• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 مهر 1401
کد مطلب : 172647
+
-

فراغت و سلامتی به‌وقت سالمندی

اداره سلامت شهرداری تهران به مناسبت هفته ملی سالمندان برنامه‌هایی را با شعار «سالم پیر شویم» پیش‌بینی کرده است

9مهرماه، آغاز هفته ملی سالمندان است و به همین مناسبت بازدید از سکوی دید و مجموعه گردشگری فرهنگی برج میلاد برای شهروندان سالمند (بالای 65سال) روز شنبه از ساعت 9تا 15رایگان است. فرصتی که سالمندان می‌توانند لحظات خوشی را در کنار همسالان و دوستانشان سپری کنند. در طول هفته هم برنامه‌های ویژه‌ای با شعار «سالم پیر شویم» توسط اداره کل سلامت شهرداری تهران پیش‌بینی‌شده است تا جهان‌دیدگان اوقات فراغت خود را همراه با توصیه‌های سلامتی غنی‌سازی کنند.
به گزارش همشهری، شورای جهانی سالمندی از سال ۱۹۸۲ در سازمان ملل شروع به کار کرد و ۸ سال بعد با تصمیم این شورا روز اول اکتبر را روز جهانی سالمندان نامید. باتوجه ‌به اینکه جمعیت بالاتر از 60سال کشور بیش از 9میلیون نفر است، هفته‌ای به سالمندان اختصاص ‌داده‌ شده تا فرصتی باشد برای خدمت‌رسانی به این افراد که کوله‌باری از تجربه هستند. براساس آمارها جمعیت سالمندی کشور از 5درصد به 10درصد رسیده و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که سال 1420این رقم دوبرابر شده و به 20درصد می‌رسد. از این‌رو توجه به قشر سالمندان و برنامه‌ریزی در راستای افزایش نشاط و بهبود کیفیت زندگی آنها امری لازم و ضروری است.

پایتخت با 900هزار سالمند
براساس آخرین سرشماری (مربوط به سال 95)، حدود 10.5درصد جمعیت تهران یعنی 917هزار و 438نفر سالمند هستند. کسانی که به‌دلیل کهولت سن و ضعف‌های جسمانی قادر به انجام برخی از کارها نیستند اما شهروندان همین شهرند و باید از حقوق شهروندی بهره‌مند شوند. سالمندان مانند سایر افراد نیاز به لحظات خوش فراغت، تفریح و سرگرمی و حتی شرکت در برخی از دوره‌های آموزشی دارند. تجربه‌های آنها می‌تواند مانند چراغی روشن‌کننده مسیر آینده جوانان باشد و ازاین‌رو لازم است در نخستین گام، شکاف میان نسل‌ها (سالمندان، نوجوانان و جوانان) از بین برود. اجرای برنامه‌های فراغتی با حضور دو نسل (پدربزرگ و مادربزرگ همراه با نوه) راهکار مناسبی برای کاهش این شکاف است. اقدامی که در دستور کار اداره سلامت شهرداری تهران قرار گرفته و آنطور که حمید صاحب، مدیرکل این اداره عنوان کرده: «باتوجه ‌به افزایش جمعیت سالمندان در کشور و خاصه در تهران در راستای ارتقای سلامت اجتماعی، مشارکت و نشاط سالمندان برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی‌ای پیش‌بینی‌ شده است که امسال با شعار «سالم پیر شویم» اجرا می‌شود.» برگزاری رقابت‌های نشاط سالمندی در قالب بازی‌های فکری و... با حضور 1200تیم متشکل از سالمندان 60سال به بالا، برگزاری دوشنبه‌های سالمندی و تعیین یک روز ویژه سالمندان و ارائه خدمت پزشکی و سلامتی مانند تست فشار، قند خون و... ارائه خدمات ورزشی، فرهنگی و تسهیلات حمل‌ونقل به سالمندان در قالب کارت منزلت، برپایی بازارچه از توانمندی‌های سالمندان و... برخی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده هستند.

کاهش انزوای سالمندی در مراکز فر آهنگ
هسته‌ای شدن خانواده‌ها، زندگی در آپارتمان‌های کوچک، هزینه بالای پرستارهای خانگی، شاغل بودن زن و مرد و... مواردی هستند که زمینه را برای راه‌اندازی مراکز روزانه نگهداری از سالمندان (مراکز فر آهنگ) فراهم کرده‌اند. حمید صاحب در راستای تأیید این موضوع تأکید کرد: «این مراکز (فر آهنگ) باهدف افزایش استقلال، ارتقای کیفیت زندگی سالمندان، همچنین افزایش و بهبود کیفیت خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت سالمندان، ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی متناسب با نیازهای سالمندی و کاهش انزوای اجتماعی در میان سالمندان طراحی شده است که با جدیت در حال پیگیری موضوع هستیم و امیدواریم تا پایان سال نخستین مرکز بهره‌برداری شود.» به‌گفته او فعالیت اصلی مرکز فر آهنگ ایجاد فرصت برای خارج‌شدن سالمندان از خانه و دریافت امکانات توانبخشی، سلامت جسمی و روانی و... است. آنطور که مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران عنوان کرده است: «در این طرح زیرساخت فیزیکی مراکز در مناطق 22گانه از سوی شهرداری در اختیار گروه‌های متخصصی که دارای مجوز فعالیت از سوی سازمان بهزیستی و مورد تأیید اداره کل سلامت هستند، قرار می‌گیرد و این گروه‌ها خدماتی در حوزه‌های توانبخشی فیزیکی، روانی، اجتماعی، مراقبت روزانه و سلامت، به سالمندان ارائه خواهند داد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید