ضمن ارائه گزارشی از ‌آخرین روند همکاری‌های اقتصادی دوطرف و همچنین تحولات منطقه، بر پایبندی و احترام به مرزهای بین‌المللی جمهوری‌اسلامی ایران نیز تأکید کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید