• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 18 مهر 1401
کد مطلب : 173500
+
-

تلاش محیط‌زیست برای مخالفت با مازوت‌سوزی

سازمان محیط‌زیست اصولا مخالف سوزاندن مازوت در نیروگاه‌هاست ولی امسال اعلام کرده، اگر قرار است که مازوت مصرف شود، باید سیستم‌های کنترلی نصب شده باشد تا میزان آلاینده‌هاسنجیده شود.
مصوبات عدم‌استفاده از مازوت ابتدا برای تهران و حومه و با وخیم شدن وضعیت آلودگی هوا در سایر کلانشهرها نیز وضع شد. اما آنچه مورد نگرانی همگانی بوده و محیط‌زیست نیز بر آن نمی‌تواند نظارتی داشته باشد، صدور مجوزهای مصرف مازوت بیرون از اختیارات سازمان حفاظت محیط‌زیست است. داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه بودجه 50هزار میلیارد تومانی که برای اجرای احکام کنترل منابع آلاینده متحرک و ثابت محقق نشده است گفت: طرح کیفی‌سازی سوخت را نیز پیگیری کرده‌ و در این خصوص جلساتی را با مدیران پالایشگاه‌ها و وزارت نفت داشته‌ایم. در این جلسات مقرر شد که کیفی‌سازی سوخت اعم از مازوت و بنزین صورت پذیرد.
وی گفت: با وجود مخالفت سازمان محیط‌زیست، متأسفانه بسیاری از نیروگاه‌ها نه سیستم‌های کنترلی دارند و نه از مازوت کم‌گوگرد استفاده می‌شود. 3.5درصد وزن حجمی مازوت در نیروگاه‌ها گوگرد است. یعنی 35هزار قسمت در میلیون، میزان گوگرد در مازوت مصرفی ماست. این گوگرد در محیط تبدیل به آلاینده ثانویه شده و خطرناک است. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم افزود: در فصل زمستان همزمان با کاهش دما افزایش مصرف گاز را داریم که این افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری محسوس و حدود 20درصد است. به‌دنبال افزایش مصرف گاز در فصل سرما و برای اینکه در شبکه برق‌رسانی اختلال ایجاد نشود، سوزاندن مازوت در نیروگاه‌های بخاری افزایش پیدا می‌کند. 16نیروگاه بخاری در کشور داریم که قابلیت سوزاندن مازوت دارند که از این بین 2نیروگاه بعثت تهران و اسلام‌آباد اصفهان سال گذشته مصرف مازوت نداشتند. نیروگاه منتظری اصفهان سال گذشته 55روز مازوت سوزاند و نیروگاه شازند اراک هم مازوت مصرف کرد. برنامه سازمان این است در این نیروگاه‌ها امسال مازوت مصرف نشود و در این خصوص گزارش‌های خود را به دولت و مراجع قضایی فرستاده‌ایم. گل علیزاده در رابطه با دلیل کاهش آلایندگی مازوت توضیح داد: قدیمی بودن نیروگاه‌ها یکی از دلایلی است که نمی‌توان سیستم‌های کنترلی مصرف مازوت را نصب کرد چرا که طراحی اولیه این نیروگاه‌ها به‌نحوی نبوده که نصب سیستم کنترلی روی آنها انجام شود. به‌طور متوسط 25درصد محصول در پالایشگاه‌های ما مازوت پرگوگرد است و این درحالی است که میانگین مصرف مازوت در دنیا 12درصد است. پالایشگاه‌های ما قدیمی هستند و روزانه 63میلیون لیتر مصرف مازوت دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید