• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172918
+
-

تهران پایتخت فیلم کوتاه تهران

ترکیب آثار حاضر در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌مرور مشخص می‌شود

جشنواره
تهران پایتخت فیلم کوتاه تهران

سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران که به‌مرور ترکیب فیلم‌های حاضر در آن مشخص می‌شود قرار است امسال با شور و هیجان بیشتری برگزار شود. بعد از 2سال کرونا که فستیوال فیلم کوتاه تهران را هم مثل بقیه جشنواره‌های سینمایی تحت‌الشعاع قرار داده بود، قرار است دوباره عاشقان فیلم کوتاه با خیالی آسوده گرد هم بیایند. جایی که همیشه محل کشف استعدادهای تازه بوده است.
برگزاری فستیوالی برای عرضه و نمایش فیلم‌های کوتاه به دهه50 بازمی‌گردد. از دورانی که فیلم‌های آماتوری 8 و 16 میلیمتری در جشنواره سینمای جوان استانی به‌نمایش درمی‌آمدند زمان زیادی می‌گذرد. سال1361 در اولین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر فیلم‌های کوتاه در بخش آماتوری به‌نمایش در‌آمدند و در سال‌های بعد جشنواره سینمای جوانان در 3بخش فیلم، عکس و فیلمنامه، یکی از خاطرات سینمایی مهم علاقه‌مندان فیلم کوتاه در دهه‌های 60 و 70 را رقم زد. جشنواره‌ای که بعدها عنوان بین‌المللی هم یافت و از سال1382 با عنوان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دور تازه‌ای را آغاز کرد. حالا سال‌هاست که تهران پایتخت فیلم کوتاه شده است. جایی که هزاران فیلمساز از ایران و سراسر جهان متقاضی حضور در آن هستند.
پس از اعلام آثار بخش‌های داستانی و مستند پذیرفته‌شده در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، دیروز اسامی فیلم‌های بخش سینمای اقتباسی هم معرفی شد تا ترکیب آثار جشنواره سی‌ونهم به‌مرور مشخص شود.

جشنواره فیلم کوتاه یک دورهمی خوب است
آرش صادقی، مدیر فیلمبرداری در گفت‌وگو با مهر با اشاره به حضور فیلم‌های کوتاه در جشنواره‌های بین‌المللی و تأثیر جوایز بین‌المللی و گسترش همکاری در سطح جهانی گفت: پیش از هر چیز باید یادآوری کنم که رسالت هنر جدای مباحث سیاسی است و باید به این مسئله به‌خصوص در حوزه سینما توجه کرد. درست است در برخی از فستیوال‌ها به‌دلیل موقعیت‌هایی که جامعه ایران در آن قرار دارد، تعدادی از تصمیم‌ها و سیاست‌ها را دنبال می‌کنند اما در مجموع می‌توان گفت که طی سال‌های گذشته کمیت و کیفیت آثاری که به فستیوال‌ها ارائه می‌شود بسیار لحاظ می‌شود.
وی که تا امروز جوایز بین‌المللی همچون جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره فیلم استانبول، جشنواره فیلم هندوستان و جشنواره فیلم امریکن گلدن پیکچرز را دریافت کرده است، بیان کرد: در واقع نمی‌توان گفت که جوایزی که طی سال‌های اخیر در رشته‌های مختلف توسط فستیوال‌های بین‌المللی ارائه می‌شود به‌دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی ایران است، بلکه در بخش داوری حساسیت‌های بسیاری در زمینه آثار مورد داوری وجود دارد.
این مدیر فیلمبرداری توضیح داد: به‌عنوان مثال طی سال‌های اخیر با توجه به جوایزی که از فستیوال‌های بین‌المللی دریافت کرده‌ام متوجه شدم که به نکاتی در فیلم‌ها توجه می‌کنند که نشان‌دهنده داوری حرفه‌ای در این فستیوال‌هاست. مهم‌ترین نکته در دیده شدن فیلم‌ها چه در سینمای بلند و چه کوتاه، قصه مناسب است. یعنی اگر فیلم یک قصه خوب داشته باشد تأثیر بسیار زیادی در دیده شدن کارگردانی، فیلمبرداری و بخش‌های دیگر دارد. البته برخی نیز معتقدند که جوایز بین‌المللی در سینما کاملاً سیاسی است اما من چنین نگاهی ندارم. تأکید می‌کنم که شاید در برخی از فستیوال‌های خاص این اتفاق رخ دهد اما در شکل کلان چنین روندی وجود ندارد و بیشتر جنبه هنری آثار در فستیوال‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. در عین حال داوران بسیار هوشمند و آگاه هستند. به‌عنوان مثال به جزئیات کار فیلمبردار با دوربین و چگونگی فیلمبرداری توجه می‌کنند.
صادقی با اشاره به اینکه نکته جالبی که وجود دارد این است که فیلم کوتاه در فستیوال‌های بین‌المللی بهتر دیده می‌شود، گفت: فستیوال‌های بین‌المللی به خوبی به این نوع از سینما بها می‌دهند و می‌توان گفت که فیلم کوتاه برای خود سر و شکل زیبایی در سطح بین‌المللی پیدا کرده است و همین باعث ایجاد اتفاقات خوب به‌خصوص در بخش فنی می‌شود. یکی از نکات مثبتی که در زمینه جوایز بین‌المللی به‌خصوص در حوزه‌هایی چون فیلمبرداری، صداگذاری، تدوین و ... وجود دارد این است که هنرمندان فعال در این عرصه با حضور و دریافت جایزه‌های بین‌المللی در سطح جهانی شناخته می‌شوند. همین باعث ایجاد تعامل میان ما و فیلمسازان خارجی می‌شود و نتیجه چنین تعاملی کسب تجربه‌های بیشتر برای هردو طرف است.
 
معرفی داوران و آثار راه یافته به بخش مستند «فیلم کوتاه تهران»
اعضای هیأت انتخاب و داوری و فیلم‌های راه‌یافته به بخش مستند سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند. اسامی داوران و ۱۳ فیلم مستند راه‌یافته به رقابت این رویداد بین‌المللی اعلام شد. داوران بخش مستند این دوره از جشنواره عبارتند از محمدصادق اسماعیلی، عطیه زارع، یاسر فریادرس، حسن نقاشی، سیدمازیار هاشمی.
همچنین فیلم‌های راه یافته به این بخش به‌ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:
  «آخرین آرزوی سیروس» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سجاد ترابی از تهران
  «امتحان تاریخ» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کاوه حدادی از بروجرد
  «امیر» به کارگردانی داوود میرزابیگی و تهیه‌کنندگی رسول احمدی از کرج
  «اویر» به کارگردانی کورش فرزانگان و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر بندرانزلی و کورش فرزانگان
  «به من اشاره کن» به کارگردانی فرح زارع‌مهرجردی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران و فرح زارع مهرجردی از تهران
  «پناه به دریا» به کارگردانی کامران رحیمی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران، کامران رحیمی و محمدرضا وجدی از بوشهر
  «روزگار مفید» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن عسکری‌زاده از تهران
  «سوری» به کارگردانی سولماز علیزاده و تهیه‌کنندگی علی خوشبخت از کرج
  «شازده حمام» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی احمد صراف یزد از یزد
  «گالش منزل» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی شهاب‌الدین از تهران
  «لوورخانه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی شروین وحدت و پیام عزیزی از تهران
  «مای‌سا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علیرضا صبوری از گرگان
  «من زنده برگشتم» به کارگردانی مجتبی حیدری و تهیه‌کنندگی مجتبی حیدری و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از تهران
  سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید