• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 23 مرداد 1401
کد مطلب : 168438
+
-

توافق نهایی پس از رفع مسائل پادمانی

اگرچه گمانه‎زنی‎ها درباره قریب‎الوقوع بودن احیای توافق هسته‎ای افزایش یافته، اما تهران و واشنگتن اعلام می‎کنند هنوز توافقی به‎دست نیامده‎است

برجام
توافق نهایی پس از رفع مسائل پادمانی

«هنوز هیچ توافقی به‎دست نیامده‎است»؛ این موضع تلویحی مقام‎های آمریکایی و ایرانی در روزهای اخیر نشان می‎دهد گمانه‎زنی‎ها درباره حصول قریب‎الوقوع توافق در گفت‎وگوها برای رفع تحریم‎ها بهره چندانی از واقعیت ندارد و بررسی‎ها ازسوی طرفین همچنان ادامه دارد.
به‎گزارش همشهری، این مواضع در شرایطی است که در روزهای اخیر گمانه‎زنی‎ها درباره افزایش شانس احیای برجام شدت گرفته و رسانه‎ها و برخی چهره‎های سیاسی ادعاهایی را در این زمینه مطرح کرده‎اند؛ برهمین اساس هم بود که نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با بیان اینکه متن ارائه شده ازسوی طرف غربی برای احیای برجام «بد نیست»، اعلام کرد که ایران فقط در مورد چند کلمه از متن سؤالاتی مطرح کرده و تقریبا به‎طورکامل بر سر آن توافق صورت گرفته‌است.
میخائیل اولیانوف در جریان یک نشست خبری گفت که متن سند احیای برجام تقریبا به‎طورکامل مورد توافق قرار گرفته است. وی البته به این موضوع هم اشاره کرد که سؤالات ایران درباره چند کلمه از متن «می‎تواند به مانعی برای توافق بدل شود؛ همان‎گونه که پیش از این هم در جریان مذاکرات وین رخ داده بود.»
اولیانوف متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را «یک سازش بسیار معقول» دانست و آن را گزینه‎ای ارزیابی کرد که به‎نظر می‎رسد همه طرف‎ها از آن راضی هستند و «درعین حال همه نارضایتی خاصی از برخی مفاد پروژه را تجربه می‎کنند.» وی همچنین با بیان اینکه در آینده هیچ مذاکره طولانی مدتی وجود نخواهد داشت، گفت که ایران ممکن است اصلاحاتی را برای متن نهایی به غرب پیشنهاد کند.

بررسی‎ها ادامه دارد
در این میان به‎نظر می‎رسد اختلاف بر سر مسائل پادمانی همچنان یکی از اصلی‌ترین بن‌بست‌ها میان طرفین است و تا زمانی که این گره گشوده نشود، چشم‎انداز روشنی پیش‎روی مذاکرات قابل ترسیم نیست. با توجه به همین موضوع هم بود که معاون سیاسی دفتر رئیس‎جمهور در توییتی با اشاره به گفت‎وگوهای اخیر سیدابراهیم رئیسی با چند تن از رهبران ۱+۴ تأکید کرد تا زمانی که ادعاهای پادمانی حل و فصل و بسته نشود، توافق نهایی قابل دست یافتن نخواهد بود. محمد جمشیدی همچنین در توییت دیگری با اشاره به اینکه بررسی‎ها درباره پیش‎نویس ارائه شده ادامه دارد، به گمانه‎زنی‎ها پیرامون متن پیشنهادی اتحادیه اروپا نیز واکنش نشان داد و نوشت: «این‎گونه درزهای خبری هماهنگ‎شده نشان می‎دهد که کدام طرف تحت فشار و نیازمند به توافق فوری است.» این اظهارنظر یک مقام دولتی در شرایطی است که در روزهای اخیر برخی «منابع مطلع» نیز تأکید کردند که «با وجود انتشار برخی خبرهای جعلی ازسوی رسانه‌های خارجی و همچنین گمانه‌زنی‌های بی‌پایه که در داخل توسط افراد و رسانه‌های غیرمسئول مطرح می‌شود، هنوز روند کارشناسی مباحث ادامه دارد و هیچ تصمیم سلبی یا ایجابی درباره ایده‌های طرح شده ازسوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی اتخاذ نشده‎است.»

واکنش واشنگتن به گمانه‎زنی‎ها
ازسوی دیگر نماینده آمریکا در امور ایران نیز به گمانه‎زنی‎ها در این زمینه واکنش نشان داد و تأکید کرد که «هیچ توافقی بر سر رفع تحریم‌های ایران انجام نشده‎است.» رابرت مالی در گفت‎وگویی ارائه امتیاز به ایران با هدف حل‌وفصل تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‎های هسته‌ای جمهوری‎اسلامی را رد کرد و گفت که واشنگتن هیچ فشاری به آژانس برای بستن مسائل باقیمانده وارد نمی‌کند.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که «آیا بر سر رفع تحریم‌های ایران سازشی انجام گرفته است که براساس آن غیرآمریکایی‌ها بتوانند با سپاه پاسداران معامله‌ تجاری انجام دهند و درواقع تحریم‌های آمریکا را دور بزنند؟» گفت که در این زمینه توافقی نشده؛ چراکه تا درباره همه‎چیز توافق نشود، بر سر هیچ‎چیز توافق نشده‎است. ادعاهای مالی درحالی مطرح می‎شود که «پولتیکو» در گزارشی مدعی شده بود اتحادیه اروپا برای حصول توافق بر سر احیای برجام پیشنهاد برداشتن فشار از روی سپاه پاسداران را مطرح کرده‎است. این نشریه در گزارشی با انتشار جزئیاتی از متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام که به‎تازگی به ایران و آمریکا ارائه شده‎است، ادعا کرد براساس این پیش‌نویس، شهروندان غیرآمریکایی اجازه خواهند داشت با شرکت‎هایی که با سپاه پاسداران معاملات اقتصادی دارند، تجارت کنند. براساس گزیده‌هایی از متن پیش‌نویس پیشنهادی اتحادیه اروپا که پولتیکو ادعا می‌کند به آن دست یافته است، تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران ایران با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ کم‌رنگ می‌شود و راه را برای تهران هموار می‌کند تا از بررسی بیشتر سایت‌های هسته‌ای که مشکوک خوانده می‌شود، خودداری کند.
پولتیکو در ادامه با ادعای اینکه جزئیات این پیش‌نویس دوشنبه گذشته در جریان مذاکرات وین نهایی شده‎است، نوشت: از آنجایی که اتحادیه اروپا در هماهنگی نزدیک با واشنگتن روی این پیش‌نویس کار کرده‎است، به‌نظر می‌آید که دولت بایدن آماده است امتیازات بیشتری از آنچه انتظار می‎رفت برای حصول توافق  به‎ویژه با کاهش فشار بر سپاه پاسداران ارائه دهد.

لزوم تأمین خواسته‎های ایران در 3حوزه
دراین میان اگرچه نماینده آمریکا در مذاکرات وین پس‎از انتشار گزارش پولتیکو، در بیانیه‌ای هرگونه تغییر استانداردها یا قوانین آمریکا در اجرای تحریم‌های ایران را تکذیب کرد، اما مقام‎ها و رسانه‎های غربی در روزهای اخیر تلاش ویژه‎ای را صرف القای این موضوع کرده‎اند که متن ارائه شده ازسوی اتحادیه اروپا، «متن نهایی» برای احیای توافق هسته‎ای سال2015است؛ موضوعی که ازسوی مقام‎های ایرانی مورد تأیید قرار نگرفته و تهران تأکید دارد تا زمانی که مطالبات جمهوری‎اسلامی برآورده نشود، به مذاکرات برای اصلاح پیش‎نویس ارائه شده ادامه خواهد داد.
در چنین شرایطی هم بود که تهران تأکید دارد در حال بررسی اطمینان‎آور بودن پیشنهاد اروپا در 3حوزه «پادمان»، «تحریم» و «تضمین» است تا نسبت به تأمین خواسته‌های خود اطمینان حاصل کند.

مکث
«ترور بولتون»؛ پروژه‎ای‎ انحرافی


در شرایطی که به‎نظر می‎رسد رایزنی‎های برجامی به شمارش معکوس افتاده‎است، اما فضاسازی‎ها علیه جمهوری‎اسلامی همچنان ادامه دارد و طرف آمریکایی تلاش دارد با به‎راه انداختن جنگ روانی علیه ایران، تحقق مطالبات بحق کشورمان را تحت‎تأثیر قرار دهد. برهمین اساس هم بود که وزارت دادگستری آمریکا در روزهای اخیر پروژه‎ جدیدی را علیه تهران کلید زد و ادعا کرد طرح ترور جان بولتون، از مقام‎های سابق کاخ‎سفید، ازسوی جمهوری‎اسلامی را کشف کرده‎است. این ادعاها در شرایطی مطرح شد که واشنگتن در ماه‎های اخیر بارها ادعاهای مشابهی را علیه ایران مطرح و تلاش کرده‎است به‎وسیله آنها روند مذاکرات برجامی را تحت‎تأثیر قرار داده و به‎نوعی ایران را در موضع ضعف قرار دهد.  یک عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اختلاف‎نظرهای موجود در ساختار سیاسی آمریکا درباره برجام، به همشهری گفت: در ساختارهای حاکمیتی آمریکا توافقی درباره نحوه مواجهه این کشور با توافق هسته‎ای با ایران وجود ندارد و نهادهای مختلف ازجمله کنگره، قوه مجریه و نهادها و ساختارهای امنیتی بر سر این موضوع دچار اختلاف‌نظرهای اساسی هستند. فواد ایزدی افزود: با توجه به برجسته شدن بعضی از اختلاف‎نظرها درباره برجام در ساختار سیاسی آمریکا، یکی از گزاره‎های مهم این است که طرح موضوع‎هایی مانند «ترور بولتون» مرتبط با مذاکرات است و مخالفان توافق هسته‎ای می‎کوشند از طریق راه‎انداختن جنگ‎روانی، بر فضای مذاکرات تأثیر بگذارند. این کارشناس مسائل آمریکا عنوان کرد: البته در این میان باید به این موضوع هم اشاره کرد؛ آن‎هم اینکه برای افرادی مانند بولتون و پمپئو که سیاستمدارانی جنایتکار شمرده می‎شوند، این موضوع که به‎عنوان قاتلان سردار سپهبدشهید حاج قاسم سلیمانی در معرض انتقام هستند، نباید نکته تعجب‎آور و غیرقابل‌قبولی باشد. ایزدی با بیان اینکه پاسخگویی در برابر یک جنایت گریزناپذیر است، ادامه داد: وقتی فرد یا افرادی جنایتی را مرتکب می‎شوند، باید در مقابل تبعات آن پاسخگو باشند و جزای جنایتی که مرتکب شده‎اند را ببینند. این موضوع در سراسر دنیا یک گزاره جاافتاده و منطقی به‎حساب می‎آید که همه آن را قبول دارند. وی عنوان کرد: اگر قاتلی پس‎از جنایت خود آزاد باشد و کیفر مناسب نبیند، نتیجه این می‎شود که باید در انتظار افزایش جرم و جنایت بود. بولتون و پمپئو نیز زمانی که برای به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی تبانی می‎کردند، باید به فکر تبعات جنایت خود می‎بودند. آنها باید به این موضوع فکر می‎کردند که چنین جنایتی، تبعاتی برای قاتل دارد. این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: موضوع این است که مجموعه‎ای که در ساختار سیاسی آمریکا مخالف برجام هستند، قصد دارند با در معرض تهدید نشان دادن مقام‎های سابق کاخ‎سفید، علیه جمهوری‎اسلامی فضاسازی کرده و توافق هسته‎ای با ایران را مضر جلوه دهند تا بتوانند روند دستیابی به توافق را تحت‎تأثیر قرار داده و حتی آن را متوقف کنند. ایزدی اضافه‎ کرد: ازسوی دیگر در ساختار سیاسی و همچنین دولت آمریکا با مجموعه‎ای مواجه هستیم که موافق برجام هستند و آن را در راستای تأمین منافع‎ ملی این کشور تفسیر می‎کنند. به‎نظر می‎رسد این گروه چندان توجهی به فضاسازی‎های جناح مخالف ندارند و فرافکنی آنها تأثیر چندانی بر روند تصمیم‎گیری درباره برجام نخواهد داشت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید