• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 18 مهر 1401
کد مطلب : 173508
+
-

دریچه‌ای به اقیانوس یخ‌زده

نگاه
دریچه‌ای به اقیانوس یخ‌زده

عکس‌های بی‌نظیر لورن بایه‌ستا از عمق اقیانوس منجمد شمالی، نه‌تنها مناظر بدیعی از این خلوتگاه‌های بکر طبیعت را به جهان بیرون داده که باعث شده تا برخی گونه‌های جدید موجودات هم کشف شوند. البته تلاش‌های شگفت‌انگیز او و غوص‌های خطرناکش به عمق دریاهای یخ‌زده، باعث شده است تا مجموعه عکس‌های او از دریاهای شمالی، جایزه مسابقه «عکاس سال طبیعت» را برای این عکاس به همراه داشته باشد.
رئیس هیأت داوران این مسابقه، گفته است که هیچ عکاسی پیش از این نتوانسته چنین «جعبه گنجی» را، آن هم فقط از اقیانوس منجمد شمالی، دور هم گرد آورد.
بایه‌ستا که زیست‌شناس و عکاس حرفه‌ای زیر آب است، 2 سال را صرف عکاسی از اعماق اقیانوس منجمد شمالی کرده است. او در مجموع 32بار به دل آب‌های سرد اقیانوس منجمد شمالی زده است که یکی از این غوص‌ها، عمیق‌ترین و طولانی‌ترین اکتشاف زیر‌آبی در این اقیانوس به شمار می‌رود. او تجربه زدن به دل آب‌های اقیانوس منجمد شمالی را با رفتن به غار مقایسه کرده است؛ «درست مثل این است که به دل یک غار تاریک و ترسناک بروید. با این تفاوت بزرگ که شانس گم شدن در اینجا، ‌به ‌مراتب بیشتر است.»
مجموعه عکس او با نام زیر یخ اقیانوس منجمد شمالی، تنوع زیستی شگفت‌انگیز در دل آب‌های سرد شمال کره زمین را آشکار کرده است.

او در این عکس‌ها، چند گونه جدید زیستی از جمله یک گونه اژدهاماهی را ثبت کرده است. او گفته ثبت عکس این موجودات، ‌به ‌شدت سخت بوده است. او برای ثبت عکس این ماهی خاص، از یک شکاف در یخ‌های شرق اقیانوس به زیر آب رفته و ساعت‌ها در آب‌های منجمدکننده مانده تا موفق به ثبت این موجود عجیب شود. دمای آب در بسیاری از سفرهای او به زیر دریا، ‌حدود یک درجه سانتی‌گراد بوده و بایه‌ستا گفته است که بارها چنان درد و ناراحتی‌ای را تجربه کرده که می‌خواسته کارش را نیمه‌کاره رها کند.
موجوداتی که در اقیانوس منجمد شمالی زندگی می‌کنند، دچار پدیده‌ای به‌نام گیگانتیسم قطبی هستند و به همین‌خاطر، در مقایسه با خویشاوندان خود در دیگر نقاط زمین، از اندام‌های بزرگ‌تری برخوردار هستند و عملا در مقایسه با آنها، عظیم‌الجثه به شمار می‌روند؛ درست مثل یک عنکبوت دریایی در این اقیانوس که به خاطر بزرگی، اندام‌های داخلی‌اش، در پاهایش قرار دارند. بایه‌ستا در این مجموعه، ‌عکس‌های بی‌نظیری از این عنکبوت گرفته است.
او پیش از این هم به‌خاطر عکس‌هایش از زندگی زیر دریا، برنده این جایزه شده است. او سال گذشته(2021) این جایزه را از آن خود کرده بود. او و تیمش، 5سال را در آب‌های فاکاراوا در پلینزی فرانسه سپری کرده بودند تا استتار گروهی موجودات زیردریایی را به تصویر بکشند.

موزه طبیعی لندن، برای انتخاب بهترین‌های خود در رقابت‌ عکاسی طبیعت، کاری بسیار بزرگ و فشرده دارد و برنده را از بین ده‌ها عکاس سرشناس انتخاب می‌کند. در مسابقه سال گذشته، 50هزار عکس از 95کشور به این موزه فرستاده شده بود تا در رقابت شرکت کند.
روز کیدمن کاکس، رئیس هیأت داوران جایزه، درباره انتخاب مجموعه عکس‌های بایه‌ستا از زندگی زیر آب در اقیانوس منجمد شمالی گفته است: «غنا و تنوع این مجموعه عکس زیرآبی واقعا فوق‌العاده است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید