• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 12 مهر 1401
کد مطلب : 173041
+
-

برگزاری همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی

همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور توسط پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی شنبه( ۲۳ مهرماه جاری) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. نظر به ضرورت «اصلاح و ارتقای ساختار نهادهای فرهنگی کشور» و پیرو تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی، پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه همایش ملی با عنوان «منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» را با همکاری دستگاه‌های فرهنگی مرتبط، همچون سازمان صداوسیما، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شورای فرهنگ عمومی در روز شنبه مورخ ۲۳ مهرماه جاری در دو بخش صبح و عصر (۸ تا ۱۸) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌کند.
افتتاحیه این همایش در نوبت صبح با حضور و سخنرانی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد(رئیس و مؤسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)، مسعود اسماعیلی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی(دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی)، حجت‌الاسلام محمد قمی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی) و پیمان جبلی (رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۲ ظهر ادامه خواهد داشت.
4 محور اصلی همایش «منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» عبارتند از:
الف) هویت ساختار انقلابی فرهنگ ب) نقَادی ساختار فرهنگی کنونی ج) وضعیت مطلوب ساختار فرهنگی کشور د) چگونگی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور
همچنین نوبت عصرگاهی این همایش در قالب میزگردهای تخصصی در محورهای: بازخوانی وضع ساختاری کنونی، طراحی وضع ساختاری آرمانی، سازکارهای بازسازی انقلابی در ساختار و موضوعات میزهای تخصصی نیز متشکل از: ساختار فرهنگی و نهاد دین، ساختار فرهنگی و نهاد خانواده، ساختار فرهنگی و مردم، ساختار فرهنگی و رسانه و فضای مجازی، ساختار فرهنگی و نهاد تعلیم و تربیت و ساختار فرهنگی و نهاد دولت برگزار خواهد شد.

فلسفه شادی

کتاب «فلسفه شادی» نوشته لورین به‌سر با ترجمه ناصر مؤمنی توسط نشر لگا منتشر شد. اصل این کتاب در سال 2021از سوی انتشارات راتلج منتشر شده است. این کتاب نه‌تنها فلسفه شادی، بلکه جنبه‌های علمی، اقتصادی و سیاسی شادی را پوشش می‌دهد و موضوعات عملی مربوط به این مسئله را که چگونه می‌توان شادتر بود با رویکردهایی نو از نظر می‌گذراند. کتاب حاضر برای کلاس درس و محققانی که می‌خواهند در این زمینه بیشتر تحقیق کنند و کسانی که تمایل دارند تا هنرمندانه اندیشیدن در مورد شادی را بیاموزند، مناسب است.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «برای بیشتر ما مفهوم «شادی» یک امر اسرارآمیز است. گاهی اوقات در تخیلات و تأملاتمان بسیار به شادی می‌اندیشیم: آیا این شغل باعث خوشحالی من می‌شود؟ آیا انتخاب این شخص به‌عنوان شریک زندگی من را خوشحال می‌کند؟ آیا خوردن آن کیک شکلاتی باعث خوشحالی من می‌شود؟ همچنین در آن لحظه‌هایی که غرق اندیشه هستیم، وقتی می‌پرسیم «آیا خوشحالم»، به شادی می‌اندیشیم… واقعیت این است که فهم اینکه آیا شغلی جدید باعث خوشحالی من می‌شود یا نه دشوار است. برای بسیاری از ما شادی همچون خط و مرز نهایی عمل می‌کند: در پایان روز فقط می‌خواهیم که خوشحال باشیم. ما شادی را برای خودمان و خانواده و دوستانمان می‌خواهیم. اگرچه می‌دانیم که شادی ممکن است به تنهایی حائز اهمیت نباشد، به سختی می‌توانیم کسی را بیابیم که واقعاً معتقد باشد شادی امری بی‌اهمیت است. در ضمن اگر به چنان کسی برخوردیم به‌شدت گیج شده و تقریباً نگران او می‌شویم: چه‌کسی معتقد است که شادی چیز خوبی نیست؟»
کتاب «فلسفه شادی» از سری مجموعه معنای زندگی نوشته لورین به‌سر به ترجمه ناصر مومنی در 262صفحه به بهای 118هزار تومان از سوی نشر لگا منتشر شده است.

روایت مدرسه دوباتن از اعتماد به نفس

نشر کرگدن به‌تازگی کتاب دیگری از مجموعه مدرسه زندگی با عنوان «اعتماد به نفس: به روایت مدرسه دوباتن» اثر آلن دوباتن و ترجمه صفورا رهبری را با شمارگان هزار نسخه، در ۱۱۲ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر و به بازار نشر کشور عرضه کرده است. مدرسه زندگی یک مؤسسه آموزشی با تمرکز بر زندگی بهتر و عاقلانه‌تر است که در سال 2008توسط فیلسوف آلن دوباتن با همکاری تعدادی از نویسندگان و هنرمندان تأسیس شد. در معرفی کتاب آمده است: «خبرهایی درباره موفقیت از درودیوار می‌بارد و همه این خبرها دست‌به‌دست هم داده‌اند تا موفقیت را آسان‌تر از چیزی که واقعاً هست جلوه دهند و بنابراین، بی‌آنکه خبر داشته باشیم، اعتمادبه‌نفسی را که می‌توانیم در مقابله با موانع در خودمان ایجاد کنیم ویران می‌کنند. آدم‌های جدی معمولاً از اهمیت اعتمادبه‌نفس غافل‌اند: وقت خیلی زیادی صرف می‌کنیم تا مهارت‌های فنی بیاموزیم و وقتی بسیار اندک صرف می‌کنیم تا تنها قابلیتی را که کمک می‌کند از آن مهارت‌ها در زندگی استفاده کنیم به‌کار ببندیم. راه رسیدن به اعتمادبه‌نفسِ بیشتر این نیست که به‌خودمان اطمینان بدهیم‌ شأن و منزلتی داریم، بلکه این است که با مسخره بودن محتوم ذاتمان سازگار شویم. راه رسیدن به اعتمادبه‌نفس بیشتر با اجرای این آیین آغاز می‌شود که هر روز صبح به‌طور جدی، قبل از اینکه روزمان را آغاز کنیم و از خانه بیرون برویم، به‌خودمان بگوییم آدمی بی‌شعور، کودن، احمق و خنگ‌ایم. آن‌وقت یکی دو تا حماقت بیشتر دیگر زیاد مهم نیست.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید