• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 6 مهر 1401
کد مطلب : 172536
+
-

دور جدید مذاکرات درباره مسائل پادمانی

گروسی: گفت‌وگوها با ایران درباره شفاف‌سازی مسائل باقیمانده پادمانی ازسرگرفته شده‌ است

هسته‌ای
دور جدید مذاکرات درباره مسائل پادمانی

رئیس سازمان انرژی ‌اتمی که برای شرکت در شصت‌وششمین کنفرانس ‌عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین حضور دارد، با رافائل گروسی، مدیرکل این نهاد بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرد تا مذاکرات برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقیمانده میان دوطرف وارد مرحله تازه‌ای شود؛ موضوعی که رافائل گروسی ضمن تأیید آن تأکید کرد که گفت‌وگوها با ایران درباره شفاف‌سازی مسائل باقیمانده پادمانی از سرگرفته شده‌است. 
به‌گزارش همشهری، اعلام این خبر از سوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحالی ‌است که چند روز قبل رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرده بود از طرف آژانس پیام‌هایی به تهران منتقل شده که حکایت از آن دارد این نهاد بین‌المللی قصد بستن پرونده مسائل ادعایی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را دارد. محمد اسلامی همچنین ابراز امیدواری کرده ‌بود که مسئولان آژانس در این زمینه صادق باشند و گمان نکنند که با طرح چنین موضوع‌هایی علیه جمهوری اسلامی می‌توانند بر تهران «فشار حداکثری» اعمال کنند. 
در چنین شرایطی، مدیر کل آژانس در روزهای اخیر ضمن اعلام خبر از سرگیری مذاکرات تهران و این نهاد بین‌المللی، با انتشار تصویری از دیدارش با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد از اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان کنفرانس عمومی آژانس میزبانی کرده ‌است. اظهارات تازه گروسی درباره از سرگیری گفت‌وگوهای پادمانی با تهران در شرایطی است که وی پیش ‌از این مدعی وقفه در تعامل با جمهوری اسلامی شده بود. 

تکرار ادعاهای گذشته از سوی گروسی
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که «راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران تحت برجام، به‌طور جدی تحت‌ تأثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای این تعهدها، ازجمله پروتکل الحاقی قرار گرفته ‌است.» 
این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند تعهدهای کشورها در حوزه پادمان «نامحدود» نیست و آژانس با در پیش گرفتن رویکردی سیاسی و غرض‌ورزانه، ادعاهای ساختگی صهیونیست‌ها را تکرار می‌کند؛ آن‌هم در شرایطی که تهران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با بازرسان و کارشناسان آژانس داشته است. 
گروسی همچنین در این نشست عنوان کرد که «درصورت از سرگیری کامل اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، آژانس باید شکاف موجود در دانش خود را درباره آنچه در زمانی که تجهیزات نظارتی و نظارتی ما مرتبط با برجام فعال نبود، برطرف کند.» 
وی درباره وضعیت اجرای توافقنامه پادمانی با جمهوری اسلامی ایران نیز مدعی شد که «آژانس تلاش‌هایی برای تعامل با ایران با هدف حل‌ و فصل مسائل باقیمانده مربوط به حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در 3مکان اعلام نشده در ایران انجام داده ‌است، اما از ژوئن گذشته، ایران با آژانس تعاملی نداشته است. در نتیجه، این مسائل حل نشده‌اند و آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است. 
مدیرکل آژانس همچنین ادعا کرد که این نهاد بین‌المللی همچنان آماده است از طریق تعامل مجدد با ایران، مسائل موجود را بدون تأخیر حل‌ و فصل کند؛ «ما باید راه‌حل‌های مشترک برای مشکلات پیدا کنیم؛ مشکلاتی که اگر ما به‌روشی مبتنی بر همکاری آنها را حل نکنیم، قرار نیست کنار گذاشته شوند.»  چنین ادعاهایی در شرایطی مطرح می‌شود که گروسی از حدود 3سال قبل، ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خوانده می‌شود، مطرح کرده ‌است؛ ادعاهایی که نخستین‌بار از سوی نخست‌وزیر وقت رژیم‌صهیونیستی مطرح شد و پس از آن رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی به آنها دامن زدند. 

شرط تداوم اقدام‌های اجرایی ایران 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در سخنرانی خود طی شصت‌‌و‌ششمین کنفرانس عمومی آژانس به شفاف‌سازی مباحث موجود پیرامون فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و برخی ادعاهای مطرح پرداخت و تأکید کرد که برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی در راستای پیشرفت و گسترش عدالت با هدف دستیابی به توسعه پایدار است. 
اسلامی با بیان اینکه سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی برای افق 20ساله در سطح ملی به تصویب رسیده و در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفته است، افزود: براساس این سند، سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور به حداقل 20درصد از کل برق کشور افزایش می‌یابد و در این راستا ساخت 10هزار مگاوات برق هسته‌ای جدید برای سال‌های آتی پیش‌بینی شده ‌است.  وی با اشاره به نقض عهد آمریکا در قبال توافق برجام و توسل این کشور به راهبرد شکست‌خورده «فشار حداکثری» در مواجهه با جمهوری اسلامی عنوان کرد: با توجه به تحریم‌های فزاینده آمریکا و بی‌عملی 3کشور اروپایی و اتحادیه اروپا در این زمینه، مجلس قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب کرد که در آن سازمان انرژی اتمی ایران ملزم به اجرای اقدام‌های مشخصی شده ‌است. 
اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی همچنان به توافق2015 متعهد است، گفت که اقدام‌های جبرانی ایران در پاسخ به نقض تعهدها از سوی طرف‌های مقابل صورت گرفته ‌است؛ «چنانچه دیگر طرف‌های این توافق با رفع همه موانع و برداشتن تحریم‌ها به تعهدهای خود بازگردند، تداوم اقدام‌های اجرایی ایران با کسب مجوز قانونی از مجلس تعیین خواهد شد.» 

همکاری مثال‌زدنی ایران با آژانس
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه ایران همواره حامی اجرای کامل و غیرتبعیض‌آمیز معاهده عدم‌اشاعه و موافقتنامه‌های جامع پادمان بوده ‌است و سابقه‌ای مثال‌زدنی در همکاری با آژانس دارد، تصریح کرد که هیچ‌گونه فعالیت یا مواد هسته‌ای اعلام نشده‌ای در ایران وجود ندارد و همه اتهام‌ها صرفا مبتنی بر اطلاعات ساختگی و نادرست رژیم صهیونیستی است.  اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی انتظار دارد آژانس گزارش‌دهی، نظارت و راستی‌آزمایی خود را به‌صورت حرفه‌ای، بی‌طرفانه و مستقل‌تر انجام دهد، ادامه داد: انتظار داریم آژانس برای حفظ اعتبار و انسجام خود، اجازه ندهد برخی از عناصر اتهام‌های کهنه‌ای را که در سال2015 بسته شده‌اند، به بهانه‌های مختلف بازخوانی و مطرح کنند. 
وی همچنین بر این نکته تأکید کرد که آژانس باید از اتکا به اطلاعات بی‌اساسی که از طریق منابع غیرقابل اعتماد به این نهاد بین‌المللی منتقل می‌شود، دوری و از سامانه راستی‌آزمایی قوی تبعیت کند. 

مکث
ثبات‌قدم ایران برای تحقق خلع سلاح هسته‌ای

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه در مراسم گرامیداشت روز بین‌المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای در مقر سازمان ملل‌ متحد در نیویورک، با تأکید بر لزوم واداشتن رژیم صهیونیستی به خلع سلاح هسته‌ای، تأکید کرد که جمهوری اسلامی در ایفای نقش مثبت خود برای نیل به خلع سلاح هسته‌ای ثابت قدم می‌ماند.  رضا نجفی با تأکید بر اینکه سلاح هسته‌ای تهدیدی واقعی علیه بشریت به ‌حساب می‌آید و خطر کاربرد آن امروز بیش ‌از پیش است، عنوان کرد: کشورهای هسته‌ای با تکیه بر بازدارندگی هسته‌ای و کاهش آستانه کاربرد این تسلیحات، وارد مسابقه هسته‌ای شده‌اند و حتی برخلاف تعهد خود، سلاح‌های مزبور را به برخی از متحدان خود منتقل می‌کنند. وجود حدود ۱۳هزار کلاهک هسته‌ای، میزان خطر سلاح هسته‌ای را نشان می‌دهد. وی از شکست دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ابراز تأسف کرد و آن را نشانی از فقدان اراده سیاسی کشورهای هسته‌ای برای رسیدن به خلع سلاح دانست.  گفتنی است که پیشنهاد اولیه گرامیداشت روز بین‌المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح و با حمایت گروه عدم‌تعهد و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل، در دستور کار سالانه مجمع قرار گرفته و از سال۲۰۱۳ هرسال برگزار می‌شود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید