• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 20 مهر 1401
کد مطلب : 173707
+
-

تعدادی از کودکان به مناسبت هفته کودک با حضور در شورای شهر تهران برخی از مطالبات خود را مطرح کردند

شهروندان کوچک تهران دوست‌داشتنی می‌خواهند

شورا
شهروندان کوچک تهران دوست‌داشتنی می‌خواهند

 نود‌وششمین جلسه پارلمان شهری به مناسبت هفته کودک متفاوت از جلسات دیگر برگزار شد. دیروز تعدادی از کودکان مهمان ویژه شورای شهر تهران بودند و پس از قرائت قرآن توسط یکی از کودکان جلسه رسماً آغاز شد. ساعت ابتدایی اختصاص به کودکان داشت؛ ازاین‌رو دستور جلسه اول آنها اجرای سرود گروهی بود و سپس حدیثه کامیاب به‌عنوان نماینده پشت تریبون رفت تا مطالبات کودکان را بخواند. او در قالب متنی زیبا خواسته‌های نسل آینده‌ساز را اینگونه مطرح کرد: «ما کودکان دوست داریم نه‌تنها در هفته کودک، بلکه در طول سال شاد باشیم. دلمان می‌خواهد شهر را برایمان زیباتر و دوست‌داشتنی‌تر کنید. ما شهری دوستدار کودک می‌خواهیم که پر از اسباب‌بازی باشد و بدون دغدغه بزرگ‌ترهایمان در آن بازی کنیم و...» اهدای شاخه گل به اعضای شورای شهر تهران آخرین دستور جلسه حضور کودکان بود که در نهایت با دریافت هدایایشان و گرفتن عکس یادگاری صحن شورا را ترک کردند. در راستای همین مناسبت، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با تأکید بر اهمیت تربیت نسل خردسال، گفت: «کودکان امروز آینده‌سازان فردای کشور هستند؛ ازاین‌رو هرقدر برای تربیت این نسل تلاش کنیم، نتایج بهتری حاصل خواهد شد.» به گزارش همشهری، پیگیری مطالبات کودکان و ساماندهی کودکان کار و خیابان از اولویت‌های مدیریت شهری است و هفته کودک فرصتی بود تا رئیس پارلمان شهری ضرورت توجه به این نسل را بیشتر تشریح کند. مهدی چمران گفت که چندین سال در حوزه کودکان کار اقداماتی انجام شده است. تعدادی از آنها جمع‌آوری، برخی به کشورشان و بعضی هم به شهرهایشان بازگردانده شده‌اند. او به مدارس ویژه کودکان کار هم اشاره و عنوان کرد: «کودکان کار باید آموزش ببینند و حرفه بیاموزند؛ چراکه حضور آنها در خیابان چهره شهر را زشت می‌کند؛ بنابراین پس از ساماندهی معتادان متجاهر به موضوع ساماندهی و جمع‌آوری کودکان کار و متکدیان باید پرداخت که شورا در حد بضاعت در این زمینه هم تلاش خواهد کرد.»

رفع مشکل 131پلاک فریز شده
ارائه گزارش محله مسلمین منطقه 18توسط جعفر شربیانی نخستین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود که نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: «131پلاک این محله چند دهه فریز شده بود که با پیگیری‌ها در کمیته فنی و کارگروه کمیسیون ماده 5این مشکل حل شد.» به‌گفته او، در طرح تفصیلی پیشنهادی این محله به 3بخش تقسیم شده است؛ محدوده اول که حدود ۹۲ پلاک ثبتی دارد که 4پلاک ثبتی به پهنه تجاری و 81پلاک هم به پهنه مسکونی تغییر یافته است. در محدوده دوم حدود 11پلاک ثبتی و در محدوده شماره 3هم حدود 28پلاک ثبتی قرار دارد که پیشنهاد شده این پلاک‌ها به پهنه مسکونی تبدیل شوند. شربیانی در ادامه تأکید کرد: «80درصد از پارسل‌های (قسمت) این محدوده مساحت ۱۵۰مترمربع و کمتر دارند و 90درصد از ابنیه هم کیفیت قابل‌قبولی نداشتند و بافت ناپایدار بودند.» افزایش حس تعلق و اعتماد عمومی به مجموعه مدیریت شهری، افزایش مشارکت اجتماعی و نظارت همگانی، به رسمیت شناختن حقوق مالکانه شهروندان و... برخی از اهداف و دستاوردهای این اقدام است.

بررسی اساسنامه با 20بند
بررسی اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر با 20بند در نودوپنجمین جلسه شورا شروع شده بود، اما به اتمام نرسید و به همین دلیل روز گذشته در دستور جلسه قرار گرفت. اعضای پارلمان شهری برای جلوگیری از تداخل وظایف و عملکردهای این سازمان با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، بندهای این اساسنامه را دقیقا بررسی کردند و از این ‌رو زمان‌بر شده است. دیروز در بند 4عبارت «هدایت ظرفیت‌های شهرداری در ابعاد مختلف برای توسعه و بالندگی نوآوری و کارآفرینی در شهر تهران» محل بحث بود که باتوجه ‌به اهمیت موضوع، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در صحن شورا حاضر شد و برای توضیحات بیشتر گفت که براساس این اساسنامه، سازمانی تأسیس می‌کنیم که کار آن توصیه نیست، بلکه اجرا و هدایت ظرفیت‌های شهرداری در حوزه فناورانه است. او در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های دانشی شهر تهران تأکید کرد: «بزرگ‌ترین مجموعه‌های دانشی در تهران وجود دارد که ایجاد زمینه برای همکاری با این مجموعه‌ها و دانشگاه‌ها موضوع اصلی برای مدیریت شهری است. از این انتفاع کل شهر بهره‌برداری خواهد کرد و محدودکردن آن به داخل شهرداری، خساراتی را برای شهر به‌دنبال خواهد داشت؛ به‌عنوان‌مثال کارخانه سیمان ری در حال تبدیل‌شدن به یک مرکز نوآوری خلاق است. کل تولیدات این مرکز به‌گونه‌ای نیست که برای شهرداری تهران مصرف شود و می‌تواند با تولید خود کل شهر تهران را پوشش دهد.» شهردار تهران فناوری را مزیت قطعی برای کارآفرینی دانست و گفت: «در سالی که مزین به واژه کارآفرینی است و در شرایطی که مجموعه‌ای در شهرداری هست که می‌تواند خلق کارآفرینی داشته باشد، دلیلی ندارد که این مسئله را نادیده بگیریم و باید منبعی برای تولید دائمی و خلق ثروت و قدرت برای شهر تهران باشد.» در نهایت این بند تصویب شد، اما بررسی اساسنامه همچنان در جلسات آتی ادامه خواهد داشت.

مکث
تقدیر و تذکر

حبیب کاشانی: از تلاش شهردار و تیم جدید در کمیسیون ماده 5برای رفع مشکلات شهروندان تشکر می‌کنیم.
نرجس سلیمانی: گره‌های جدید ترافیکی در حال رخ‌دادن است که اگر در اسرع‌وقت به آنها رسیدگی نشود تبدیل به گره دائمی می‌شوند.
زهرا شمس‌احسان: اعطای نشان‌های شهروندی سبب تشویق شهروندان به رعایت قانون و... می‌شود، اما هنوز سازوکاری برای آن مشخص نشده است.
سوده نجفی: از کمیسیون نامگذاری معابر درخواست می‌کنم معبری را به نام شهید سلمان امیراحمدی و دیگر شهدای مدافع امنیت نامگذاری کند.
سیدجعفر تشکری‌هاشمی: یکی از موضوعات مهم که در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد، بازنگری طرح ترافیک است که هنوز اقدامی انجام نشده است.
ناصر امانی: لایحه دوفوریتی برای افزایش حقوق کارکنان توسط رئیس‌جمهور به مجلس ارائه شده که 30درصد از کارکنان دولتی و عمومی از آن بهره نمی‌برند؛ بنابراین ضرورت دارد مشاور امور پارلمانی موضوع را پیگیری کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید