• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 مهر 1401
کد مطلب : 173322
+
-

استارت مسکن دولتی در پشت باجه بانک

18/4درصد متقاضیان مسکن دولتی افتتاح حساب کردند

آمارهای بانکی از افتتاح حساب و عقد قرارداد 736هزار و 978نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن در شعب بانک عامل مسکن حکایت دارد. این تعداد معادل 18.4درصد کل ظرفیت نهضت خانه‌سازی دولت سیزدهم است. به‌گزارش همشهری، براساس قانون جهش تولید مسکن دولت مکلف است تا سال1404سالانه برای تولید حداقل یک‌میلیون واحد مسکونی برنامه‌ریزی کند و برای پیشبرد این قانون، نظام بانکی نیز مکلف شده سالانه معادل 20درصد از مانده تسهیلات خود که در سال نخست معادل 360هزار میلیارد تومان است را به این حوزه اختصاص دهد. دولت سیزدهم برای اجرای این قانون، نهضت ملی مسکن را به راه انداخته و تلاش دارد در 2سال نخست اجرای قانون، تکلیف کلنگ‌زنی همه 4میلیون واحد تکلیفی در مناطق شهری و روستایی اعم از احداثی یا خودمالکی را روشن کند.

24/2هزار میلیارد تومان آورده نقدی
آمارهایی که علی عسگری، سرپرست بانک عامل مسکن ارائه کرده، حاکی است: تاکنون ۶۸۴هزار و ۵۴۷نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن نزد این بانک افتتاح حساب کرده‌اند و در مجموع ۲۴هزار و ۲۴۳میلیارد تومان به‌عنوان آورده اولیه به این حساب‌ها واریز شده است. با این حساب، میانگین واریزی هر متقاضی به 41میلیون ‌و 473هزار تومان می‌رسد که بالاتر از رقم آورده اولیه اجباری است و از واریز مرحله‌های بعدی آورده نقدی توسط برخی متقاضیان حکایت دارد. همچنین آمارهای بانک مسکن نشان می‌دهد در کنار دریافت آورده اولیه متقاضیان، این بانک نیز ارقام قابل‌توجهی به‌عنوان تسهیلات به پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص داده است. 
عسگری گفته است: مبلغ کل واریزی به‌حساب سازندگان از محل آورده متقاضیان و محل تسهیلات ۳۲هزار و ۸۶۱میلیارد تومان است که از این میزان، ۲۰هزار و ۳۱۹میلیارد تومان از محل تسهیلات و ۱۲هزار و ۵۴۲میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان به‌حساب سازندگان واریز شده است. با این حساب، همچنان 11هزار و 701میلیارد تومان معادل 48.2درصد از کل آورده واریزی در حساب‌ها مانده و به‌احتمال زیاد، پروژه‌های مرتبط با این متقاضیان هنوز به مرحله کلنگ‌زنی نرسیده‌است.

52/4هزار قرارداد خودمالکی
در کنار افتتاح حساب متقاضیان نهضت ملی مسکن که قرار است واحدهای مرتبط با آنها بعد از واگذاری زمین دولتی توسط پیمانکاران و سازندگان احداث شود، بخشی از متقاضیان نیز به‌صورت خودمالکی نسبت به احداث مسکن خود اقدام می‌کنند و البته از تسهیلات و مشوق‌های نهضت ملی مسکن نیز بهره‌مند می‌شوند. طبق آمار بانک عامل مسکن، از ابتدای اجرای نهضت ملی مسکن تاکنون ۱۸۹هزار و ۷۸۹واحد برای انعقاد قرارداد خودمالکی به این بانک معرفی شده‌اند که تاکنون قرارداد خودمالکی ۵۲هزار و ۴۳۱واحد به مبلغ ۱۷هزار و ۸۸۸میلیارد تومان منعقد شده است. طبق آمارهایی که سیدمحسن فاضلیان، عضو هیأت‌مدیره بانک عامل مسکن ارائه کرده، میانگین هر قرارداد خودمالکی منعقد شده با این بانک، 341میلیون ‌و 172هزار تومان است که تقریبا با احتساب آورده 300 تا 350میلیون تومانی نهضت ملی مسکن می‌تواند هزینه احداث یک واحد مسکونی را پوشش دهد. او می‌گوید: از مجموع قراردادهای منعقد شده به‌ میزان ۱۷هزار و ۸۸۸میلیارد تومان، مبلغ ۹هزار و ۱۰۹میلیارد تومان براساس پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، به‌حساب خود مالکان پرداخت شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :