• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172830
+
-

ششمین شنبه امید و افتخار به آغاز ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی در 4منطقه اختصاص یافت

خانه‌سازی به پیروزی رسید

شهردار تهران: شنبه‌های امید و افتخار همه ابعاد نیازهای مردم را هدف‌گذاری کرده است/رئیس شورای شهر تهران: از طریق اعطای وام‌های کم‌بهره و تسریع در صدور پروانه به نوسازی شهر کمک می‌شود

گزارش
خانه‌سازی به پیروزی رسید

کلنگ احداث ساخت 10هزار واحد مسکونی جدید برای 4منطقه تهران دیروز از شرقی‌ترین نقطه محله پیروزی در منطقه 13به زمین خورد؛ یعنی در مجموعه جنگ‌افزارسازی ساصد. به این ترتیب با تفاهم میان شهرداری تهران و نیروهای مسلح، خانه‌هایی جدید ساخته می‌شوند تا به کمک حل مشکل تامین مسکن بیایند. این خانه‌ها در قالب قرارگاه مسکن شهرداری احداث می‌شوند که شهرداری نقش تسهیلگر و نه مجری را در آن ایفا می‌کند.
به گزارش همشهری، آیین آغاز عملیات عمرانی ساخت بیش از ۱۰هزار واحد مسکونی در مناطق مختلف شهر تهران با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، علی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی، مهدی چمران و پرویز سروری، رئیس و نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سیداحمد علوی، سیدمحمد آقامیری و مهدی پیرهادی، دیگر اعضای شورای اسلامی شهر تهران، حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مهدی هدایت، سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران، شهرداران مناطق 13و 21و همچنین نمایندگانی از ارتش در مجموعه جنگ‌افزارسازی ساصد واقع در خیابان پیروزی (شهیدکلاهدوز) برگزار شد. صنایع جنگ افزار‌سازی‌ وزارت دفاع (ساصد) در منطقه13و تقاطع بزرگراه امام علی و خیابان پیروزی، در محدوده‌ای نسبتا شلوغ و پرترافیک واقع شده است. بخش غیرفعال جنگ‌افزار‌سازی‌ ساصد به مساحت 17هکتار با نصب داربست و پوشش از بخش‌های دیگر این پادگان جدا شده است. فضای سبز قابل توجه و سوله‌ها و ساختمان‌هایی مانند «شهربانی تهرانپارس» که دارای ارزش و قدمت تاریخی هستند در این مجموعه جلب توجه می‌کنند. در این میان، با اعلام شهردار تهران و دیگر مدیران شهری تمام فضای سبز موجود و ساختمان‌های دارای ارزش تاریخی در این پروژه به‌صورت کامل حفظ خواهند شد. در این مراسم پس از سخنرانی و صحبت‌های مدیران شهری و همچنین شروع ساخت مسکن به‌صورت برخط در مناطق 4، 22و یک، کار ساخت واحد‌های مسکونی با تخریب یکی از ساختمان‌های فرسوده به‌صورت رسمی آغاز شد.

2060 خانه در ۶ هکتار
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در مراسم روز گذشته با تشکر از وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای همکاری با مدیریت شهری گفت: «آرزومندم شنبه‌های امید و افتخار که به همت و اراده شورای شهر دنبال می‌شود، بتواند لبخند بر لبان مردم بنشاند؛ هر چند هرچه تلاش کنیم نمی‌توانیم گوشه‌ای از بزرگی‌های مردم را جبران کنیم؛ مردمی که با افتخار هر امتحانی را پشت سر می‌گذارند. تعامل وزارت دفاع و نیروهای مسلح با مدیریت شهری آنقدر خوب است که منجر به پیشبرد گشایش‌های جدی در سطح شهر می‌شود؛ مثلا با تفاهم در پادگان جی امکان باز کردن یکی از گره‌های کور غرب تهران فراهم شد. امروز نیز با تفاهم جدی در این نقطه از شهر، از ۱۷ هکتار مجموعه جنگ‌افزارسازی، ۱۱هکتار آن به فضاهای عمومی اختصاص پیدا خواهد کرد و چهره دیگری از شهر در این نقطه به نمایش درخواهد آمد. همچنین ساخت ۲هزار و ۶۰‌واحد مسکونی در ۶هکتار این مجموعه با تامین همه سرانه‌های هفت‌گانه اتفاق بزرگی است که نوسازی و الگوی گشایش برای منطقه خواهد بود. همچنین در آستانه بررسی موضوع مورد تفاهم در دوشان تپه در کمیسیون ماده 5هستیم که آن اتفاق نیز بن‌بست‌های مرتبط با منطقه در خیابان‌های پیروزی و دماوند را خواهد شکست.»

گره از ساخت‌وساز تهران باز می‌کنیم
زاکانی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های دوره جدید مدیریت شهری مسئولیت‌پذیری است؛ امری که اساس انقلاب و آموزه‌های دینی ما به‌عنوان یک بنیان در حوزه خدمت آن را مورد تأکید قرار داده است، گفت: «وقتی بسته موضوعات خدمتی که در هر شنبه افتتاح می‌شود و
۸۰ درصد آن اختتام پروژه و ۲۰ درصد آن شروع است را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که همه ابعاد نیازهای مردم را هدف‌گذاری کرده است. برهم‌انباشتگی مشکلات آنقدر زیاد است که اراده بلند و گام‌های بلندی را می‌طلبد؛ لذا افتخار می‌کنیم که در دوره‌ای که دولت انقلابی، فعال و تلاشگر در عرصه‌های مختلف کشور است و مجلس و همه دست‌اندرکاران کشور در مسیر خدمتگزاری گام‌ برمی‌دارند، ما هم بتوانیم پیشران این تحولات قرار گیریم. کوشش‌هایی که در سازمان نوسازی ما در ایجاد مسکن و الگوهای جدید آن دنبال می‌شود یکی از اجراهای این بسته خدمتگزاری و مسئولیت‌پذیری است. در قرارگاه مسکن برای هر منطقه مابازا تعیین و بنا شده که گره از ساخت‌وساز تهران باز  ‌کنیم. سیاست‌های ابلاغی گذشته، گره بر گره‌های زندگی مردم زده بود؛ لذا در این دوره تلاش شد که با کاهش زمان صدور پروانه خدمت عمومی برای کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند فراهم شود؛ چراکه هر ۶ ماه کاهش زمان صدور پروانه، یک دوره خواب پول را به سرمایه‌گذار برمی‌گرداند. تلاش شد که این‌ بازه روزبه‌روز کمتر شود و ما شاهد باشیم که در حداقل زمان، صدور پروانه انجام می‌شود.»

 جزئیات افزایش طبقات در بافت فرسوده
شهردار تهران با بیان اینکه تلاش ما معطوف به این شده است که بتوانیم در ارائه مشوق‌ها و خدماتی که برای مردم جذابیت برای ساخت ایجاد می‌کند، نسبت به افزایش طبقات نیز توجه کنیم، گفت: «درخصوص ماده ۱۵ و افزایش طبقات در بافت‌های فرسوده، بین ۵۰ تا ۱۰۰‌متر مجوز ساخت ۴طبقه داده می‌شود و بالای ۱۰۰متر یک طبقه تشویقی و بالای ۴۰۰ متر به شرط تامین معبر ۸متری، 2طبقه تشویقی داده خواهد شد. اگر مجموعه‌ای در یک معبر بن‌بست به ساخت اقدام کند، آن فضا به محیط ساخت آنها اضافه شده و ناظر به سرانه‌های تأمینی در بافت فرسوده نیز یک توجه ویژه‌ای می‌شود.»
زاکانی اضافه کرد: «کاهش صدور پروانه در شهر از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ یک سقوط و به معنای فرسوده‌تر شدن شهر و ایجاد مشکلات برای شهروندان بود؛ بنابراین باید این گره‌ها باز و تشویق‌ها ارائه و این مسیر هموار شود. توجه ما معطوف به ساختن یک مجموعه الگوست که همه سرانه‌ها را داشته باشد و هویت معماری ما را در کنار آسایش و امنیت و یک چشم‌نوازی خوب و هویت مبتنی بر سبک زندگی درست و معماری ایرانی- اسلامی نمایان کند؛ بنابراین شهرک‌سازی‌ الگو را نیز در دستور کار قرار دادیم که چند مورد از این شهرک‌ها در حال طراحی است.»
شهردار تهران در پایان با اشاره به بی‌توجهی به بافت‌های فرسوده در کشور طی سال‌های گذشته، گفت: «سرمایه‌گذاری در نقاط جدید درصورت نیاز خوب است، اما اولویت اصلی ما بافت‌های فرسوده‌ای است که تهدید جان مردم به‌حساب می‌آید؛ ضمن اینکه در بافت فرسوده همه امکانات و اقتضائات ساخت وجود دارد و به ایمنی شهر نیز کمک می‌کند. باید این آرزو را که ۶۶سال طول بکشد که یک نفر صاحب خانه شود یا ۶۵درصد حقوق یک فرد برای مسکن هزینه شود را منتفی کرده و به جای آن تهیه مسکن را به یک واقعیت دست‌یافتنی تبدیل و شرایط نرخ مسکن را تعدیل کنیم تا مسکن از شرایط کالای سرمایه‌ای خارج شود.»

باید در نوسازی به مردم کمک شود
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم دیروز با بیان اینکه باید حرکت سازنده‌ای که در تهران آغاز شده سرعت بیشتری به‌خود بگیرد، گفت: «در بحث صدور پروانه به جایی که باید نرسیده‌ایم و باید به جایی برسیم که صدور پروانه مشکلی برای سازندگان ساختمان به‌وجود نیاورد و این پروانه‌ها با سرعت مطلوب صادر شود. ما در ایران در زمینه معماری حرف برای گفتن داشتیم و داریم. ما مبدع مواردی مانند گنبد و طاق‌های طولانی و تاسیساتی مثل قنات بودیم؛ بنابراین باید بتوانیم مردم را تشویق و ترغیب به ساخت‌وساز و کار را برای آنها تسهیل کنیم.» او با اشاره به اینکه توان مالی پایین بوده که بافت‌های قدیمی ما را به بافت فرسوده تبدیل کرده، افزود: «باید در بحث ساخت‌وساز و نوسازی از طریق اعطای وام‌های کم‌بهره و تسریع در صدور پروانه به مردم کمک شود. بیشتر از سهم 10درصدی در نوسازی تلاش شده، اما به‌دلیل گسترش بافت فرسوده نیاز به تلاش بیشتر در این زمینه وجود دارد.»

بسته شدن قرارداد ساخت ۲۲۰هزار واحد
حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری نیز با بیان اینکه قرارگاه مسکن تهران با تدبیر شهردار تهران در جهت تحقق منویات رهبری با ۴ هدف راه‌اندازی شده، گفت: «نخستین هدف رفع موانع ساخت مسکن، دومین هدف کاهش زمان صدور پروانه ساخت، سومین هدف نوسازی بافت فرسوده و چهارمین هدف نیز بهبود وضعیت مسکن در شهر تهران است. تا‌کنون قرارداد ساخت ۲۲۰ هزار واحد مسکونی با مجموعه‌های مختلف دولتی و خصوصی منعقد شده است. همچنین در قرارگاه امروز نیز کلنگ ساخت بیش از ۱۰هزار واحد مسکونی به زمین زده شد.» به‌گفته او 3مدل برای ساخت مسکن دنبال می‌شود: 1. زمین و پروانه از شهرداری ساخت از شریک، 2. زمین و ساخت از شریک و صدور پروانه از شهرداری و 3. زمین و ساخت و پیگیری صدور پروانه با شریک و رفع موانع و توافقات از شهرداری تهران. صارمی همچنین اعلام کرد که در پروژه واحدهای مسکونی جدید منطقه 13، 65درصد از سرانه‌های عمومی این منطقه تامین می‌شود و در قدرالسهم ارتش نیز بخشی به تامین سرانه‌های عمومی اختصاص داده می‌شود تا معضل رکود مسکن را حل کنیم.» حدود ۲۰۰هزار پلاک فرسوده در شهر تهران داریم که می‌توان چند صد هزار مسکن در این پلاک‌ها تولید کرد.

مکث
خسارت به 43 اتوبوس، 54 ایستگاه و 25خودروی آتش‌نشانی

شهردار تهران در حاشیه آیین آغاز ساخت بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی- قرارگاه جهادی مسکن در گفت‌وگو با خبرنگاران و رسانه‌ها  درباره خسارت‌های وارد شده به شهرداری تهران در ناآرامی‌های اخیر گفت: «یکی از نکاتی که دائم بیان می‌کنم، این است که این ظلم مضاعفی به مردم شهر تهران است که یک عده‌ای اعتراض را تبدیل به آشوب می‌کنند و آن را به جان مردم تسری می‌دهند. در این مدت ۴۳ دستگاه اتوبوس شهری، ۵۴ ایستگاه اتوبوس و ۲۵ دستگاه خودروی آتش‌نشانی شهر تهران دچار آسیب شد که یک دستگاه از خودروهای آتش‌نشانی به‌طور کامل در آتش سوخت. یکی از اتفاقات زشت اعتراضات اخیر این بود که اغتشاشگران متعرض به پاکبانان و آمبولانس‌ها شدند. ما تمامی خسارت‌ها و مشکلات پیش آمده را جمع‌بندی کرده‌ایم و قرار است به دستگاه قضایی منتقل کنیم.»
علیرضا زاکانی در پاسخ به این سؤال که چرا شهرداری تهران با توجه به اتمام مهلت قانونی دستگاه‌ها برای پیوستن به سامانه پنجره جهت ارائه خدمات عمومی هنوز متصل نشده است، گفت: «ما از قبل در سامانه شفافیت حضور پررنگ داشته‌ایم و هم ناظر به سامانه پنجره واحد هستیم و قبل از اتمام موعد مقرر به وزارت ارتباطات اعلام کردیم و منتظر هستیم این تعامل و پیوستگی از سوی وزارت مربوطه اعلام شود. درواقع آنچه باید از سوی شهرداری تهران انجام شود، صورت پذیرفته است.»



این خبر را به اشتراک بگذارید