• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 2 خرداد 1397
کد مطلب : 17322
+
-

برترین موزه‌های ایران معرفی شدند

کمیته ملی موزه‌های ایران در 12شاخص جهانی 30موزه برتر کشور را معرفی کرد

موزه
برترین موزه‌های ایران معرفی شدند


آیین معرفی و تقدیر از موزه‌های برتر در هفته میراث‌فرهنگی و در خانه هنرمندان تهران برگزار شد تا موزه‌های خصوصی و دولتی کوچک و بزرگی که توانسته‌اند در مسیر تحقق 12شاخص تعیین شده در کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) قدم بردارند، معرفی شوند.

به گزارش همشهری، این آیین با حضور گسترده موزه‌داران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، فرستادگان یونسکو و حضور احمدمسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، رئیس سابق این شورا و وزیر فرهنگ و ارشاد پیشین کشور برگزار و لوح تقدیر موزه‌داران برتر کشور از شهرها و استان‌های مختلف به آنها تقدیم شد. در ابتدای این آیین از مرحوم عباس درخشان راهنمای موزه و موزه‌دار موزه ملی ایران که پارسال درگذشت و همچنین از علی عزتی رئیس انجمن خودآموختگان، منوچهر لطفی مدیر انجمن موزه‌داران، ناصر هوشمند وزیری مؤسس غارموزه وزیری، جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران، سردار جعفری رئیس باغ موزه دفاع‌مقدس و بهزاد طباطبایی مدیر موزه ورزش تجلیل شد.

موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان، موزه شاهین‌شهر اصفهان، موزه زمین‌شناسی گرگان، موزه بین‌المللی سیار سفیران فرهنگ صلح و موزه خودروهای تاریخی یزد، موزه کلوک نطنز، سراموزه دکتر رهگشا در بادرود، موزه موسیقی اصفهان، موزه صلح تهران، موزه کتب و اسناد تاریخی فلاورجان اصفهان و موزه مردم‌شناسی اوز در شهرستان لار استان فارس به عنوان موزه‌های برتر خصوصی اعلام‌ شدند و هیأت داوران نیز در معیار روز جهانی موزه هیچ موزه‌ای را شایسته تقدیر ندانست.

در بخش موزه‌های دولتی کوچک نیز کاخ موزه مروارید استان البرز، سرای هیمن مهاباد، موزه گل‌سنگ‌های ایران، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی خلیج‌فارس، موزه عصارخانه شاهی اصفهان، باغ موزه اکبریه بیرجند و موزه تاریخ علوم طبیعی به عنوان موزه‌های برتر شناخته شدند و در معیار توسعه مدیریت موزه نیز هیچ موزه‌ای شایسته تقدیر شناخته نشد.
در بخش موزه‌های دولتی متوسط نیز مجتمع فرهنگی موزه‌‌ای شهدای رامسر، موزه نارنجستان قوام، موزه تاریخ آمل، موزه‌علوم زمین مشهد، موزه سینمای ایران، باغ‌موزه‌قصر، موزه بانک ملی ایران و موزه‌چینی خانه اردبیل برتر شدند.

در بخش موزه‌های بزرگ دولتی نیز کاخ موزه سعدآباد در معیار حفاظت و نگهداری، موزه ملی ایران در معیار معرفی، موزه علوم و فناوری در معیار مدیریت، خلاقیت و آموزش؛ موزه آستان قدس رضوی در معیار گردآوری، پژوهش و بازدید و کاخ موزه گلستان در معیار کودک و نوجوان و اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، بازدید از موزه و حفاظت و نگهداری، موزه برتر و شایسته تقدیر اعلام شدند.

سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در جمع موزه‌داران کشور از آنها خواست با توجه به شعار امسال ایکوم، ارتباط خلاق و فناوری‌های نوین را در دستور کار قرار دهند.
محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور نیز با اشاره به ظرفیت موزه‌ها در آگاهی‌بخشی به جوامع از موزه‌داران خواست تا نگاه درستی به تکنولوژی و ابزارهای نوین ارتباطی داشته باشند. طالبیان با اشاره به فعالیت‌های ایجاد شده در موزه فرش ایران و تاسیس موزه مجازی گفت: فناوری‌های نوین حتی مستندسازی‌های خوبی هستند که پژوهشگران می‌توانند با مراجعه سریع به چنین فناوری‌هایی اطلاعات وسیعی از آثار تاریخی و موزه‌ای کسب کنند.

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران نیز از ایران به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین دارندگان موزه در جهان نام برد و با اعلام آنکه موزه‌های بزرگ از مکان‌های کوچک شروع شده‌اند، گفت: موزه سینما در ساختمانی در لاله زار و در دو اتاق شکل گرفت و حالا به این وسعت رسیده است.

مسجدجامعی تأکید کرد: باید برای اقتصاد موزه‌ها چاره‌اندیشی کرد تا موزه‌های کوچک و خصوصی هم بتوانند برای خود درآمدزایی داشته باشند.

 به گفته مسجد جامعی دیگر زمان موزه‌های کوزه‌ای به سر آمده است و باید به رویدادمحوری در موزه‌ها توجه بیشتر داشت و آن‌وقت می‌توان گفت موزه‌های کشور به کمک فرهنگ و هنر و تاریخ و معماری این کشور آمده‌اند.

او از افزایش تعداد موزه‌های خصوصی در کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: تشکیلات ایکوم ایران باید سازوکاری داشته باشد تا از دل موزه‌های کوچک خصوصی موزه‌های بزرگ بیرون بیایند.

سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران نیز در سخنانی درخواست کرد سازمان موزه‌‌ای کشور به سمت استقلال برود و از اعتبارات و امکانات مالی برخوردار شود. به گفته او، مدیران موزه‌های کشور باید صاحب رأی اول و آخر در مدیریت مجموعه‌های موزه‌ای خود باشند.

او از مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی درخواست کرد تا ویژگی اصلی موزه‌ها را درنظر داشته باشند و از موزه‌های خصوصی خواست تا جریان گسترش موزه در کشور را به‌منظور پیوست به جغرافیای موزه‌ای جهان توسعه بدهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید