• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
شنبه 16 مهر 1401
کد مطلب : 173240
+
-

ایام سرد آسیب‌دیدگان، گرم می‌شود

به‌گفته مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، ظرفیت گرمخانه‌ها و تعداد یاورشهرها افزایش می‌یابد

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار


افراد آسیب‌دیده فارغ از هر مسئله‌ای جزو خانواده ما محسوب می‌شوند؛ کلیدواژه‌ای که در دوره مدیریت جدید شهری در رأس اقدامات سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران قرار گرفت و همین امر سبب شد تا برای ارائه خدمت به آسیب‌دیدگان شهر قرارگاه اجتماعی تشکیل، ظرفیت گرمخانه‌ها تقویت و یاورشهرها ایجاد شود و تعداد آنها افزایش یابد. این روزها با شروع فصل پاییز کم‌کم به ایام سرد سال نزدیک می‌شویم و به‌گفته احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی نه‌تنها گرمخانه‌ها تعطیل نشده‌اند، بلکه برنامه‌ای برای انتقال آنها به خارج از محدوده شهری نداریم و ظرفیت آنها افزایش یافته است.
به‌گزارش همشهری، براساس قانون سازمان بهزیستی وظیفه دارد افراد بی‌خانمان، آسیب‌دیده، بی‌سرپرست، بی‌سرپناه و... را در مکان‌های امن پذیرش کند و به آنها خدمات دهد. با استناد به این قانون، مشخص می‌شود که مدیریت شهری هیچ نقش و وظیفه‌ای در حوزه حمایت و کمک‌رسانی به افراد آسیب‌دیده ندارد، اما تورق عملکرد شهرداری تهران نشان می‌دهد که این نهاد همواره در این موضوع نقش حمایتی داشته و تلاش کرده با ایجاد گرمخانه‌ها به مسئولیت اجتماعی و انسانی خود عمل کند.

پذیرش 2500آسیب‌دیده در 20گرمخانه
زمستان سال۸۳ در پی فوت تعدادی از بی‌خانمان‌ها، شهرداری تهران اقدام به احداث چادر و سرپناه موقت در بوستان المهدی (منطقه9) و محله هرندی (منطقه12) کرد، اما از همان سال ساخت گرمخانه (سرپناه دائمی) را در دستور کار قرار داد و 2سال بعد گرمخانه خاوران (منطقه۱۵) با ظرفیت ۴۰۰نفر و بهمن (منطقه۱۶) با ظرفیت ۱۵۰نفر ساخته شدند. امروز در تهران 20گرمخانه یا مددسرا (3گرمخانه ویژه بانوان) وجود دارد که به‌گفته مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، هر شب امکان ‌پذیرش 2500بی‌خانمان و کارتن‌خواب وجود دارد. آنطور که احمد احمدی‌صدر عنوان کرده: «نه‌تنها گرمخانه‌ای تعطیل نشده، بلکه ظرفیت این مراکز تقویت شده و افزایش‌یافته؛ به‌گونه‌ای که در تابستان و فصول گرم 60 تا 70درصد و در فصول سرد هم 20تا 30درصد ظرفیت گرمخانه‌ها خالی است. برای موارد خاص که امکان دارد در زمان پیک زمستان با تقاضای زیادی مواجه شویم، ظرفیت و محل‌هایی پیش‌بینی‌شده و قطعا امسال در فصول سرد سال مشکلی برای پذیرش بی‌خانمان‌ها در مددسراها نخواهیم داشت.» او در ادامه گفت که گرمخانه خاوران با ظرفیت 50نفر به یاورشهر با ظرفیت 600نفر تبدیل شده و با این اقدام، شهرداری تهران تلاش کرده از ظرفیت موجود بهره‌وری درستی انجام دهد.

عدم‌پذیرش معتادان متجاهر در مددسراها
مددسرا ویژه بی‌خانمان‌ها، در راه‌ماندگان و کارتن‌خواب‌هاست که الزاما معتاد هم نیستند. در گذشته به‌دلیل نبود مراکز پذیرش معتادان متجاهر، این افراد هم در مددسراها پذیرش می‌شدند و همین موضوع سبب گلایه‌مندی سایر آسیب‌دیدگان (بی‌خانمان‌ها و در راه‌ماندگان) شده بود. به‌گفته احمدی‌صدر با راه‌اندازی یاورشهرها و پذیرش معتادان متجاهر در این مراکز، آنها سهمی از مددسراها ندارند. آنطور که او عنوان کرده: «شهرداری تهران با راه‌اندازی یاورشهرها، ظرفیت پذیرش 5هزار معتاد متجاهر را در پایتخت ایجاد کرده است و بنابراین مسئولان مددسراها اجازه پذیرش این افراد (معتادان متجاهر) را ندارند و درصورت مراجعه، آنها را به یاورشهرها منتقل می‌کنند یا ارجاع می‌دهند.»
 اخیرا موضوع انتقال گرمخانه‌ها به بیرون و حریم شهر مطرح شده، اما مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، آن را رد کرد و گفت: «حضور معتادان متجاهر در مددسراها نه‌تنها سبب نارضایتی شهروندان، بلکه موجب گلایه بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها هم شده بود و آنها هم تمایل نداشتند با این افراد در یک مرکز اسکان داده شوند؛ بنابراین با بهره‌برداری از یاورشهرها و پذیرش معتادان متجاهر، دیگر شاهد حضور آنها در مددسراها نخواهیم بود» مددسرا ویژه افراد آسیب‌دیده نیست، بلکه بی‌خانمان‌ها و درراه‌ماندگان هم از این مراکز استفاده می‌کنند.  احمدی‌صدر، با بیان این مطلب تأکید کرد: «با این کار، بی‌خانمان‌ها، درراه‌ماندگان و کارتن‌خواب‌ها به‌دلیل دوری مسافت قطعا به مددسراها نمی‌روند و به‌ اجبار شب را در گوشه‌ای از خیابان صبح می‌کنند و در ایام سرد سال چه‌بسا شاهد فوتشان باشیم؛ بنابراین شهرداری تهران با رویکرد جدید و جداسازی معتادان متجاهر و بی‌خانمان‌ها هیچ برنامه‌ای برای انتقال مددسراها به حریم شهر ندارد.»

مکث
غربالگری با شناسایی چهره


احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران:مددسراها (گرمخانه‌ها) ظرفیتی هستند برای خدمت‌رسانی به بی‌خانمان‌ها، درراه‌ماندگان و کارتن‌خواب‌ها، اما در برخی از موارد مشاهده می‌شود متکدیان یا افرادی که شغل‌های کاذب دارند در طول روز مشغول فعالیت هستند و شب‌ها هم به این مراکز مراجعه و از امکانات استفاده می‌کنند؛ فرایندی که گاهی اوقات ماه‌ها ادامه می‌یابد؛ بنابراین برای جلوگیری از سوءاستفاده چنین افرادی، غربالگری از طریق سیستم تشخیص چهره را در دستور کار داریم و با این کار، اطلاعات مددجویان ثبت و ضبط و با شناسایی آنها (معتادان، بی‌خانمان‌ها، درراه‌ماندگان و...) خدمت‌رسانی مطلوب‌تر می‌شود. این سیستم تا 2ماه آینده در مددسراها و مراکز ماده16 (پذیرش معتادان با حکم قضایی) اجرایی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید