• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 16 مهر 1401
کد مطلب : 173204
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwZnn
+
-

آمار بالای مصدومان زلزله خوی‌؛ امدادرسانی‌ ادامه دارد

زلزله خوی 1126مصدوم و تخریب کامل 112واحد روستایی را در پی داشت

زلزله 5.4ریشتری که ساعت۳:۵۱ روز چهارشنبه، 13مهرماه، حوالی خوی در استان آذربایجان‌غربی را لرزاند، بدون تلفات جانی بود، اما بیش از هزار مصدوم داشت. این زلزله که در عمق 10کیلومتری زمین اتفاق افتاد با خسارت به 12روستا از بخش مرکزی شهرستان خوی باعث تخریب کامل 112واحد روستایی شد.جمعیت‌های هلال احمر در شهرستان‌های خوی، سلماس، چایپاره، تسوج، تبریز، مرند، شبستر و جلفا نیز بلافاصله بعد از وقوع زلزله در مناطق حاضر شدند و در قالب 45تیم همچنان مشغول امدادرسانی هستند.

خانه‌های غیرمقاوم فروریختند
کانون این زمین‌لرزه در 7کیلومتری خوی (بخش دیزج دیز)، ۲۹کیلومتری ایواوغلی و ۳۷کیلومتری تسوج بود و حدود 50مورد پس‌لرزه بیش از 2.5ریشتری داشت. از بین این 3شهرستان، بیشترین آسیب در تخریب واحدهای مسکونی به خوی وارد شد.
مدیرکل بحران آذربایجان‌غربی به همشهری می‌گوید: از وقوع زلزله تا صبح روز جمعه، 45تیم هلال‌احمر ‌همراه ۱۲۰نفر شامل گروه‌های واکنش سریع، جست‌وجو و نجات و... در منطقه مشغول فعالیت هستند.آخرین گزارش تا ساعت 6صبح روز جمعه، تعداد مصدومان زلزله را 1126نفر نشان می‌دهد که 86نفر در مراکز درمانی بستری شده‌اند.12دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس با ۲۶نفر تکنیسین هم به امدادرسانی مشغول‌ هستند.
عباس جعفری، درباره خسارت واردشده به واحدهای مسکونی می‌گوید: 469واحد مسکونی بالای 80درصد خسارت و 992واحد مسکونی بین 20 تا 50درصد خسارت دیده‌اند. ۳۰تیم ارزیاب بنیاد مسکن استان نیز در حال بررسی خسارات این زمین‌لرزه هستند.
به‌گفته استاندار آذربایجان‌غربی، محل وقوع این زمین‌لرزه روی گسل فعال خوی – سیه‌چشمه بوده که در سال‌های گذشته نیز باعث وقوع زلزله شده‌ است.محمدصادق معتمدیان می‌گوید: شهروندان و روستاییان باید با استفاده از تسهیلاتی که از سوی دولت ارائه می‌شود، نسبت به مقاوم‌سازی‌ و بازسازی منازل مسکونی خود اقدام کنند؛ زیرا در جریان زلزله اخیر خوی، واحدهایی که اصول مهندسی را رعایت نکرده و مقاوم‌سازی‌ لازم را نداشتند، آسیب دیدند.

برپایی 2010دستگاه چادر مسافرتی برای زلزله‌زدگان
سرپرست جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی نیز به همشهری می‌گوید: از ساعات اولیه زلزله تا صبح روز جمعه، 2010دستگاه چادر برای زلزله‌زدگان نصب و برپا شده‌است. 3100تخته پتو و 2010متر موکت هم در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته‌است.
شهرام میرزایی ادامه می‌دهد: به تمامی افرادی که از این زلزله متاثر شده‌اند، بسته‌های غذایی 72ساعته داده می‌شود که تا‌کنون 6941بسته غذایی بین زلزله‌زدگان توزیع شده است.
منطقه زلزله‌زده به 3بخش شمال، مرکز و جنوب تقسیم شده و جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی هم 7تیم و 2هزار دستگاه چادر مسافرتی به منطقه اعزام کرده‌اند. ناگفته نماند که تمامی شریان‌های حیاتی شامل آب، برق، گاز و مخابرات در منطقه دایر است.
علاوه بر این، ۲۱خودروی امدادی و یک تیم‌ ۱۴نفره «سحر» هلال‌احمر (ساماندهی حمایت‌های روانی در حوادث و بلایا) در منطقه حضور دارند و اعضای مددکار داوطلب و دیگر تیم‌های سحر از سوی سازمان‌های داوطلبان و جوانان هلال‌‌احمر نیز برای اعزام به منطقه آماده هستند.
وزیر کشور در بازدید روز جمعه از مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌غربی، آواربرداری را با سرعت ارزیابی و بر شروع ساخت‌وسازها با همکاری بنیاد مسکن تأکید کرد.
   
سال98 نیز آذربایجان‌غربی با زلزله 5.7ریشتری در حوالی قطور و نزدیکی شهر خوی مواجه شد. زلزله‌خیز بودن این منطقه برنامه‌ریزی طولانی‌مدت درباره ساخت واحدهای مسکونی مقاوم را می‌طلبد.
یکی از عناصر اصلی در برآورد خطر زلزله، شناخت تاریخ لرزه‌خیزی منطقه است. زمین‌لرزه‌ سال‌های گذشته نشان می‌دهد گسل‌های شمال‌غرب ایران که ناحیه خوی و ارومیه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، شامل 13گسل هستند که یکی از آنها گسل خوی-سیه‌چشمه است. گسل‌های دیگر عبارتند از: گسل تبریز، میشو، صوفیان، سلماس، نخجوان، ماکو، دوستان، شبستر، اشنویه، جنوب نقده، برکشو و گسل اصلی جوان زاگرس. بررسی و مطالعه لرزه‌خیزی آذربایجان‌غربی با توجه به شهرهای ارومیه و خوی که از سوی دانشگاه ارومیه انجام شده، نشان می‌دهد مناطق شمال و شمال‌غربی دریاچه ارومیه، سال‌ها پیش بسیار فعال بوده‌است. مهم‌ترین چشمه‌های لرزه‌زای خطی این گستره در زمین‌لرزه‌های تاریخی خود نشان داده‌اند سامانه گسلی شمال تبریز، تسوج، شمال میشو، سلماس و سیه‌چشمه خوی است که همگی توان لرزه‌هایی بالایی دارند. بررسی زمین‌لرزه‌های تاریخی گستره ارومیه و خوی نشانگر فعالیت بالای لرزه‌ای منطقه است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید