• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 مهر 1401
کد مطلب : 173150
+
-

سوباسا، اسطوره فوتبال اسپانیا و جهان

فوتبال در اسپانیا به‌شدت منطقه‌ای است تا حدی که کودکان، فقط ستاره‌هایی را الگوی خود می‌دانند که متعلق به ایالت و منطقه خودشان باشد. مثلا کاتالونیایی‌ها طرفداران سینه‌چاک آندرس اینی‌یستا و داوید ویا هستند و مادریدی‌ها، ایکر کاسیاس و فرناندو تورس را روی سرشان می‌گذارند.
با این حال یک فوتبالیست هست که همه در اسپانیا عاشقش هستند و او را الگوی خود می‌دانند؛ هرچند اسپانیایی نیست، و اصلا واقعی هم نیست. این فوتبالیست که الگوی چند نسل از فوتبالیست‌هاست، ســوبــاسا پسر 11‌ساله‌ای است که قهرمان چند نسل از کودکان در سراسر دنیا و به‌خصوص اسپانیا بوده است.
سوباسا که در بخش‌های مختلف دنیا با نام‌های مختلفی ازجمله سوپرکمپئون، اولیور بنجی و کاپیتان ماجد شناخته می‌شود، ‌شخصیتی کارتونی در سریالی است که در سال1981 توسط یوئیچی تاکاهاشی انیماتور ژاپنی تولید شد. سوباسا در ایران با نام فوتبالیست‌ها پخش می‌شد و یکی از محبوب‌ترین سریال‌های کودکان و حتی بزرگسالان بود.
این سریال، زندگی پسری را به نام سوباسا اوزارا روایت می‌کند که می‌خواهد وقتی بزرگ شد، یک فوتبالیست حرفه‌ای شود. راه او، به سائوپائولو در برزیل و بعدا بارسلونا در اسپانیا کشیده می‌شود و بی‌دلیل هم نیست که این سریال، در هر 2کشور به‌شدت محبوب است. این سریال با وجود اینکه صحنه‌هایش چندان منطقی نیست و برخی حرکات بازیکنانش، قوانین فیزیک ازجمله گرانش را به چالش می‌کشند، به‌شدت محبوب است و 80میلیون کپی از آن فروخته شده است. در همه این سال‌ها، ‌سوباسا در کشورهای زیادی تبدیل به الگو شده است. به‌صورت شگفت‌انگیزی  برخی از بزرگ‌ترین ستاره‌های فوتبال اسپانیا و دنیا، اعتراف کرده‌اند که به عشق سوباسا و ماجراهایش فوتبالیست شده‌اند. برخی از این ستاره‌ها، لوکاس پودولسکی مهاجم سابق تیم ملی آلمان و الساندرو دل‌پیه‌رو ستاره سابق ایتالیا و الکسیس سانچز ستاره شیلیایی سابق بارسلونا هستند. اما احتمالا سوباسا در هیچ کشوری به اندازه اسپانیا، ستاره‌ساز نبوده است؛ برخی از بهترین ستاره‌های اسپانیا، مثل فرناندو تورس و آندرس اینی‌یستا و داوید یا ستاره‌های سابق تیم ملی اسپانیا اعتراف کرده‌اند که با دیدن سوباسا فوتبالیست شده‌اند. تورس یک‌بار در این‌باره گفته است: «من عاشق این کارتون بودم و به‌خاطر آن فوتبالیست شدم. من همیشه می‌خواستم اولیور (نام کاراکتر سوباسا در اسپانیا) باشم.»

  یا و تورس، در انتهای فوتبال خود به لیگ ژاپن آمدند و همین حالا  اینی‌یستا هم کاپیتان تیم ویسل کوبه ژاپن است. اما چرا سوباسا در اسپانیا این قدر محبوب شد؟ در دهه 80‌تلویزیون دولتی اسپانیا فقط 2 شبکه داشت و کارتون‌ها معمولا صبح و یا بعد ا‌زمدرسه پخش می‌شدند. اما مدیر یکی از شبکه‌ها، ریسک بزرگی کرد و سریال سوباسا را درست پیش از زمان خوردن شام پخش کرد. این کار یک موفقیت بزرگ بود و ال‌پائیس در سال1990 در مقاله‌ای نوشت که این سریال، 26.3درصد مخاطب ملی را پای تلویزیون می‌نشاند. فردای پخش سریال، کودکان د‌ر مدرسه فقط درباره اتفاقات قسمتی که دیشب دیده بودند صحبت  و بازی‌های سوباسا و هم‌تیمی‌هایش را تحلیل می‌کردند.
بعضی از این بچه مدرسه‌ای‌ها در آن سال‌ها، به ستاره‌های فوتبال در دهه‌های بعد تبدیل شدند و بارها از عشق و علاقه‌شان به کاپیتان سوباسا صحبت کردند.
یکی از آنها اینی‌یستاست که حالا رابطه‌ای عمیق با سریال محبوب دوران کودکی‌اش دارد. او اخیرا در مراسم رونمایی از یک ایستگاه قطار با تم سوباسا شرکت کرده است. او درباره سوباسا گفته است: «من سبک خاص بازی سوباسا را به یاد دارم و خوشحالم در ژاپن، جایی که این کارتون ساخته شده بازی می‌کنم.»
تیم فعلی او، در سال‌های اخیر همیشه بازیکنان و کادر فنی اسپانیایی داشته است و همه آنها از عاشقان سوباسا بوده‌اند.
سوباسا البته ستاره‌های دیگری را درکشورهای دیگر هم درگیر خود کرده است. یکی از آنها، کیلیان امباپه ستاره تیم ملی فرانسه و پاری‌سن‌ژرمن است که قراردادی تجاری با شرکت تولیدکننده سوباسا دارند. او حتی زندگی‌نامه خود را به سبک کارتون سوباسا منتشر کرده است. کارشناسان می‌گویند: یکی از دلایل محبوبیت بی‌نظیر سوباسا در دنیا، این است که به طرز شگفت‌آوری بارها و بارها پخش شده است و چند نسل از کودکان با آن خاطره دارند. این سریال، ‌همچنان محبوب است و احتمالا در آینده فوتبالیست‌های بیشتری از تأثیرگذاری کاپیتان سوباسو روی زندگی حرفه‌ای خود صحبت خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید