ترافیک پاییزی
مهر ماه که میشود، همهمان عزا میگیریم که چطور باید از کلاف هزار توی گرفت و گیر خیابانهای شهر خلاص شویم. قصه تکراری ترافیک مهر در کلانشهر تهران و باقی شهرهای شلوغ کشور هیچ وقت پایانی ندارد. البته که تهران، با همه بزرگراهها و خیابانها و معابرش، چه مهر ماه باشد چه ماههای دیگر سال، دارد تبدیل به یک پارکینگ بزرگ میشود و ترافیکش، ساعتهای زیادی از وقتمان را میگیرد، اما اوایل پاییز همهچیز انگار بدتر میشود و خب دلیلش هم بازگشایی مدارس و دانشگاههاست.
هر سال چند روزی مانده به شروع مدارس، مسئولان تلاش میکنند با راهکارهایی مثل تغییر ساعت طرح ترافیک، کمی از بار ترافیکی خیابانها کم کنند، اما معمولا این راهکارها هم افاقه نمیکند و مردم همچنان ساعاتی طولانی را در ترافیک میگذرانند. رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ هم با گلایه از ترافیک صبحگاهی و حجم بالای ترددها در معابر شهر تهران گفته: اگر حملونقل عمومی توسعه و افزایش یابد، مسلما از حجم بالای ترافیک کاسته میشود و شهروندان میتوانند درصورت دسترسی به حملونقل عمومی از آن استفاده کنند. به این ترتیب شاهد ترافیک سنگین در سطح معابر نخواهیم بود.حق با جناب رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور است، به شرطی که با افزایش و توسعه حملونقل عمومی، مردم هم از آوردن خودروی شخصی چشمپوشی کنند و اتوبوس و مترو را ترجیح بدهند. خیلیها بهخاطر ایستادن و منتظر اتوبوس ماندن و بعد هم شلوغی داخل اتوبوسها و مترو ترجیح میدهند دور حملونقل عمومی را خط بکشند و بعضی هم کاری به این ندارند که تعداد اتوبوسها زیاد است یا نه، هر جایی که بخواهند بروند، از خودروی شخصی استفاده میکنند و با اینکه از ترافیک مینالند، اما حاضر نیستند تردد با اتوبوس یا مترو را حتی امتحان کنند.با افزایش تعداد اتوبوسهای شهری و واگنهای مترو-که مدیریت شهری قولش را داده- قطعا مشکل گروه اول حل میشود و برای ترغیب گروه دوم به استفاده از حملونقل عمومی هم تنها میشود در این زمینه فرهنگسازی کرد. با افزایش خطوط اتوبوس و ایستگاههای مترو، توجیهشان کرد که خودرویشان را از پارکینگ در نیاورند - مگر در موارد ضروری - و برای کاهش ترافیک شهر کمک کنند.