• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 16 مهر 1401
کد مطلب : 173211
+
-

دستور توسعه موزه ملی از میدان مشق

رئیس‌جمهوری هنگام بازدید از میدان مشق دستور واگذاری سریع ساختمان‌ تاریخی وزارت‌خارجه و کاخ شهربانی به موزه ملی ایران را صادر کرد

رئیس‌جمهوری با هدف نظارت بر فرایند ستادی دستگاه‌های اجرایی کشور به موزه ملی ایران رفت و گزارش عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخصوص حوزه‌های سه‌گانه فعالیت او را شنید. اما اتفاق مهم‌تر از این گزارش قدم‌زدن سیدابراهیم رئیسی در محوطه میدان مشق تهران بود که بیش از نیم‌ساعت به‌طول انجامید. به‌گزارش همشهری، سیدابراهیم رئیسی پس از برگزاری جلسه نظارت ستادی در موزه ملی ایران درحضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی و جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران به مخزن این موزه رفت و از اشیای موجود در آن بازدید کرد. اما باز هم مهم‌‌تر از این بازدید همان پیاده‌روی نیم‌ساعته سیدابراهیم رئیسی در محوطه میدان مشق بود که به یک تصمیم مهم انجامید.

پایان یک دهه انتظار
‌ برنامه پیاده‌‌روی در میدان مشق تهران در فهرست برنامه‌های رئیس‌جمهوری در بازدید از موزه ملی ایران نبود اما جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران از رئیس‌جمهوری خواسته است چند دقیقه از کنار موزه ملی ایران وارد میدان مشق شود تا رئیس‌جمهوری بتواند با ارزش‌های تاریخی این میدان نیز آشنا شود. ‌‌ رئیس‌جمهوری درخواست قدم‌زدن کوتاه در محوطه میدان مشق را به بیش از نیم‌ساعت افزایش داده و همانجا تصمیم به اجرای مصوبه واگذاری 2ساختمان تاریخی در اختیار وزارت خارجه و ساختمان شهربانی به موزه ملی ایران را با هدف تغییر کاربری به موزه و اجرای طرح بر زمین مانده ساماندهی میدان مشق که از دولت دهم مصوبه هیأت وزیران داشت و طی 3دولت گذشته بی‌نتیجه بر زمین مانده بود، گرفت. میدان مشق تهران یک محوطه تاریخی مربوط به دوره قاجار است که در محدوده خیابان‌های امام‌خمینی(ره) و سی‌تیر ‌است. این محوطه تاریخی ۱۲مهرماه سال۱۳۷۷ با شماره۲۱۳۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. میدان مشق مدت کوتاهی نیز در دوره پهلوی اول به باغ ملی تغییر نام یافت. میدان مشق ابتدا منطقه‌ای نظامی بود که برای تمرین رزمی قشون قاجار در دوران فتحعلی‌شاه ساخته شد و پس از آنکه طرح برپایی نخستین باغ همگانی (پارک‌شهر) تهران در زمین‌های درون میدان مشق برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی شد، نام «میدان مشق» به «باغ ملی» در دوران پهلوی اول تغییر یافت.
رئیسی نیز در بازدید از این میدان تاریخی و پیاده‌روی میدان مشق، خطاب به وزیر میراث فرهنگی گفته است که بلافاصله باید مصوبه ساماندهی میدان مشق و توسعه موزه ملی ایران در این میدان تاریخی اجرایی شود و ساختمان دیگری برای استقرار وزارت خارجه درنظر گرفته شود تا ساختمان در اختیار وزارت امور خارجه به همراه ساختمان شهربانی به موزه ملی ایران برای توسعه این موزه تحویل‌شود.

ظرفیت ورود ۱۵میلیون گردشگر خارجی
رئیس‌جمهوری اما پیش از بازدید از میدان مشق تهران و صدور دستور واگذاری سریع بناهای تاریخی این میدان به موزه ملی ایران، در جمع وزیر میراث‌فرهنگی و مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی را مهم و حساس خواند و گفت: «باید مراقب بود که تعیین این حریم، اختلال در کسب‌وکار و معاش مردم ایجاد نکند.»
رئیس‌جمهوری با تأیید برنامه وزارت میراث‌فرهنگی برای توسعه موزه‌ها به یک‌هزار موزه اعلام کرد: این اقدام باعث می‌شود آثار کشف‌شده تاریخی و فرهنگی که نمادهای تاریخ و تمدن غنی و کهن ملت ایران هستند، به جای ماندن در انبارها، در معرض دید مردم و به‌ویژه نسل جوان باشند.
سیدابراهیم رئیسی به موضوع گردشگری نیز اشاره کرد و با اعلام این موضوع که رونق صنعت گردشگری، اقتصاد گردشگری را فعال و در کنار گردش مالی قابل‌توجه و ظرفیت‌های فراوان برای ایجاد اشتغال، بار فرهنگی عظیم نیز دارد، گفت: ظرفیت فراوان برای رسیدن عدد گردشگران خارجی به ۱۵میلیون نفر در سال وجود دارد. ‌ رئیسی گفت: گردشگری خانواده‌محور، لغو روادید گردشگری با کشورهای هدف، تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری با اعطای تسهیلات و امکانات ازجمله اقدامات لازم برای توسعه و رونق گردشگری است.
عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز عصر همان روزی که رئیس‌جمهوری به بازدید از موزه ملی ایران و قدم‌زدن در میدان مشق پرداخت، در جمع خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهوری موافقت کرد تا ۱۰هزار نفر از فعالان صنایع‌دستی بیمه شوند. معاونت صنایع‌دستی نیز مسئول پیگیری آن شد تا با برنامه‌ریزی دقیق، کسانی که در اولویت قرار دارند بیمه شوند.
وی گفت: یکی از خواسته‌های ما از رئیس‌جمهوری درباره توسعه موزه ملی ایران بود. در این موزه ارزشمند آثار و قطعات میلیونی داریم که جایی برای نمایش آنها نیست. رئیس‌جمهوری از مخزن این موزه بازدید کرد و دید که چه اشیایی از نگاه مردم پنهان هستند. بنابراین طرح توسعه موزه ملی داده شد. اما از آنجا که به نتیجه رسیدن پروژه‌های عظیم زمان زیادی می‌برد، از رئیس‌جمهوری خواستیم 2‌بنای مهم در میدان مشق به موزه ملی تعلق بگیرد. ساختمان شهربانی که حدود ۱۰۰هزار مترمربع است برای این موضوع اختصاص داده خواهد شد. همچنین قرار است وزارت خارجه نیز به مکان دیگری منتقل شود. این موضوع تصویب شد و اگر این اتفاق بیفتد، تا حد زیادی مسئله موزه ملی حل می‌شود.
رئیس‌جمهوری هم قول داد برای وزارت خارجه ساختمان دیگری فراهم شود. ساختمان کتابخانه ملی نیز در جای دیگری احداث شده، ولی هنوز ساختمان قبلی به موزه ملی متصل نشده است و تلاش می‌کنیم این موضوع نیز انجام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید