• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 مهر 1401
کد مطلب : 173189
+
-

بسته شدن پرونده برندگان نوبل۲۰۲۲

با معرفی برندگان جایزه نوبل در تمامی رشته‌ها، عملا هیجان این جایزه به پایان رسید و اکنون همه‌‌چیز تنها در انتظار مراسم رسمی اهدای جوایز است که چند وقت دیگر به‌رسم هر سال برگزار می‌شود.
امسال هم برندگان نوبل‌های پزشکی، فیزیک و شیمی مورد توجه خاص رسانه‌ها بودند. این جایزه که به‌وسیله آکادمی سلطنتی علوم سوئد در استکهلم اعلام شد، با پاداش معادل ۱۰میلیون کرون سوئد(۹۰۰هزاردلار) همراه است و به‌طور مساوی میان برندگان هر رشته تقسیم خواهد شد.

نوبل پزشکی برای یک دیرینه‌شناس
اولین جایزه نوبل سال2022 در رشته پزشکی روز دوشنبه به سوانت پبو، دانشمند سوئدی اهدا شد. او دهه‌ها برای استخراج DNA از استخوان‌های 40هزار ساله تلاش کرده که این تلاش‌ها با رونمایی از ژنوم نئاندرتال در سال2010 به اوج خود رسید. جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال۲۰۲۲ به‌دلیل «توالی‌یابی ژنوم انسان نئاندرتال و پایه‌ریزی علم دیرینه‌شناسی» از سوی هیأت داوران بخش پزشکی به این دانشمند ۶۷ساله پالئوژنومی (دیرینه‌شناسی ژنوم و تکامل انسان‌سانان) سوئدی تعلق گرفت.
در رشته شیمی، 3دانشمند برای ابداع راهی برای «جفت و جور شدن» مولکول‌ها با هم مانند قطعات لگو حتی درون جانداران زنده جایزه نوبل۲۰۲۲ را دریافت کردند.

معرفی نخستین برنده دوبل نوبل شیمی
به‌گزارش همشهری، جایزه نوبل شیمی امسال به‌دلیل فعالیت در رابطه با ساختار عملکردی شیمی (کلیک شیمی) و شیمی بیواورتوگونال به این افراد اهدا می‌شود. کارولین برتوزی از دانشگاه استنفورد، مورتن ملدال از دانشگاه کپنهاگ و کارل بری شارپلس از مؤسسه پژوهشی اسکریپس در کالیفرنیا به‌خاطر یافتن و بهره‌بردن از واکنش‌های شیمیایی ساده و زیبا و کارآمدی که برای خلق مولکول‌های پیچیده برای صنعت داروسازی، نقشه‌برداری DNA و ساختن موارد طراحی‌شده برنده جایزه نوبل شیمی شدند.
بری شارپلس ۸۱ساله نخستین نفری است که تاکنون ۲بار برنده جایزه نوبل شیمی شده است. این شیمی‌دان مشهور آمریکایی ۲۱سال پیش برای مطالعاتش درباره واکنش‌های اکسیداسیون فعال شده توسط کاتالیزورهای کایرال، نوبل شیمی را از آن خود کرده بود.

برنده نوبلی که از ایرانی‌ها تقدیر کرده بود
امسال آکادمی جایزه نوبل همچنین الن اسپکت (فرانسوی)، جان.اف.کلوزر (آمریکایی) و آنتون زایلینگر (اتریشی) را به‌عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک سال۲۰۲۲ میلادی اعلام کرد. در بیانیه هیأت داوران آمده است که: این جایزه «برای آزمایش‌ها با فوتون‌های درهم تنیده، اثبات نقض نابرابری‌های بل و پیشگامی در علم اطلاعات کوانتومی» به این 3دانشمند اعطا می‌شود.
سفارت اتریش در تهران ضمن تبریک موفقیت به پروفسور زایلینگر، اعلام کرد: « طی سفر سال۱۳۹۴، پروفسور زایلینگر از دانشگاه شریف بازدید به عمل آورد. او‌ از استعداد دانشمندان ایرانی بسیار تحت‌تأثیر قرار گرفته بود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :