
خیال آسوده آسیب دیدگان جنگ از رهن و اجاره
اعلام آخرین آمارها از خدمات شهرداری برای آسیب دیدگان جنگ 12 روزه

سعیده مرادی | روزنامهنگار
هفتمین نشست کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که در سالن شهید سلیمانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، بخش ویژهای مرتبط با موضوعات جنگ 12روزه و اقدامات اجرایی مدیریت شهری داشت. علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، نماینده شهرداری تهران در این نشست بود که گزارشی درباره روند خدماترسانی به شهروندان از اسکان تا رهن و اجاره خانه ارائه داد.
۵۷۷ خانوار واجد شرایط اجاره تشخیص داده شدند
شهرداری تهران بارها مسئولیتهای دستگاههای دیگر را به دوش کشیده است. پس از جنگ ۱۲ روزه حدود ۵۰۰ خانوار در هتلها اسکان داشتند و در حال حاضر کمتر از نیمی از این افراد در هتلها مستقر هستند.۵۷۷ خانوار (واحد) واجد شرایط اجاره تشخیص داده شدند. از این تعداد ۱۱۸ واحد توسط خود شهرداری تعیینتکلیف شد و درخصوص ۴۱۹ واحد پول اجاره را براساس کارشناسی پرداخت کردیم. ۱.۵ میلیارد تومان رهن و ۳۰ میلیون تومان نیز اجاره برای آنها درنظر گرفته شد و تا ۲۰ درصد به شهرداری منطقه اجازه داده شد که بیش از این مبلغ درنظر بگیرد.از مجموع واحدهای مسکونی، اداری و تجاری آسیبدیده، بیش از ۹۸ درصد تعیینتکلیف و بخش اعظم آنها تعمیر، مقاومسازی یا بازسازی شدهاند. در مواردی نیز که نیاز به اجاره مسکن موقت برای شهروندان بود، بالای
۹۵ درصد اقدامات انجام شده و شهرداری یا ودیعه پرداخت کرده یا خانه اجاره کرده است اما 2 موضوع همچنان در مرحله اجرا باقی مانده است؛ پرداخت خسارت اثاثیه منازل و خودروهای آسیبدیده. خودرو برای بسیاری از شهروندان وسیله معیشت بود و مردم در تماس با سامانه ۱۳۷ پیگیر این موضوع هستند. امیدواریم دولت هرچه سریعتر منابع لازم را تخصیص دهد تا شهرداری بتواند در اجرای مصوبات کمک کند.
شهرداریها در خط مقدم
حسین ظفری، سخنگوی مدیریت بحران کشور در این نشست گفت: شهرداریها سرپنجهها و خط مقدم حوزه بحران در بخشهای مقابله، پاسخ به بحران، پیشگیری، آمادگی، پاسخ و البته بازسازی هستند. از ۵۶ مخاطره ۱۴مخاطره را بهصورت پرتکرار در کشور میبینیم و براساس این بحرانها دستورالعملها، قوانین، اسناد و آییننامههای اجرایی که در حوزه بحران مصوب و ابلاغ شدهاند دارای خلأهایی هستند. بهعنوان مثال وظایف دستگاهها در اسناد مختلف پراکنده بود. شهرداریها نیز مجموعهای از وظایف داشتند که در اسناد مختلف پخش بود. آنها را بهصورت یکپارچه و منسجم ،مشخص و همه وظایف و نقش های شهرداریها در برنامهها و ستاد مدیریت بحران را احصا کردیم. همکاری در ارزیابی ایمنی ساختمانهای بلندمرتبه شهری، جمعآوری آب های سطحی، کنترل نماهای شهری و جلوگیری از نماهای قابل اشتعال و جلوگیری از تخلیه نخاله و زباله در رودخانههای شهری ازجمله انتظاراتی است که از شهرداریها در حوزه بحران میرود.
درباره مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران
مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران چگونه شکل گرفت؟مهر سال ۱۳۷۸ با موافقت و تصویب شهرداران کلانشهرهای ایران در غیاب اتحادیه شهرداران، مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در کلانشهر مشهد مقدس تشکیل شد. سال ۱۳۸۵ با درخواست شهردار وقت تهران و تصویب شهرداران عضو، بهمنظور ارتقای جایگاه این مجمع، مرکزیت آن به تهران انتقال یافت.
اهداف تأسیس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران
انتقال تجارب
حفظ حقوق و منافع مشترک و عمومی شهرداریها
تقویت مدیریت شهری
98%
واحدهای آسیبدیده جنگ تحمیلی 12روزه تاکنون تعیینتکلیف شدهاند.
20
کلانشهر کشور عضو مجمع کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران هستند.
کلانشهرهایی که جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر دارند عضو کمیسیون پیشگیری و مدیریت بحران مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران هستند.